Review: Uncharted – Golden Abyss

Uncharted - Golden Abyss is verplichte kost om bij je nieuwe PlayStation Vita te kopen, al is het maar om te beleven hoeveel grafische kracht deze nieuwe handheld bezit.

[related_article id=”160734″] Nathan Drake is al terug

Een nieuwe handheldconsole heeft goede launchtitels nodig om direct een vliegende start te nemen. Sony heeft goed gekeken naar de Nintendo 3DS om te zien hoe ze het niet moeten doen. Al bij de lancering van de PS Vita zijn er vele tientallen titels beschikbaar, maar het neusje van de zalm is ongetwijfeld Uncharted – Golden Abyss. Een volwaardig Uncharted-avontuur dat in de achterzak van je broek past, kan het wel? Yup! Uncharted – Golden Abyss is geen flauw afkooksel om snel een titel te lanceren met de PS Vita. Het verhaal is een prequel op de drie Uncharted-games op de PS3, maar loop daarvoor niet al te warm. Er worden weinig spannende dingen uit de doeken gedaan; Drake gaat gewoonweg opnieuw op zoek voor schatten. Deze keer heeft het te maken met een oude Spaanse sekte en een daar aan verbonden slachtpartij, vierhonderd jaar geleden. Na drie Uncharted-games te hebben gespeeld, is er een bepaalde trend op te merken. De avonturen van Drake starten allemaal op dezelfde manier, en eindigen ook zo. Het was de emotie van de verschillende personages dat het verhaal subliem goed maakte. Dat is helaas in mindere mate aanwezig in Uncharted – Golden Abyss. De tussenfilmpjes zijn goed gemaakt, maar ze missen dat extra vleugje Uncharted-magie dat garant staat voor een boeiend verhaal vol emoties. Niets aan te merken op de degelijke stemacteurs, maar sommige tussenfilmpjes zijn gewoon slecht geregisseerd.

De PlayStation Vita introduceert een hele hoop nieuwigheden, met als voornaamste verschil ten opzichte van de PSP de dubbele analoge sticks. Je krijgt letterlijk het gevoel alsof je een PS3-controller in handen hebt. Heerlijk. De PS Vita heeft ook een touchscreen en een aanraakgevoelige achterkant, en net daar slaat Uncharted – Golden Abyss de bal mis. Die functies worden te veel geforceerd om te gebruiken, terwijl je gewoon je handen op de knoppen wilt houden. Als je voor de dertigste keer alweer een tekening moet ontdekken door erover te wrijven, is de lol er al lang af. De enige echt leuke toevoeging is het fotograferen of richten met een sniper-geweer dankzij de gyroscopische sensors. Gewoon de PS Vita bewegen om te richten, ideaal. Uncharted – Golden Abyss is een volwaardig Uncharted-avontuur, maar we kunnen het gevoel niet onderdrukken dat het een makkelijke game is. Quicktime events met knoppen worden vervangen door een veegbeweging over het touchscreen. Vijanden die in net genoeg aantallen aangestormd komen om eenvoudig neer te leggen. Zelfs de puzzels zijn van tamelijk eenvoudig. Desondanks mogen we zeker niet van een slechte game spreken. Voor een mobiel avontuur is dit uitzonderlijk goed, enkel jammer dat deze game zo sterk de nieuwe functies van de PS Vita wil benadrukken.