Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Media Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.
LEES DIT:  Back-up als een pro: download het gratis e-book

Welke zoekmachine is de beste? Google en vier concurrenten op de rooster

We vragen ons af of het immens populaire Google ook beter is dan de concurrentie. We zetten de zoekmachine aan het werk naast vier concurrenten en proberen het beste exemplaar te vinden.

 

Het is niet omdat iedereen Google gebruikt, dat de zoekmachine ook de beste keuze is. Microsoft maakt zich sterk dat Bing je tijd verdient terwijl Yahoo al sinds de begindagen van het internet websites doorsnuffelt naar een antwoord op jouw vraag. Duckduckgo verdient dan weer een vermelding omwille van het respect voor de privacy. De zoekmachine belooft je plechtig om geen gegevens over je zoekopdrachten bij te houden en steeds meer mensen kunnen die belofte best smaken. Niet verwonderlijk dus dat het marktaandeel van Duckduckgo in stijgende lijn zit.

Bomen

Hetzelfde kunnen we zeggen van Ecosia. Die onbekende zoekmachine maakt wel gebruik van advertenties maar de opbrengsten gaan integraal naar een goed doel. Concreet gaan alle centjes die Ecosia verdient aan reclame naar het planten van bomen. Vandaag claimt de zoekmachine verantwoordelijk te zijn voor het planten van zes miljoen nieuwe bomen. Om te bewijzen dat het Ecosia wel degelijk om het milieu te doen is, kan je de ganse boekhouding van de zoekmachine inzien. Het marktaandeel van Ecosia is verwaarloosbaar.

Wereldwijd is Google vrijwel synoniem met zoeken op het internet. De Net Market Share-cijfers van januari 2017 geven de zoekmachine een marktaandeel van 80,47 procent. Op de tweede plaats komt Bing met 7,15 procent. Baidu staat op plaats drie. Die zoekmachine is de de facto standaard achter de grote Firewall in China, wat de populariteit verklaart. Voor ons is Baidu niet relevant dus wij laten de Chinese zoekmachine verder links liggen. Yahoo haalt wereldwijd nog 5,55 procent van de zoekopdrachten binnen, wat allesbehalve slecht is. Het sympathieke Duckduckgo speelt niet in dezelfde categorie mee en haalt amper 0,10% van het marktaandeel binnen, wat desalniettemin niet slecht is voor een relatief onbekend nicheproduct.

In België heeft Google een marktaandeel van bijna 100%, wat we bevestigd zien in de populariteit van de zoekmachine op deze website.

Bing vs Google

Een vergelijking van zoekmachines is noodgedwongen een strijd tussen regerend kampioen Google en uitdager Bing. Wij doen een grondige poging om zo objectief mogelijk te bepalen welke zoekmachine nu echt het beste is. Yahoo strijdt om de relevantie maar Duckduckgo en Ecosia zijn de echte underdogs in deze test. We voeren alle tests uit op een nieuwe installatie van Chrome, in een incognitovenster. Slimme functies gebaseerd op je gewoontes en zoekgedrag brengen we dus niet in rekening. We testen verder de Nederlandstalige variant van iedere zoekmachine.

Eerste minister

We beginnen met een eenvoudige vraag: Wie is de eerste minister van België?

Google raadt wat we willen googelen halverwege de vraag. We krijgen vier voorspelde suggesties om uit te kiezen, waarvan onze vraag meteen bovenaan staat. Bing raadt wat we bedoelen op hetzelfde moment maar geeft ons veel meer suggesties. Die zijn een stuk excentrieker. Op plaats één suggereert Microsofts zoekmachine bijvoorbeeld dat we willen weten wie de eerste president in Somalië is. In totaal krijg je acht zoekopdrachten waaruit je kan kiezen.

Yahoo en Duckduckgo geven aanvankelijk enkele waardevolle suggesties, maar naarmate we meer woorden typen worden de keuzes beperkter. Nadat we ‘eerste’ hebben getypt, geven beide zoekmachines het op en moeten we onze query helemaal zelf uittypen. Ecosia werkt omgekeerd en geeft pas suggesties tegen het einde van de zoekquery. We krijgen er vijf om uit te kiezen en die zijn telkens relevant.

