Nieuws

Leica en Huawei willen smartphonecamera heruitvinden

Huawei gaat samenwerken met fotospecialist Leica. De twee merken willen samen de smartphonecamera naar een hoger niveau tillen.

Huawei laat via een persbericht weten dat het in het huwelijksbootje stapt met Leica, de Duitse cameraspecialist. De twee kondigen een strategische partnerrelatie aan die zich vertaalt in ‘gedeelde premium-ambities’. Met die vage bewoordingen lijkt Huawei vooral te suggereren dat de camera’s in zijn smartphones er in de toekomst flink op vooruit zullen gaan.

Concrete details over wat de strategische samenwerking precies zal inhouden, weten we nog niet. Zowel vanuit het perspectief van Leica als dat van Huawei kunnen we de samenwerking echter begrijpen. Leica beseft van zijn kant terecht dat fotografie en smartphones wel degelijk hand in hand gaan. Natuurlijk kan je een smartphonefoto niet vergelijken met een kiekje van een dure spiegelreflexcamera, maar genoeg liefhebbers van fotografie willen wel degelijk dat hun telefoon mooie foto’s kan maken. Leica heeft dus zeker iets te zoeken in de smartphonemarkt.

Rode stip

Huawei kan dan weer profiteren van de status die Leica geniet. De bekende rode stip zal de smartphonefabrikant ongetwijfeld meer aanzien geven, niet alleen bij ons maar vooral in zijn thuismarkt. Of de samenwerking verder gaat dan het bejubelen van elkaars bedrijf en het uitwisselen van logo’s, valt nog af te wachten. Huawei claimt dat het samen met Leica de smartphonefotografie wil heruitvinden, maar dat lijken ons grote woorden. High-end smartphonecamera’s zijn momenteel zo goed als je ze kan krijgen in de bestaande behuizing. Als Huawei en Leica willen meespelen, kunnen ze zich best gewoon naar het niveau van LG en Samsung katapulteren in de plaats van het warm water opnieuw uit te vinden.

Anderzijds kan de samenwerking ook erg intens zijn. Leica en Huawei zouden samen een smartphonecameraproduct kunnen ontwikkelen dat de vibe van het Duitse merk combineert met de expertise van de Chinezen op mobiel gebied. Een dergelijk lifestyleproduct zal wel degelijk een flink publiek aanspreken. Tot slot valt natuurlijk op te merken dat Leica al de nodige ervaring heeft met het omhoog katapulteren van de prijs van een vrij banaal product door zijn naam er aan te verbinden. De samenwerking is in ieder geval opmerkelijk en we zijn benieuwd naar het vervolg.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business