Nieuws

Deze pc’s wil Microsoft in 2017 op de markt zien verschijnen

Microsoft heeft enkele strak omlijnde ideëen over wat soort Windowscomputers het goed zullen doen in de huidige markt, en heeft die eind 2016 met zijn hardwarepartners gedeeld. Het wil in zijn marketing de nadruk leggen op drie aspecten van Windows 10.

Microsoft heeft in december 2016 duidelijk aan zijn partners laten verstaan wat soort pc’s het wilt dat ze bouwen in 2017. Tijdens de WinHec-conferentie in Shenzhen sprak het zo’n 140 hardwarepartners aan over de computereigenschappen die aantrekkelijk zijn voor de moderne consument, en maakte ook duidelijk op welke punten het zijn marketingcampagne voor Windows 10 zou concentreren.

Op het vlak van pc’s wil Microsoft meer Windows 10 hybrides en ultraslimme laptops zien verschijnen bij OEMs en ODMs. De techgigant adviseert zijn partners daarnaast om toestellen en randapparaten te bouwen die de klemtoon leggen op één of meerdere ‘hero features’: Windows Hello, Windows Ink en Cortana. Verder zou het ook graag meer krachtige Windows-pc’s zien verschijnen die klaar zijn om AR-headsets te ondersteunen voor gamers en mediafanaten. Dat is de essentie van wat het bedrijf zijn partners meegaf in Shenzhen.

Coole designs en heldenfuncties

Specifiek vertelde de technologiereus aan de aanwezigen dat een moderne pc drie componenten moet bezitten om aantrekkelijk te zijn voor consumenten: een cool design, nieuwe ervaringen en betere prestaties. Onder cool design verstaat Microsoft een niet traditionele vormfactor (all-in-ones, hybrides, flinterdun), een scherp scherm dat minstens Full-HD voorziet, en een accuraat touchpad. Ook innoverende onderdelen zoals schermen met verwaarloosbare randen of speciaal ontworpen scharnieren voor laptops krijgen een duim omhoog van de techgigant.

De nieuwe ervaringen waarover Microsoft sprak zijn de ‘hero features’: Windows Ink, Windows Hello en Cortana. Het zijn ook deze drie aspecten van Windows 10 waarop het bedrijf sterk de nadruk wil leggen in zijn marketing. De centrale boodschap daarbij: “nieuwe Windows-pc’s doen wat Macs (en oude pc’s) niet doen”. Bij betere prestaties rekent het bedrijf onder andere autonomie, beeldkwaliteit en laadtijden voor apps.

De vraag van 1 miljard

[related_article id=”211163″]

Microsoft beklemtoonde tijdens de sessie dat het nog altijd de ambitie heeft om “1 miljard mensen elke dag van Windows 10 te laten houden”. Om dat doel te bereiken, moedigt het zijn hardwarepartners aan om samen met het bedrijf “enkele grote gokken” te wagen. Die gokken zijn geen onbekenden. Microsoft schuift het Universal Windows Platform naar voren als het fundament voor zijn ecosysteem, waarin ontwikkelaars voor zowat alle Windows-toestellen kunnen schrijven met één programmeertaal in één omgeving. Verder hamerde het op Windows-as-a-service, het feit dat het besturingssysteem constant geüpdatet zal blijven en sprak het zich dus uit over welke pc’s het publiek voor Windows zullen winnen.

Het bedrijf identificeerde tevens vijf productcategorieën waarin het zijn partners aanspoort om te investeren: pc’s voor de moderne creatieveling, moderne randapparatuur met een focus op de heldenfuncties, pc’s voor mixed reality (AR), pc’s voor gamers en mediafanaten, en IoT-toestellen voor de zakelijke sector.

De afwezigen

Opvallend is ook waar Microsoft niet over spreekt: het moedigde zijn hardwarepartners niet aan om meer Windows 10-smartphones te produceren. Ook de toekomstige ondersteuning van ARM-processors in Windows 10 was geen speerpunt van de visie van het bedrijf voor 2017, ook al houdt het een potentieel revolutionaire omschakeling voor laptops in. Experts speculeren dat de technologiereus zich hier pas in 2018 op zal concentreren. De volledige presentatie is online te raadplegen in videovorm.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business