Echte antwoorden

Aan de kwaliteit van de zoekresultaten leiden we één duidelijke kampioen af: Google. Google’s zoekmachine geeft als enige een echt antwoord op de vraag. We krijgen een naam, een foto en een korte samenvatting, afkomstig van Wikipedia. Wikipedia staat meteen ook bovenaan de lijst met een artikel over de premier van België. Dat toont aan dat Google terecht heeft gededuceerd dat ‘eerste minister’ en ‘premier’ hier hetzelfde betekenen.

Google’s zoekmachine geeft als enige een echt antwoord op een vraag.

Bing, Duckduckgo en Ecosia linken naar dezelfde pagina van de federale overheid. Daar vinden we de officiële taken van de eerste minister alsook de naam van de man die momenteel de functie heeft. Yahoo plaatst als enige de lijst van premiers van België bovenaan. Dat resultaat komt bij de andere zoekmachines pas op de tweede plaats, en met reden. Hoewel we in dit artikel ook lezen wie de premier vandaag is, is dat niet het hoofdonderwerp van de pagina.

Verder zien we dezelfde websites terugkomen in de eerste pagina van de zoekresultaten van alle vijf zoekmachines.

Blue screen of death

Als tweede test simuleren we computerproblemen. We kruipen in de huid van de minder technisch onderlegde medemens en zoeken naar Windows blauw scherm, in een poging te ontdekken wat er net gebeurd is met onze fictieve fataal gecrashte laptop.

Bing is ietwat ironisch de enige waarbij we de query helemaal moeten uittypen. De zoekmachine staat er op om ‘Windows 7’ achter onze zoekopdracht te plakken, maar dat willen we niet. Alle zoekmachines behalve Google zetten bovenaan een pagina van wikihow met meer uitleg over stopfouten en hoe ze op te lossen. Het artikel is recent en relevant en geeft je een heleboel verstaanbare informatie mee. Google zet ze op de tweede plaats, en linkt op de eerste plaats naar de officiële ondersteuningspagina van Microsoft zelf. De pagina is speciaal gecaterd aan Windows 10-gebruikers en bevat een stappenplan waarin Microsoft probeert te raden wat er is misgelopen. Wij zijn geneigd dat als het betere resultaat te bestempelen omdat het om een officiële ondersteuningspagina gaat, maar het Wikihow-artikel is zeker niet minder behulpzaam.

Vreemde prioriteiten

Microsofts supportpagina is onbetwistbaar een belangrijk resultaat waardoor het vreemd is dat Bing diezelfde pagina pas op plaats vijf laat verschijnen, onder een gelijkaardig artikel toegespitst op Dell-laptops en een forumpost over de computer van iemands ouders die het niet meer doet. Die post doet het toegegeven op alle zoekmachines erg goed. Duckduckgo en Ecosia geven quasi identieke resultaten. Yahoo plaatst de officiële ondersteuningspagina pas op de zevende plaats na enkele resultaten die toch niet al te behulpzaam zijn.

Microsoft

Nu we in Windows-thema bezig zijn, gaan we voor een eenvoudige maar brede zoekopdracht: Microsoft. Daarmee willen we bekijken hoe iedere zoekmachine de enorme hoeveelheid aan resultaten structureert. Gezien de algemeenheid van de zoekterm hopen we bovenaan de officiële site van Microsoft zelf te vinden maar ook een artikel van Wikipedia over het bedrijf.

We proberen bij deze test voorbij de advertenties te kijken die vaak op de eerste plaats verschijnen, maar Bing maakt dat moeilijk. De zoekresultaten beginnen pas na vier stukken reclame waarvan er één de lengte heeft van een half artikel. Yahoo doet het nog slechter: vijf advertenties staan in de weg zodat je al een heel eind mag scrollen voor de relevante info begint. Ecosia houdt het op drie ads, wat nog steeds veel is, Duckduckgo en Google geven maar één advertentie.

Mooi geordend

Bing en Google plaatsen de site van Microsoft bovenaan. Onder de hoofdpagina vinden we meteen enkele linkjes naar subpagina’s van de site met de handige optie om meer resultaten van microsoft.com weer te geven. Google zet onder microsoft.com/nl-be een link naar microsoft.be, wat een link naar dezelfde pagina is. De zoekgigant verliest hier voor het eerst punten. Dat je rechts meteen het logo van Microsoft vindt en bovendien een korte samenvatting over de activiteiten van het bedrijf kan lezen, maakt dan weer één en ander goed.

