Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Media Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.
LEES DIT:  Het papierloze kantoor: download het gratis e-book

Pebble laat klanten verweesd achter na overname door Fitbit

Kickstarterkanon Pebble gooit de handdoek in de ring en wordt opgeslokt door Fitbit. Die overname heeft ook gevolgen voor de trouwe schare fans die de start-up over de jaren vergaard heeft.

 
Pebble 2, Pebble Time 2 en Pebble Core

Het bekende smartwatchmerk Pebble wordt opgeslokt door digital health-specialist Fitbit. Geruchten over die overname deden al even de ronde, maar werden ondertussen ook door beide bedrijven officieel bevestigd. De deal betekent meteen ook het einde van de Pebble-smartwatch, waardoor een trouwe schare fans plots in de kou komt te staan.

Pebble

Pebble zat ondanks het schijnbare succes toch in slechte papieren en kon niet langer als een zelfstandige onderneming opereren. De start-up is daarom akkoord gegaan om een deel van zijn activa aan Fitbit over te dragen voor iets minder dan 40 miljoen dollar, zo bericht Bloomberg. Het gaat voornamelijk om intellectueel eigendom, software en een deel van het personeel.

De hardware maakt geen deel uit van de overeenkomst, waardoor de overname officieel de dood van de Pebble-smartwatch inluidt. “We bouwen, promoten of verkopen niet langer nieuwe producten,” klinkt het in een blogpost van Pebble op Kickstarter, het crowdfundingplatform dat de start-up ooit groot heeft gemaakt.

Geld terug

Dat betekent dat backers van de Pebble 2 die hun exemplaar nog niet hebben ontvangen, daar ook niet meer op moeten rekenen. Ook de Time 2, Core en Time Round gaan niet meer in finale productie, ondanks dat het bedrijf hier zo’n 12,8 miljoen dollar voor wist op te halen via Kickstarter. “Backers die in aanmerking komen zullen automatisch worden vergoed voor niet-geleverde Pebble-producten, inclusief verzendkosten en taksen”, verzekert het bedrijf.

De terugbetaling verloopt via het systeem van Kickstarter en zou oorspronkelijk pas ten vroegste in maart 2017 worden afgerond, bijna een jaar nadat de eerste backers hun geld in het project hebben gestoken. Dat werd niet in dank afgenomen en Pebble heeft ondertussen een update gepubliceerd met de boodschap dat alle terugbetalingen binnen de week zullen worden afgehandeld. De vergoeding wordt in dollar uitbetaald aan de huidige wisselkoers. Backers buiten de Verenigde Staten zien dus mogelijk niet hun volledige gespendeerde bedrag terugbetaald.

Niet langer ondersteuning

Wie reeds een Pebble-smartwatch rond zijn pols draagt, kan daar nog even mee verder, maar de ondersteuning wordt wel stopgezet. “We zijn niet van plan regelmatige software-updates uit te voeren of nieuwe functionaliteit uit te rollen,” aldus de start-up. “Onze nieuwe missie richt zich erop om de unieke expertise van Pebble naar toekomstige Fitbit-producten te brengen.”

Om toch te verzekeren dat bestaande klanten nog zo lang mogelijk van hun smartwatch gebruik kunnen maken, zegt Pebble dat het de afhankelijkheid van het horloge op de cloud aan het afbouwen is. Klanten zullen in de toekomst evenwel op zichzelf aangewezen zijn. “Eén-op-één ondersteuning is niet langer beschikbaar. Bestaande smartwatches worden niet langer gedekt onder de garantie en kunnen niet meer worden omgeruild,” klinkt het in de blogpost.

Wie een Pebble rechtstreeks via de website van de start-up heeft gekocht en die voor 7 december heeft teruggestuurd, kan wel nog rekenen op een terugbetaling. Wie de smartwatch bij een andere winkel heeft gekocht en deze door de recente wijzigingen toch liever terug wil inleveren, kan daarvoor beroep doen op het retourbeleid van de retailer.

Rake klappen

Het verhaal is niet alleen tekenend voor de tanende smartwatchmarkt, maar betekent ook een rake klap voor het vertrouwen in crowdfunding. Pebble was één van Kickstarters grootste succesverhalen. De start-up deed keer op keer beroep op het crowdfundingplatform om nieuwe producten te lanceren, en wist daarbij meermaals records te verbreken. Als zelfs zo’n schijnbaar succesverhaal zo spectaculair kan falen, wat zegt dat dan over de levensvatbaarheid van kleinere campagnes?

Lees meer over : fitbit | mobiel | pebble | smartwatch