Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Media Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.
LEES DIT:  Encryptie ontcijferd: download het gratis e-book

Orange Internet + TV getest: verrassend Telenet-alternatief

Telenet is in België heer en meester over de kabel, maar krijgt voortaan concurrentie. We schoven de digicorder aan de kant en gingen aan de slag met Orange Internet + TV.

 

Telenet heeft lang stand kunnen houden, maar na lang zeuren dat Proximus zijn netwerk wel openstelt, heeft de telecomgigant moeten plooien. Orange (ex-Mobistar) is de eerste partij die meteen een kabelabonnement aanbiedt onder de noemer Orange Internet + TV, maar voorlopig nog met een beperkt aanbod. Wie vandaag de dag een mobiel abonnement heeft bij Orange, kan al intekenen. Wie nog geen abonnement heeft, moet nog even wachten om van het aanbod te genieten.

Orange Internet + TV

Orange Internet + TV biedt opvallend genoeg haast exact hetzelfde als wat Telenet aanbiedt met zijn Whop en Whoppa-pakketten. Het enige waar je mee rekening moet houden, is de instapdrempel. Heb je een particulier gsm-abonnement dat goedkoper is dan 45 euro per maand? Dan betaal je 49 euro per maand voor internet en digitale televisie. Heb je wel een duur gsm-abonnement? Dan betaal je maar 39 euro per maand. Een groot prijsverschil waarmee je goed rekening moet houden in je rekensom op zoek naar het interessantste tarief.

Maar wat krijg je nu bij Orange voor internet en tv? Internet is behoorlijk duidelijk en simpel: Orange werkt zonder internetlimieten, zodat je kan downloaden zoveel je wilt. Er zijn wel bepaalde regels waarmee je rekening moet houden op vlak van eerlijk gebruik, maar de kans is klein dat je ooit tegen dat plafond botst. De internetsnelheid ligt ook hoog genoeg: 100 Mbps download en 6 Mbps upload. Die laatste is iets trager dan Telenet, die 10 Mbps upload aanbiedt, maar niet doorslaggevend genoeg als afknapper. Telenet heeft Whoppa waar je internetsnelheid wordt opgekrikt naar 200 Mbps voor 10 euro meer, Orange doet hetzelfde met Internet Boost voor exact dezelfde downloadsnelheid en meerprijs.

Telenet en Orange leunen op vlak van internet heel sterk tegen elkaar aan. Zelfs de geïnstalleerde modem is identiek, waardoor je voor internet zonder problemen rechtstreeks met Telenet kan vergelijken op vlak van prijs. Kwaliteitsverschil heb ik niet gevoeld; de internetsnelheid lag altijd heel dicht tegen de beloofde maximumsnelheid tijdens mijn testperiode.

Digitale tv

Digitale tv is waar het grootste verschil in zit tussen Telenet en Orange. Ergens niet meer dan logisch met Telenet dat een voorsprong heeft van 11 jaar. De decoder van Orange is compact en biedt ondersteuning voor wifi om verbinding te maken met de router. Veel handiger dan de verplichte netwerkaansluiting bij Telenet, omdat niet iedereen die voorzien heeft bij zijn televisie. De decoder doet automatisch ook een snelheidstest via wifi, mocht je toch te ver van de modem zitten voor een goede kijkervaring. Net als de Digicorder van Telenet heb je een kabelaansluiting nodig om aan de slag te gaan.

orange internet + tv getest

De interface van Orange ziet er heel goed uit voor zo’n jong systeem. De menu’s bladeren vlot en alles wordt heel duidelijk in beeld gebracht. Vooral de mogelijkheid tot favoriete nummerlijsten per gebruiker zijn heel handig. Orange heeft verder nog extra hulptoepassingen voorzien wanneer je iets niet snapt, zodat een handleiding meestal overbodig is. Qua gebruiksgemak wint Orange tegen Telenet. Opvallend: tijdens mijn testperiode is de decoder tweemaal vastgelopen in stand-by. De stekker uittrekken en opnieuw insteken loste het probleem op, maar prettig is anders. Tot slot werkt het veranderen van kanaal snel, maar telkens wanneer de infobalk in beeld is gedurende 2 seconden (duurtijd kan je zelf instellen) hapert het beeld. Een minimaal probleem dat met een software-update valt op te lossen, maar na enkele weken testen werd het best irritant wanneer je er op let.

