Nieuws

Telecom van wanbetalers afsluiten wordt veel moeilijker

Minister van Telecom Alexander De Croo wil komaf maken met wanpraktijken in de telecomsector met behulp van een wetswijziging.

Het aantal klachten bij de ombudsdienst voor telecommunicatie is het voorbije jaar sterk gestegen. Maar liefst 516 klachten werden in 2015 geregistreerd, waarbij het merendeel van de bezwaren werden gemaakt na invorderingskosten die werden aangerekend omwille van administratieve problemen. Er werd bijvoorbeeld geen rekening gehouden met adreswijzigingen, of een betaling werd niet correct geregistreerd.

Schriftelijke waarschuwing

Bovendien bestaat er momenteel geen standaard procedure waarmee operatoren contact opnemen met wanbetalers en de termijn die klanten krijgen om te reageren loopt erg uiteen. Minister van Telecom Alexander De Croo hoopt hier een einde aan te maken door een wetswijziging door te voeren.

“Voor iemand afgesloten kan worden, moet er altijd een waarschuwing per brief worden verzonden,” legt De Croo uit op Radio 1. “Ik ben een grote voorstander van elektronische communicatie, maar het is nog altijd zo dat een brief serieuzer wordt genomen dan een sms of e-mail. De laatste waarschuwing moet dan ook altijd per brief gebeuren.”

[related_article id=”176832″]

Overleg

Verder wil De Croo dat de telecomdienst van een klant niet mag afgesloten worden, zolang een betwisting niet is afgehandeld. Ook mag je volledige telecomdienst niet worden afgesloten wanneer er een probleem is met slechts een deel van je factuur. Wanneer je bijvoorbeeld achterstallige betalingen hebt voor betalende sms-diensten in spelletjes, mag je volledige mobiele telefoon niet worden geblokkeerd.

Gedurende een maand zal er overleg plaatsvinden met de operatoren en consumentenorganisaties. Daarna zal De Croo de wetswijzigingen voorleggen aan de ministerraad.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business