Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Media Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.
LEES DIT:  Artificiële intelligentie: download het gratis e-book

Nieuwe privacy-instellingen bij WhatsApp: hoe zit het nu?

Veel paniek op het internet: “Wie de nieuwe privacy-overeenkomst van WhatsApp aanvaardt kan zich met dank aan Facebook aan bergen berichtjes met reclame verwachten”. Wat is daar van aan?

 

shutterstock_388392112

WhatsApp verstevigt zijn samenwerking met moederbedrijf Facebook na de introductie van een nieuwe privacy-overeenkomst. Als onderdeel van die overeenkomst wordt je telefoonnummer voortaan met Facebook gedeeld. Verder lezen we dat WhatsApp nieuwe manieren onderzoekt om de communicatie tussen klanten en bedrijven te verbeteren.

Beide onderdelen van de privacy-overeenkomst zijn in het hoofd van mening redacteur wereldwijd versmolten tot iets totaal nieuws: WhatsApp zou je telefoonnummer via Facebook aan bedrijven geven, die je dan plots reclame kunnen sturen op je toestel. “In de instellingen schuilt echter een optie waarmee je dat allemaal kan voorkomen”, klinkt het, “maar je moet snel zijn.”

Dramatisch nieuws

Dat klinkt wel bijzonder dramatisch. We besteedden eerst geen aandacht aan de enkele artikels op het net, maar nu ook de Belgische openbare omroepéén van België’s grootste kranten alsook de allergrootste bovenstaand verhaal verspreidt, besloten we om toch eens uit te spitten wat er precies aan de hand is.

Speelt WhatsApp je telefoonnummer door naar bedrijven, en kunnen zij je binnenkort reclame sturen tenzij je een speciale instelling uitschakelt? Het korte antwoord is duidelijk: neen, njet, nope, absoluut niet. Zijn artikels die het tegendeel beweren dan verkeerd? Ja, compleet en over de ganse lijn. Wij deden wat vele webredacteurs nalieten, en lazen de nieuwe overeenkomst er zelf op na. Hieronder lees je wat er precies aan de hand is. Onder iedere paragraaf vind je een korte en duidelijke samenvatting.

Je telefoonnummer

WhatsApp gaat je telefoonnummer wel met Facebook delen. Facebook is het moederbedrijf van WhatsApp, maar bijvoorbeeld ook Instagram en Oculus. Je telefoonnummer wordt voortaan vanuit WhatsApp naar het moederbedrijf gecommuniceerd, dat de cijfertjes in eerste instantie zal gebruiken voor zijn eigen statistieken. Met de hulp van je telefoonnummer is het voor Facebook eenvoudiger om te zien dat een Instagram-, WhatsApp- en Facebook-account aan dezelfde persoon toebehoort. Facebook wil je nummer vooral gebruiken om zijn interne werking te verbeteren en daarnaast ook misbruik en spam te bestrijden. Je telefoonnummer zal nooit publiek worden gemaakt.

Kort: Facebook gaat je telefoonnummer gebruiken voor interne doeleinden.

De advertenties

Tenzij je dat afvinkt, zal Facebook de nieuwe informatie ook gebruiken om gerichter te adverteren. Dat betekent op geen enkele manier dat je plots reclame op WhatsApp zal ontvangen. Het betekent wel dat de nu reeds gerichte advertenties op Facebook zelf nog gerichter zullen worden met de hulp van de informatie die het van WhatsApp – wanneer je daarmee instemt – ontvangt. In de praktijk hoef je daar niet al te veel van te verwachten. De informatie die WhatsApp over je heeft is eerder beperkt, omdat alle berichten die je via de chatdienst verstuurt end-to-end geëncrypteerd zijn. Ook WhatsApp zelf weet dus niet wat je via de dienst verstuurt. Het gaat dus vooral over meta-informatie, zoals wanneer je de dienst gebruikt. Wat en wie je liket op het internet speelt, net als je zoekgeschiedenis, een veel grotere rol.

Kort: Facebook kan je telefoonnummer gebruiken om zijn eigen advertenties nog gerichter te maken.