Geen vaste lijn

Digitale tv en internet van Telenet of Orange liggen bijzonder dicht bij elkaar. De ervaring van de Orange-decoder is beter, maar nog niet altijd even stabiel. Wat betreft de beschikbare zenders is er een duidelijk verschil. Orange heeft een beter standaardaanbod dan Telenet omwille van meer gratis HD-zenders en een betere selectie. Telenet biedt dan weer talrijke extra pakketten met specifieke zenders die je niet bij Orange zal vinden. Orange heeft geen betalende pakketten, enkel een gratis standaardaanbod. Voor velen genoeg, maar sport- film- of natuurliefhebbers zullen de themapakketten van Telenet missen bij Orange. Een extra decoder huren kost 9 euro per maand extra.

Tot slot is er de vaste lijn van Telenet die je nergens terugvindt bij Orange. Die laatste gaat ervan uit dat je de vaste lijn niet meer nodig hebt, maar wel een mobiel abonnement. Voor 3 euro per maand extra bel je met je gsm in dit pakket onbeperkt naar alle nummers in België, zowel mobiel als vast. Een uitstekende oplossing, onder voorbehoud dat je geen vaste lijn nodig hebt. Ikzelf woon in een sterk geïsoleerd huis, met als resultaat slecht gsm-bereik. Een vaste lijn heeft dan zijn voordelen om bereikbaar te blijven. Zo zijn er nog wel andere situaties waar een vaste lijn handig is, maar de redenering klopt dat de vaste lijn steeds minder noodzakelijk is. Aan jou om te zien of jij die nog nodig hebt. Zoja, dan blijft Telenet de enige optie via de kabel.

Orange Internet + TV getest

Extraatjes

Het grootste verlies op dit ogenblik bij Orange is het gebrek aan extra toepassingen. Telenet heeft apps zoals Triiing (met je vaste lijn bellen via je smartphone) en Yelo TV om een meerwaarde te kunnen bieden. Orange heeft dat niet, en dat maakt het een pak moeilijker om deze formule aan te raden. Zeker de mogelijkheid om overal en altijd tv te kijken op tablet, pc of smartphone wordt als standaard verwacht. Orange werkt hier ongetwijfeld hard aan, maar op dit ogenblik is daar nog geen oplossing voor.

Orange Internet + TV is een heel voordelig pakket voor wie nu al een gsm-abonnement heeft en gemiddeld 50 euro daarvoor betaalt. Dan kan je het pakket van Orange heel goedkoop nemen aan 39 euro per maand, en is het een flinke korting van 27,5 euro op je factuur voor internet en digitale tv. Voorwaarde is natuurlijk dat je ook mobiel klant bent of wordt van Orange. Ligt je gsm-factuur een stuk lager dan 45 euro? Dan wordt het totaalpakket van Orange Internet minder interessant. De prijs leunt dan heel sterk aan tegen de Whop-formule van Telenet, terwijl je daar wel de extra apps zoals Triiing en Yelo TV hebt. Bovendien moet je ook rekening houden dat je geen vaste lijn meer hebt.

In zijn totaliteit heeft Orange Internet + TV veel troeven, maar moet je vooral goed voor jezelf uitmaken welke extra opties die Telenet biedt belangrijk zijn. Hou bovendien goed in de gaten hoe Orange evolueert, want van zodra de extra toepassingen en apps beschikbaar zijn, wordt de concurrentie een pak sterker. Wie de rekensom doet, komt haast altijd goedkoper uit bij Orange, soms met een groot verschil op de factuur, maar onder voorbehoud dat je ook je gsm-abonnement bij Orange neemt. Voor mij is het verschil alvast iets te klein om nu al over te schakelen zonder alle apps, maar ik hou het sterk in de gaten de komende maanden wanneer die er wel zullen zijn.

