Nieuws

Reclamewereld boos op Mozilla voor cookieblokkade

Europese adverteerders schrijven een brandbrief naar Mozilla over nieuwe privacyinstellingen in Firefox. Browsermakers gebruiken cookies steeds vaker als zondebok om goed voor de dag te komen.

Met het uitbrengen van Firefox 22 zal Mozilla een nieuw cookiebeleid hanteren dat zijn gebruikers meer privacy moet bieden tijdens het surfen. Via een nieuwe instelling in de browser is het vanaf dan mogelijk om alleen cookies te accepteren van de sites die surfers daadwerkelijk bezoeken. Alle andere cookies worden bij de deur tegengehouden.

ZDNet-collega Ed Bott legt uit hoe dat er in de praktijk uitziet:


“Stel dat je start met een schone installatie van Firefox 22, zonder geïnstalleerde cookies. Als je nu een website als ZDNet.com bezoekt, dat content van zijn eigen domein bevat maar ook van verschillende aanbieders van advertenties en analyticsspecialisten.

[related_article id=”158578″]

Daarnaast bevat elke pagina widgets voor sociale media, zoals de ‘vind ik leuk’-knop van Facebook, de +1-knop van Google en een Tweet this-knop van Twitter. Als je een site voor de eerste keer bezoekt, zal Firefox 22 alleen de cookies installeren van de site die je specifiek bezoekt, dus ZDNet.com in dit geval.

Adverteerders en aanbieders van webstatistieken kunnen informatie over je IP-adres, je browser etc. Registreren, maar ze kunnen geen cookie plaatsen, omdat ze derde partijen zijn. Hun vermogen om je te volgen is dus behoorlijk ingeperkt.”

Zodra je sites als Facebook of Twitter bezoekt, zal Firefox dit opmerken en de cookieblokkade opheffen voor die diensten, omdat je daar ook daadwerkelijk bent geweest. Maar de deur blijft dicht voor alle sites en diensten die je niet direct bezoekt en de kans is klein dat je ooit naar een advertentienetwerk zal surfen.

Boze adverteerders
Deze nieuwe manier van werken heeft de woede gewekt van IAB Europe, een verbond van Europese online adverteerders. In een open brief stelt het dat Mozilla zijn broodwinning ondermijnt en tegelijk initiatieven ondermijnt die de transparantie en betere keuzemogelijkheden voor het beheer van de online voetafdruk beter regelt.


“De nieuwe instelling van Mozilla ontzegt consumenten een keuze en ondermijnt pogingen van de industrie om op verantwoorde manier controle uit te oefenen”, zegt Kimon Zorban, vicepresident van IAB Europe. “Bovendien dreigt Mozilla door advertenties gefinancierde online content volledig te ondermijnen”, voegt hij toe.

Online adverteerders vinden dat browsermakers moeten ophouden met het blokkeren van cookies, omdat de industrie zelf al hard werkt aan zelfregulering die de online surfer beter moet beschermen. “Deze pogingen hebben overtuigende steun gekregen van de Europese Commissie en veel nationale regeringen”, zegt Zorbas.

Do Not Track in de slaapstand
Vorig jaar leverde de online reclameindustrie ook al stevige kritiek op Microsoft, dat in zijn nieuwste browser (IE10) de Do Not Track-standaard automatisch inschakelt. Maar er is steeds meer geharrewar over Do Not Track, omdat de belangen van privacyorganisaties, online adverteerders en techbedrijven niet met elkaar te rijmen vallen.

W3C, de organisatie die de ontwikkeling van het web onder beheer heeft, werkt aan een definitieve Do Not Track-standaard, maar de kans lijkt steeds kleiner dat die er ooit gaat komen.

Maar Mozilla’s nieuwe aanpak verschilt wezenlijk van oplossingen die standaard al het HTTP-verkeer blokkeren van derde partijen die zich bezig houden met de plaatsing van cookies, zoals Do Not Track.

“Het verruimt de privacyopties voor consumenten”, zegt de auteur van de nieuwe Firefox-optie Jonathan Mayer. “Maar het botst niet met hun huidige instellingen of verhindert ze hun privacyopties te versoepelen of juist strenger te maken”, voegt hij toe.

Mayer, die van buiten is aangetrokken om het nieuwe cookiebeleid in te bouwen bij Firefox, wijst er op dat Apples Safari een dergelijk beleid al bijna tien jaar toepast. En Internet Explorer heeft reeds krachtig cookiebeheer dat alleen maar beter zal worden in toekomstige versies.

Omdat privacy zo’n heet hangijzer is voor consumenten is de kans groot dat toezichthouders, en dan vooral in de Europese Unie, op de proppen zullen komen met wetgeving die online persoonsgegevens beter beschermen.

Bedrijven als Mozilla, Apple en Microsoft lijken goed voorbereid op dit soort maatregelen, maar Google, wiens voornaamste inkomsten uit de online advertentiemarkt komen, dreigt buiten de boot te vallen. Het besliste na lang treuzelen om Do Not Track als optie in te schakelen voor de Chrome-browser, maar lijkt voorlopig niet van zins om meer dan dat te doen.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business