Vriendensuggesties

Facebook zal de informatie van WhatsApp ook gebruiken om je vriendensuggesties te doen. Heb je bijvoorbeeld iemand als contact via WhatsApp, maar niet via Facebook, dan kan het sociale netwerk met dank aan de nieuwe informatie het account van de persoon in kwestie voorstellen als potentiële connectie. Wil je liever niet dat je telefoonnummer voor vriendensuggesties wordt gebruikt, dan kan je dat weigeren.

Kort: Facebook kan je telefoonnummer gebruiken om betere vriendensuggesties te doen.

‘Mijn accountinfo delen’

In de instellingen van WhatsApp kan je onder het titeltje ‘Account’ afvinken dat je account-info gedeeld wordt. Die optie is nogal misleidend. WhatsApp zal sowieso je telefoonnummer aan het moederbedrijf geven. Indien je binnen de maand de instelling afvinkt, zal Facebook je nummer enkel voor de interne statistieken gebruiken, en het dus niet inzetten voor betere reclame (op Facebook) of vriendensuggesties.

Kort: Je kan voorkomen dat Facebook zijn eigen advertenties en vriendensuggesties verbetert, maar niet dat je telefoonnummer gedeeld wordt voor intern gebruik.

Bedrijven

Verder, en totaal los van al het bovenstaande, werkt WhatsApp aan verbeterde communicatiemethodes met bedrijven in het achterhoofd. Concreet wil de dienst dat WhatsApp een geschikt medium wordt om de communicatie tussen bedrijven en consumenten te faciliteren. Vandaag kan je er voor kiezen om een sms-waarschuwing te krijgen wanneer je vliegtuig vertraging heeft of je wagen gerepareerd staat in de garage. WhatsApp onderzoekt mogelijkheden om dergelijke zaken ook via zijn eigen dienst mogelijk te maken. Het is daarin trouwens niet alleen. Chatbots zijn erg hip momenteel. Ook Facebook, Apple en Microsoft experimenteren ermee.

Kort: WhatsApp wil, los van het hele Facebookverhaal, dat jij – indien je dat wenst – met bedrijven kan communiceren via WhatsApp, zoals dat nu ook al kan via sms.

Controle

Net als bij vergelijkbare diensten vandaag moet je er zelf voor kiezen om je telefoonnummer te delen met een bedrijf. Doe je dat, dan kan dat bedrijf natuurlijk beslissen om je af en toe ook reclame te sturen. Gaf je je e-mailadres al eens weg voor een wedstrijd om daarna een nieuwsbrief te ontvangen? Het systeem werkt net zo.

Momenteel bestaat er geen eenvoudige manier voor bedrijven om WhatsApp voor dergelijke zaken te gebruiken. De dienst werkt aan een platform dat het, net als bij nieuwsbrieven per mail, mogelijk zal maken om je makkelijk in, maar ook weer uit te schrijven voor berichten van bedrijven.

Kort: WhatsApp onderzoekt hoe een platform voor communicatie met bedrijven er uit zal zien, en jij zal altijd de controle behouden.

Facebook en commerciële partners

Het Facebook-deel van de nieuwe overeenkomst en het stuk over communicatie met bedrijven staan helemaal los van elkaar. Sterker nog: in de overeenkomst staat zwart op wit dat je gegevens niet zomaar online gezet zullen worden. Nergens geef je trouwens toestemming aan Facebook of WhatsApp om je telefoongegevens met derden te delen.

Kort: Je telefoonnummer gaat naar moederbedrijf Facebook, niet naar externe bedrijven.

Paniekzaaierij

Waarom lees je dan overal dat je het delen kan voorkomen als je maar snel genoeg bent, en dat bedrijven je plots gaan WhatsApp’en? De woorden om tot een dergelijke conclusie te komen, staan wel degelijk in de overeenkomst. Wanneer je verschillende stukken van de verschillende delen van de nieuwe overeenkomst samen gooit, kan je een verkeerde indruk krijgen. Bovendien zorgt de paniekzaaierij ongetwijfeld voor meer lezers dan een genuanceerd verhaal. Heb je toch nog twijfels? Lees de overeenkomst dan vooral eens zelf. Ze is niet zo lang, duidelijk gestructureerd, zonder juridische taal en volledig in het Nederlands beschikbaar.

Lees meer over : facebook | privacy | whatsapp