Nieuws

Horen zakelijke apps thuis in een appwinkel?

Mobiele applicaties zijn al niet meer uit onze smartphone of tablet weg te denken. Dat inspireert de bouwers van bedrijfssoftware om diezelfde richting in te slaan. Terecht, of horen zakelijke applicaties niet in een applicatiewinkel thuis? Zusterblad Smart Business schetst deze markt in vijf vragen en antwoorden.

1. Zijn mobiele apps echt zo populair?
Het succesverhaal van de mobiele toepassingen, of apps, zoals ze tegenwoordig liefkozend worden genoemd, is opmerkelijk. “Slechts twee jaar geleden ging men ervan uit dat er gemiddeld maar een vijftal apps op smartphones of tablets gedownload zouden worden. Nu zitten we al aan cijfers die schommelen tussen 15 en 30”, merkt Marc Meewis van Adobe op.

In Japan zou dit gemiddelde zelfs oplopen tot 45 apps per smartphone. Smartphone-apps zijn intussen al veel meer dan een miljardenmarkt geworden. Volgens onderzoeksbureau Global Industry Analysts zou de markt van smartphone-apps in 2017 goed zijn voor 101,2 miljard dollar.

[related_article id=”161563″]

Ze zijn overigens niet alleen populair, ze zijn ook tijdrovend, vindt George Colony, topman van Forrester: hij zou onlangs tijdens het Leweb-event in Parijs hebben verklaard dat Foursquare en gelijkaardige apps “nonsens” en “onderontwikkeld” zijn en weldra zullen vervangen worden door diensten “die voor de gebruiker geen puur tijdverlies vormen.”

Apps zijn dus zo populair dat er ook al openlijk tegen wordt geprotesteerd. Wellicht zijn de mobiele apps nu dus op het hoogtepunt van hun populariteit.

2. Voelen leveranciers zich daarom geroepen om hun bedrijfssoftware ook in apps te gieten?
Ja en neen. Vele leveranciers van bedrijfssoftware boden al mobiele toepassingen aan, alleen werden ze nog niet ‘apps’ genoemd en konden ze niet als dusdanig uit een of andere ‘app store’ worden gedownload. Zo zijn de mobiele clients van een pakket als Software.com al zowat acht jaar beschikbaar, eerst vooral voor BlackBerry en Windows Mobile, en intussen ook voor populaire platforms zoals iPhone, iPad en Android.

Alleen worden deze toepassingen nu aangeboden van op een platform in een nieuw kleedje. SAP noemt het zijn App Store, Salesforce.com verwijst u naar zijn site genaamd touch.salesforce.com, waaruit duidelijk blijkt dat ze in hun software nu ook rekening houden met aanraking als gebruikersinterface.

Al is dit iets te voorbarig want dit platform wordt pas in de loop van 2012 in gebruik genomen. In de tussentijd kun je de "gewone’ versies voor mobiele telefoon of iPad gebruiken. Op Microsofts site stuit je ook al snel op apps, al zijn die uiteraard meer in de consumentenhoek te situeren, met apps zoals Soundhound, waarmee je muziek kunt identificeren door een stuk ervan af te spelen of zelf te zingen.

3. Welke software leent zich voor mobiele app?
Hoe mobieler de bedrijfsfunctie waarvoor de software is geschreven, hoe groter de kans op slagen van de mobiele app, dat spreekt voor zich. Het is dan ook geen toeval dat Microsofts CRM-pakket een van de weinige écht zakelijke toepassingen is die je in hun rubriek Zakelijk terugvindt.

Verkopers die onderweg of thuis snel informatie over hun klant kunnen raadplegen voor ze binnenstappen, een snelle blik op de status van enkele leads voor je bij de klant binnenstapt: dit zijn de typische situaties die worden voorgespiegeld om mobiele CRM te promoten, nu ook dus op smartphones en tablets.

Andere categorieën van software die zich lenen tot ‘appificatie" zijn onder meer de productiviteitstoepassingen, aldus Kenneth Stevens, van SAP Belux: “workflow-toepassingen die een actie van u vereisen, verlofaanvragen en aanvragen voor zakenreizen beheren, onkostennota’s indienen: al deze toepassingen kunnen perfect onderweg worden gebruikt.”

Volgens Jan Paesen, director product management enterprise mobility bij Belgacom, zijn er nog andere types software die zich lenen tot mobile apps. Fieldforce-automation, maar ook wat zij company collaboration tools noemen: documentmanagement, BI, bedrijfsintranetten en unified communication.

“Bij dit laatste wordt het belangrijk dat we de klant een naadloze ervaring kunnen aanbieden: dat ze van communicatie over de smartphone zonder onderbreking kunnen overgaan naar bijvoorbeeld een videoconferencing-omgeving op kantoor.”

