Nieuws

Elke dag kijken we een miljard uur naar YouTube-filmpjes

YouTube kent sinds zijn oorsprong een gestage groei. Het videoplatform heeft meegedeeld dat het hierdoor de mijlpaal van een miljard uur aan bekeken YouTube-filmpjes heeft overschreden.

Wie wil weten hoe populair een video op YouTube is, kijkt hoogstwaarschijnlijk na hoeveel kijkers het filmpje heeft gehad. Enkele jaren geleden heeft Google besloten om de populariteit van filmpjes te meten aan de hand van een andere parameter, namelijk de totale tijd die mensen spenderen aan het bekijken van een bepaalde video.

“We dachten dat de hoeveelheid tijd die iemand spendeert aan het bekijken van een filmpje een betere manier was om na te kijken of iemand de video echt leuk vond. Het was geen gemakkelijke beslissing, maar we dachten dat het zou helpen om YouTube interactiever te maken voor makers en fans van video’s,” schrijft YouTube in een blogpost.

Mobiel

Maandag deelde YouTube mee dat het een belangrijke mijlpaal had bereikt. Per dag wordt maar liefst een miljard uur aan YouTube-filmpjes bekeken, wat tien keer zo veel is als vijf jaar geleden. Hiermee is YouTube met een grote marge het populairste videoplatform ter wereld. Mensen bekeken een jaar geleden per dag slechts honderd miljoen uur aan filmpjes op Facebook en in 2015 bekeken Netflix-klanten dagelijks  zo’n 116 miljoen uur aan films.

Eén van de redenen dat YouTube het zo goed doet, is de populariteit van mobiele toestellen. Zo’n 60 procent van alle filmpjes die op het platform worden bekeken, zijn afkomstig van smartphones en tablets. Dit aantal zal enkel toenemen, nu de website mobile live streaming heeft toegevoegd voor mensen met meer dan 10.000 abonnees.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business