Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Media Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.
LEES DIT:  Supercomputers in Vlaanderen: download het gratis e-book

Nintendo Switch GPU en CPU gelekt: alle details op een rij

Details over de rekencapaciteiten en grafische kracht van de Nintendo Switch zijn aan de oppervlakte gekomen. Het maakt één ding duidelijk: Nintendo heeft een sterke line-up van videospellen nodig.

 
Nintendo switch

Gamefabrikant Nintendo gunde zijn fans eind oktober een blik op zijn nieuwe console, de Nintendo Switch (voorheen de NX). Middels een trailer toonde het Japanse bedrijf het wapen waarmee het de harten van consumenten hoopt te heroveren: een apparaat dat je zowel kan inpluggen op je tv als meenemen om onderweg boven te halen.

De marketingmissie van de game-ontwikkelaar is alvast geslaagd: heel wat fans zijn enthousiast over de mogelijkheden van de Switch na het zien van de trailer. Het filmpje ziet er afgelikt uit, maar voor heel wat gamers en gadgetliefhebbers is de hamvraag natuurlijk: wat zit er onder de motorkap bij de Switch?

Maxwell

Afgezien wat het kan doen en hoe het eruit ziet, heeft Nintendo geen technische details over de console onthuld. Dat is gereserveerd voor de update die het op vrijdag 13 januari zal geven (voor de liefhebbers: in onze contreien zal de livestream om 5 uur ‘s morgens plaatsvinden). Onvermijdelijk is er echter al informatie opgedoken over de specificaties van het toestel, opgeduikeld door VentureBeat. Volgens twee bronnen waarmee de website sprak zal de Switch draaien op een custom Nvidia Tegra X1 SoC met de Maxwell architectuur, gebakken op 20 nanometer.

 

De Switch gebruikt dus niet Nvidia’s meest recente technologie, gebaseerd op de Pascal-configuratie. Op zich is dat nieuws niet al te verrassend, aangezien Pascal pas sinds half 2016 beschikbaar is. Gameconsoles hebben vaak niet de meest recente technologie aan boord bij lancering, omdat het ontwikkelingsproces te lang is om kort op de bal te spelen. Speculaties dat er nog een tweede processor in het dock zou schuilen waarmee je de console met een scherm verbindt, mogen ondertussen opgeborgen worden.

Geen krachtpatser

Eurogamer heeft cijfers geplakt op het vermogen van de Nintendo Switch. Zoals te vermoeden was, levert de Switch minder krachtige prestaties wanneer je de console onderweg gebruikt dan wanneer hij in het dock zit. Op dit moment gaat men er van uit dat het apparaat mobiel een HD-resolutie zal geven, met in het dock misschien de mogelijkheid om naar Full-HD te gaan. De rekenkracht die de CPU voorziet blijft gelijk ongeacht de context en ligt op 1020 MHz, wat maar de helft is van wat de Tegra X1 normaal gezien aan klokkracht kan bolwerken. De GPU zou tot 768 MHz gaan in het dock, en tot 307,2 MHz mobiel. De kloksnelheid van het geheugen zou op 1600 MHz liggen wanneer het is ingeplugd, en 1331 MHz daarbuiten. Ter vergelijking: de grafische chip van de PS4 haalt een kloksnelheid van 800 MHz, die van de Xbox One 853 MHz – en dit zijn consoles die al enkele jaren op de markt zijn. Voor de eigen apparaten, de Wii U en de 3Ds, is de Nintendo Switch wel een evidente verbetering.

Het cruciale element

Het mag duidelijk zijn dat Nintendo de Switch niet gemaakt heeft om op te boksen tegen de paardenkracht van de hardcore gametoestellen. Dat ligt netjes in lijn met de strategie die het het afgelopen decennia heeft gevolgd met de Wii en de Wii U: niet de krachtigste console op de markt, maar wel met een aantrekkingskracht dat een groter publiek kan bekoren dan enkel de overtuigde gamers. Bij de Wii werkte dat plan uitstekend, de Wii U was een drama qua verkoopscijfers.

Het betekent dat de line-up van videospellen voor de Switch het cruciale element zal zijn voor de levensduur en de populariteit van de nieuwe console. Enkel steunen op de eigen sterkhouders zoals Mario en Zelda is niet genoeg, zo leert de het lot van de Wii U ons. Het Japanse bedrijf weet dat ook, dat is af te leiden van de centrale plaats die RPG-klassieker Skyrim in diens Switch trailer speelt. Zullen ontwikkelaars echter spellen willen bouwen voor een apparaat met een vermogen dat zich maar juist kan meten met drie jaar oude consoles? De livestream op 13 januari zal hier hopelijk meer licht op werpen.

Lees meer over : gaming | nintendo | nintendo switch | ontspanning