Tot slot nog een speciale vermelding voor de overheid: verschillende overheidsdiensten hebben vrij snel de voordelen van apps ingezien en intussen ook al toegepast. De stad Lier, bijvoorbeeld, heeft een mobiele toepassing ontwikkeld die niet alleen toeristische info over de stad verstrekt – een interactief stadsplan met toeristische trekpleisters – maar ook nuttige tips bevat voor restaurants en hotels.

De app is onder meer te downloaden via een QR-code die op toeristische brochures van de stad is terug te vinden. Maar ook de stad Hasselt heeft een app laten ontwikkelen, waarmee de inwoners niet alleen informatie over stadsdiensten kunnen raadplegen maar ook problemen kunnen melden die ze in hun stad waarnemen.

Gewoon een foto nemen van bijvoorbeeld een wegverzakking, doorsturen naar de stadsdienst met locatie-informatie (die wordt automatisch toegevoegd met de ingebouwde gps) en een woordje uitleg, en de melding wordt door de betreffende dienst verder afgehandeld.

En de overheidsdienst Sociale Zekerheid voorzag zijn gloednieuwe site, die de vijftigdagenregeling voor jobstudenten ondersteunt, ook meteen van een uitbreiding via app, zodat studenten van eender waar zicht krijgen op het aantal dagen dat ze al hebben gewerkt dit jaar.

4. Welke absoluut niet?
Alle software die niet besproken wordt hierboven, lijkt de eenvoudige conclusie. Maar toch willen we enkele categorieën afzonderlijk vermelden.

Ten eerste alle software die te sterk gebonden is aan een nationale context. “General ledger zal je niet snel als mobiele applicatie zien opduiken”, zo klinkt het voorbeeld van Kenneth Stevens. “Maar een HR-toepassing zoals verlofaanvraag, waarbij de eventuele lokale wetgeving of logica vervat zit in de back-endsoftwaren, die kan dan weer wel.”

Ook e-mail als app heeft minder kans op slagen, volgens David Van Puyvelde, woordvoerder voor Salesforce.com België: “E-mail is allang geen succesnummer meer voor het mobiele platform, maar wel een sociaal netwerk dat erin slaagt om van overal met iedereen in contact te treden, vanuit de eigen zakelijke context.”

Voorlopig benadert Facebook dit ideaal het beste maar ook hier kan nog verandering in plaatsvinden, waarschuwt Van Puyvelde.

5. Iedereen zijn eigen appstore?
Grote bedrijven zoals SAP werken nu al aan een aardige winkel, met enkele tientallen eigen toepassingen, en bijna tweehonderd toepassingen van partners.

“Daar streven wij ook naar”, licht Kenneth Stevens toe. “Tien à twintig procent eigen toepassingen en de rest van onze partners. Zo halen we ons doel van één miljard SAP-gebruikers in 2015. Voorlopig zitten we op 500 miljoen.”

Maar ook kleinere ondernemingen kunnen dromen van hun eigen applicatiewinkel: ofwel met toepassingen die ze zelf aan derden willen slijten, ofwel met toepassingen van derden die ze aan hun personeel aanbieden. Hiervoor zijn al vele overeenkomsten afgesloten en we kunnen er nog veel meer verwachten in de komende jaren van partijen als Belgacom, Telenet enerzijds en dienstenleveranciers of andere operators anderzijds.

Welke types samenwerkingen allemaal zullen opduiken, blijft voorlopig koffiedik kijken, maar twee zaken staan zo goed als vast: voor de twee telco-reuzen zal een centrale rol weggelegd zijn, en voor je applicatiestrategie is er ongetwijfeld ook een geschikte combinatie te vinden. Net als voor uw eigen appstore, zodra je hier aan toe bent.

Hoe je een stropdas stropdas [sic] Apps zijn bij uitstek internationale gegevens: Belgen spelen net zo graag met Anrgy Birds als Britten of Chinezen. Toch voelen gerenommeerde bedrijven als Microsoft zich verplicht om de uitleg bij een app ook in het Nederlands te voorzien op de Vlaamse site. Helaas hebben ze blijkbaar geen tijd en/of middelen om hiervoor een vertaler aan het werk te zetten, en hebben ze gekozen voor machinevertaling. Dit leidt tot het volgend stukje proza dat bijna poëzie wordt.

"Stap voor stap instructies over hoe je een stropdas stropdas. Prachtige illustraties met de notatie van de actie. Deze toepassing zal u toelaten om snel das een gelijkspel. Het programma bevat de meest populaire stropdas knopen. Elke stap wordt grondig getekend. Nodige maatregelen voor de volgende stap wordt aangegeven met pijlen. Als je wilt leren hoe u snel en gemakkelijk stropdas knopen, dan is onze applicatie is perfect voor je."

Alles over de mobieleapplicatiemarkt

 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business