Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Media Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.
LEES DIT:  Supercomputers in Vlaanderen: download het gratis e-book

Ubers autonome wagens moeten elke kilometer worden bijgestuurd

De test met autonome wagens van Uber draait uit op een flop. