Review: Tropico 4

Tropico 4 ziet er bijzonder kleurrijk uit. Je waant je direct in de Cubaanse sfeer, inclusief Latijnse muziek op de achtergrond. De verschillende speelstijlen, uitgebreide campagne en het online luik zorgen ervoor dat je lang kunt genieten van Tropico 4. Het voelde nog nooit zo goed om El Presidente te zijn.

Je eigen dictatuur

Tropico heeft ondertussen een redelijke schare fans achter zich weten te verzamelen. Elke editie verkoopt beter dan de vorige, net omdat het spel ook telkens een positieve evolutie doormaakt. Twee jaar na Tropico 3 is het de beurt aan een vierde deel om de gameplay te verbeteren. Iedereen die Tropico 3 heeft gespeeld, weet dat er tamelijk wat minpunten waren. Tropico 4 werkt nagenoeg alle minpunten weg, zonder echt veel nieuwe elementen toe te voegen. Is dat een slecht teken? Helemaal niet, want Tropico 3 was al een leuk spel. Deze nieuwste versie maakt het allemaal eigenlijk nog leuker. Tropico 4 is een spel met een duidelijk publiek. Heb je absoluut geen interesse in titels zoals SimCity of Civilisation, dan is de kans groot dat je weinig interesse hebt in deze titel. Gelukkig is er een demo beschikbaar voor de twijfelaars onder ons. Voor nieuwkomers in de Tropico-reeks is de start nogal brutaal. Na enkele simpele tutoriallessen word je direct in de campagne gegooid om daarin verder te leren. Alle opties lijken op het eerste gezicht intimiderend, maar na een uurtje heb je de meeste functies onder de knie.
In elke missie krijg je een eiland onder je leiding. Aan jou om ervoor te zorgen dat je een deftige economie uit de grond stampt, zodat het geld blijft binnenstromen. Nu kun je in Tropico 4 als leider heel verschillend te werk gaan. Ben je een goede leider, dan luister je naar het volk en zorg je ervoor dat alles naar wens is. Zo moet je kerken, scholen, appartementen, enzovoort bouwen om de eilandbewoners gelukkig te houden. Ben je meer van het dictatoriale type en moet het volk maar luisteren naar wat je zegt, dan zorg je voor een stevige militaire aanwezigheid om iedereen in toom te houden. Heel goed of heel slecht, dat zijn de twee manieren die het beste werken. Zit je zowat ergens tussenin? Dan is de kans groot dat Tropico 4 moeilijker is dan je denkt, omdat het spel heel goede of heel slechte spelers extra beloont. Een economie goed laten draaien in Tropico 4 geeft heel veel voldoening. Je stad stap voor stap groot zien worden is mooi om te zien. Elk eiland heeft een andere uitdaging die het jou telkens een stuk moeilijker moeten maken. Dit kan gaan van meer rebellen tot natuurrampen of beperkte grondstoffen. Je bent al snel een twintigtal uren zoet met de campagne alleen al. Daarna kun je eigen eilanden en missies maken die je zelfs online kunt delen en spelen met anderen.