Nieuws

Onderzoek concludeert: Tesla niet verantwoordelijk voor dodelijk ongeval

Het officiële onderzoek naar de fatale crash van een Tesla Model S is afgerond. De autobouwer en het Autopilot-systeem zijn vrijgepleit van schuld aan het ongeval.

Het Autopilot-systeem lag niet aan de basis van het ongeval waarbij een Tesla Model S inreed op een tractor, dat is de conclusie zes maanden na de start van het federale onderzoek van de National Highway Traffic Saftey Administration. “NHTSA’s onderzoek identificeerde geen defecten in het design of de prestaties van de AEB of Autopilot-systemen van de betrokken voertuigen, noch van incidenten waarin deze systemen niet werkten zoals ze werden ontworpen,” staat te lezen in het rapport.

“Niet wachten op Autopilot”

In mei crashte een 40-jarige Amerikaan met zijn Tesla Model S in op een tractor bij een verkeerspunt. Het werd al snel duidelijk dat de man Autopilot actief had op het moment van het ongeval. Volgens Tesla-CEO Elon Musk was het een samenloop van verschillende elementen – de witte trailer van de tractor en de heldere lucht – die ervoor zorgden dat Autopilot de tegenligger niet registreerde. Ondertussen heeft de fabrikant al maatregelen genomen om dergelijke incidenten in de toekomst te vermijden via updates van de software. Het oordeel van de NHTSA was finaal dat “een bestuurder nooit zou moeten wachten op de activatie van automatisch remmen wanneer botsingsrisico opduikt.” Met andere woorden: Autopilot ontslaat de bestuurder niet van het opletten op de weg tijdens het rijden.

Minder crashes

Tesla moet dus geen wagens terugroepen, wat wel het geval was geweest als de administratie had geoordeeld dat Autopilot onveilig was. Het onderzoek is integendeel erg positief over de werking van Autopilot en de maatregelen die Tesla genomen heeft om het systeem zo veilig mogelijk te maken. Zo vermeldt het onderzoek van de NHTSA dat het aantal ongevallen met Tesla’s met 40 procent gedaald is sinds de autobouwer het semi-autonome systeem in 2015 introduceerde op zijn elektrische wagens. Die analyse is gedaan op basis van data die Tesla leverde over de kilometers en het gebruik van airbags van alle Model S en Model X voertuigen gebouwd tussen 2014 en 2016 met Autopilot aan boord.

De administratie vond tevens dat Tesla genoeg had gedaan om te anticiperen op de onveilige gevolgen van misbruik van de semi-autonome software. De autobouwer wist dat sommige van zijn klanten de gemakken van Autopilot zouden kunnen uitbuiten, en testte de software dan ook omstandig op verschillende scenario’s. Bestuurders die slapen, die niet opletten, of die om een of andere reden verhinderd zijn bij het besturen van hun auto: Autopilot is getraind op dergelijke situaties en kan daarop gepast reageren.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business