Prijs: 39 euro per maand

Pro:

  • Sterke prijs
  • Onbeperkte internetlimiet
  • Slimme mobiele formule
  • Leuke tv-interface

Contra

  • Geen tv via apps of internet
  • Onstabiele decoder

Lees meer over : orange | orange internet + tv | telecom | triple play

  • Pingback: Exclusief: eerste blik op de nieuwe Orange TV app - TechPulse()

  • Pingback: Terugblik op 2016: de grootste tops en flops in technologieland - TechPulse()

  • Pingback: Orange Love nu beschikbaar: alles wat je moet weten - TechPulse()

  • Daniel Claeys

    en zo komen er altijd maar weer nieuwe uit en in het begin zijn ze allemaal goedkoop wacht maar af wanneer ze meer klanten krijgen bij telenet was het juist zo in het begin goedkoop maar daarna begon ze steeds meer en meer op te slaan en de digicorder niets dan problemen en klanten service nul coma nul. ik ben overgestapt naar proximus heb alles wat ik moet oke niet gelijk telenet film kanalen maar internet gratis film is goed genoeg. de rest gebruik ik toch niet.een ding daar heb ik wel last van dat zijn de kabels van die twee bakken die je moet hebben. daar door heb je veel kabels die je niet kunt weg doen en dat is een groot probleem voor iemand met weinig plaats in zijn huis

    • Jurgen D

      Het is een kwestie van alert blijven.
      Bindt u nooit aan een provider of leverancier.
      Met electriciteit en gas precies hetzelfde.
      Dat proberen ze met allerlei technieken zoals een gratis email of cloudspace(die je kwijt bent als je weg gaat)

      Voor gas en stroom kijk ik jaarlijks of ik nog goedkoop ben. Meestal kan ik gewoon bellen naar mijn leverancier voor een ander contract, maar als het nodig is verhuis ik. Kwestie van een handtekening te zetten. 🙂

      Met telefoon en internet is dit niet anders.

  • Anneleen

    Klantendienst: 0/10 en als ik -100 kon geven, dan was het -100.
    Op di 18/07/17 heb ik mijn 1ste mail gestuurd voor mijn aansluiting (gsm-tv-internet).
    Op za 22/07/17 nog eens een mail gestuurd. Ook klantendienst proberen te bellen maar niemand pakt op/
    Bestaat die dienst wel? Uiteindelijk naar Orange Vilvoorde geweest maar die kunnen niets doen.
    Tegen 28/07/17 dan maar eens dreigend naar klantendienst gebeld.
    Ze “zouden” het geregeld krijgen voor 10/08/17 te komen installeren.

    Plots gaat dat niet door omdat iemand van buiten Orange moet ‘langskomen’ voor de lijnen te testen en iets te doen met de Telenetmodem. Dus die vrouw aan de lijn van de klantendienst wist daar NIETS van.

    Pas op vrijdag 18/08/2017 komen die van Infrax langs. Nu lees ik in mijn mail dat het donderdag 17/08/2017 is! Ik bel niet maar naar klantendienst (die bestaan toch niet) en als het zo zit dan hoeven ze niet meer langs te komen, voor mij. Ik heb speciaal van gsmprovider overgeschakeld omdat Orange zogezegd de goedkoopste is.

    000000000000

    • Jurgen D

      Raar dat de klantendienst voor anderen wel bereikbaar is.
      Er al even aan gedacht dat het misschien aan jou kan liggen?

    • Gianluca Natale Fortunato Mirc

      Misschien heb je gewoon pech gehad. Het is natuurlijk niet fijn als het zo fout loopt. Ik vind daarom ook dat je frustratie terecht is. Echter ben ik overgestapt van Proximus naar Orange. Het standaard tv aanbod is uitgebreider bij Orange dan bij Telenet en Proximus. Omdat ik een duurder gsm abonnement heb, is tv en internet goedkoper dan bij Telenet en Proximus. Orange gebruikt de kwalitatieve lijn van Telenet, en ik ervaar de kwaliteit van het internet beter dan die van Proximus. Al bij al vind ik het een win win, want ik heb sneller en stabieler internet, een beter standaard tv pakket en ik betaal ongeveer €30 minder dan bij Proximus. Installatie duurde ook niet langer dan een half uur. Ik ben in ieder geval wel tevreden.

  • Anneleen

    Orange tv – vervolg
    Pas op 17/08 komt de orange instalateur en op 18/08 die van Telenet. Ze gingen in de voormiddag komen, maar zijn niet geweest die van Telenet. Spullen afgebroken en terug naar Proximus.!