Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Media Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.
LEES DIT:  Artificiële intelligentie: download het gratis e-book

Flash vanaf vandaag geblokkeerd in Chrome

Google is de fratsen van Flash grondig beu. Daarom blokkeert het vanaf vandaag alle toepassingen in Chrome.

 

flash-player-zero-day-exploit1

Het moment dat Chrome automatisch Flash advertenties gaat blokkeren en niet-essentiële content gaat weerhouden van automatisch afspelen is aanstaande. Vanaf 1 september (vandaag) namelijk zullen gebruikers handmatig Flash content moeten starten door met rechts op een plugin te klikken en ‘Run this Plugin’ te selecteren. Google claimt dat dit gedaan wordt om batterij te sparen en de beveiliging te verhogen. Er is echter nog een reden: het levert Google meer geld op.

Als je al een Google Adwords klant bent hoef je niet alles te veranderen wat je aan het doen bent. Volgens Google wordt alle aangeleverde Flash content al automatisch omgezet naar HTML5. Gebruikers van het Adwords platform worden wel aangemoedigd handmatig hun advertenties om te zetten en de switch samen met Google te maken. Ben je echter geen klant van Adwords, dan zal je of je advertenties moeten zien om te zetten als je wil dat mensen je advertentie nog zien, of klant worden van Google’s dienst.

Google is verre van het enige bedrijf dat zich van Flash afkeert. Amazon heeft ook aangekondigd vanaf 1 september geen Flash advertenties meer te accepteren. Het verschil is echter dat Amazon’s beleid slaat op advertenties die worden gepresenteerd op Amazon.com, niet op advertenties die op zijn eigen advertentienetwerk draaien. Voor Google is deze actie een kans om meerdere vliegen in een klap te slaan.

Flash wordt al een tijd veroordeeld voor zijn batterij vretende eigenschappen, het vermogen om zelfs moderne, multi-core systemen tot rollators te verminken, alsmede de vele beveiligingsrisico’s die het platform met zich meebrengt. Genoeg argumenten om het dood te negeren dus.

Weinig mensen zullen daarnaast klagen om de teloorgang van automatisch afspelende advertenties op hun websites. En gezien het aantal beveiligingslekken die de dienst tot op de dag van vandaag plagen verdient het ook geen staatsbegrafenis.

Wat interessant zal zijn om te zien is of Chrome bijvoorbeeld wel de automatisch afspelende video’s op Facebook blijft ondersteunen, en of er door de actie een stijging in omzet bij Adwords ontstaat.

Lees meer over : Beveiliging | chrome | flash | google