Bij Bing vinden we geen link naar Wikipedia op de eerste pagina van de zoekresultaten, maar wel links naar onder andere de Franstalige homepage van het bedrijf. Waardevol is anders. Yahoo geeft gelijkaardige resultaten maar Wikipedia haalt wel de eerste pagina, net als bij Ecosia. Duckduckgo zet de homepage van Microsoft op plaats één en Wikipedia op plaats twee, maar de rest van de resultaten is iets minder relevant.

Meer dan alleen zoekresultaten

Google blinkt uit in het verwerken van extra content in de zoekresultaten. Zo vinden we hier meteen links naar enkele actuele artikels over Microsoft. Geen enkele andere zoekmachine kan zoekresultaten zo goed integreren met andere relevante links. Tenminste, toch niet de Nederlandstalige varianten.

Geiten

Tot slot zoeken we enkele prentjes. We kiezen voor een moeilijke zoekterm: Geit auto. Het mag voor zich spreken dat we daarmee azen op foto’s van een Citroën 2CV maar onze zoekmachines zullen een minimum aan intellect voor de dag moeten leggen. We mikken immers niet op foto’s van geiten in wagens.

Google doet het goed. De eerste 15 afbeeldingen zijn van 2CV’tjes. Pas op de zestiende plaats verschijnt de eerste geit in beeld, verstopt achter een Mitsubishi. Scrollen we verder, dan verschijnen er meer en meer dieren maar het gros van de zoekresultaten zijn nog steeds wagens. Bovenaan vinden we links naar de Kever van Volkswagen, een relevante suggestie.

Duckduckgo komt hier op de tweede plaats. De eerste vier afbeeldingen zijn van 2pk-geiten. De dieren nemen echter snel de overhand. De resultaten van Ecosia en Yahoo worden duidelijk aangedreven door Microsofts Bing-algoritme. De drie zoekmachines geven een identieke lijst met prenten. De resultaten zijn slecht: de eerste prent is een wagen, gevolgd door een afbeelding van drie geiten in een autokoffer. Pas op plaats vijf vinden we opnieuw een relevant resultaat. In totaal zien we slechts een handvol 2CV’s op de eerste pagina van de zoekresultaten.

Conclusie

Bovenstaande test is natuurlijk niet wetenschappelijk te noemen. We denken desalniettemin dat de korte steekproef genoeg voer geeft voor een gefundeerde conclusie. Die luidt als volgt: Google is terecht de populairste zoekmachine. De kwaliteit van de zoekresultaten steekt met kop en schouders uit boven de rest. Google is de enige die in het Nederlands in staat is te reageren op een zoekopdracht met meer dan een lijst van websites. Vragen krijgen concrete antwoorden en belangrijke informatie verschijnt in duidelijk afgebakende kadertjes.

Kijken we puur naar de resultatenlijst zelf, dan is het verschil kleiner. Google voelt volgens ons beter aan dat de meeste mensen op zoek zijn naar een antwoord op een specifieke vraag. Dat Wikipedia hoog scoort, is in dat opzicht een goede zaak. Een duidelijker begrip van synoniemen helpt bovendien met de selectie van de relevantste resultaten. Bing, Duckduckgo en Ecosia scoren meestal ongeveer even goed.

Yahoo stelt over de ganse lijn teleur. De resultaten zijn steevast slechter, minder duidelijk en minder relevant dan die van de andere zoekmachines. Ecosia maakt voor een groot deel gebruik van Bing-code voor zijn zoekmachine en dat zien we aan de resultaten.

Yahoo stelt over de ganse lijn teleur.

Ook afbeeldingen doet Google beter dan de andere zoekmachines. Het valt op dat Googles zoekmachine meer doet dan naar resultaten voor je zoekterm zoeken. De query wordt duidelijk geanalyseerd door een slim algoritme. Dat Google zo populair is, maakt het natuurlijk eenvoudiger voor de zoekgigant om zijn resultaten te verbeteren.

Google is dus de beste en Yahoo de slechtste zoekmachine. Bing, Duckduckgo en Ecosia liggen erg dicht bij elkaar. Waarom je iets zou Bingen is ons dan ook niet meteen duidelijk. Als je een aversie hebt van Google, dan lijkt Ecosia ons de interessantere keuze. De resultaten zijn niet slechter dan die van Bing en je zoekopdrachten ondersteunen een goed doel.

Lees meer over : bing | google | yahoo | zoekmachine