Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Media Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.
LEES DIT:  Back-up als een pro: download het gratis e-book

Wanneer is een auto volledig zelfrijdend?

Niet elke zelfrijdende auto is gelijkwaardig. Welke niveaus onderscheiden we, en wanneer is een wagen echt autonoom?

 

Daimler, het moederbedrijf van Mercedes-Benz, kondigde in een persbericht aan dat het in zee gaat met technologisch bedrijf Bosch om een geautomatiseerd systeem voor zelfrijdende auto’s te ontwikkelen. In die samenwerking zullen beide bedrijven zich focussen op de software en algoritmes die vereist zijn om autonoom rijden veilig en voorspelbaar te maken. Hun vooropgesteld doel is dat ze begin volgend decennium al zelfstandige wagens de baan op kunnen sturen.

In het nieuwsbulletin staat dat ze volop werken aan een systeem zodat ze een rijervaring van SAE-level 4 of 5 kunnen aanbieden. Maar wat betekent dat precies?

Indeling 1: SAE

We kunnen autonome wagens indelen afhankelijk van de mate waarin ze zijn geautomatiseerd. De meest gebruikte indeling is die van SAE International, een Amerikaans instituut van automobieldeskundigen. Hierin zijn vijf niveaus van automatisering voorzien, aangeduid van level 1 tot 5.

Niveau 0 kennen we allemaal: dan hebben we volledig controle over de wagen. De kans is groot dat jouw wagen al onder niveau 1 of 2 valt. Auto’s uitgerust met cruise control, bijvoorbeeld, vallen onder het eerste SAE-level. Een stapje naar boven en het voertuig is gedeeltelijk autonoom: dit betekent dat het beslissingen kan nemen in plaats van de chauffeur. Hieronder vallen bijvoorbeeld auto’s die volledig zelfstandig in files kunnen rijden. Vanaf het derde niveau houdt het systeem de omgeving van het voertuig in de gaten in plaats van de bestuurder en hoef je dus niet altijd aandachtig te zijn. Pas wanneer een wagen alle rijtaken overneemt van de bestuurder waarbij je niet meer moet opletten, spreken we van niveau 4, maar zelfs dan is hij nog niet voldoende geëvolueerd om in te spelen op onverwachte situaties in het verkeer. Eens een wagen dat ook kan, dan spreken we pas over niveau 5.

Op de tabel hieronder, afkomstig van Nederlandse verkeersorganisatie Crow, zie je duidelijk wanneer een auto tot een bepaald SAE-level behoort.

Indeling 2: NHTSA

Een andere indeling is die van de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). In die indeling wordt niet per se gekeken naar de mogelijkheden van het voertuig, maar wordt de rol van de bestuurder geanalyseerd. Vooraleer een auto volledig autonoom is volgens die indeling moet het aan drie vereisten voldoen: de bestuurder moet niet nadenken, niet kijken en zijn handen niet aan het stuur hebben.

Op deze tabel van Crow kan je zowel de SAE- als NHTSA-indeling aflezen.

Zelfrijdende taxi’s

Steeds meer bedrijven uit de autosector willen investeren in autonome wagens. Zo experimenteert Uber al een hele tijd met onafhankelijke voertuigen, maar zij haalden daarmee al heel wat negatieve pers. Ook Tesla en Waymo, een dochterbedrijf van Alphabet (dat ook Google onder zijn vleugels heeft), zet in op deze zelfstandige rijtuigen.

De nieuwe samenwerking tussen Daimler en Bosch wil zich net zoals Uber inzetten op robottaxi’s. Daarmee wilt het mensen helpen die geen rijbewijs hebben of niet in staat zijn om met de auto te rijden. Deze wagens zouden tijdens hun samenwerking gedropt worden op minstens vier locaties, waaronder Silicon Valley en Stuttgart, de thuisstad van zowel Daimler als Bosch. Met een simpele knop op een smartphone-app kan je dan de auto naar je toe laten rijden.

Lees meer over : bosch | Connected Car | daimler | Digitale Transformatie | dtd | nhtsa | SA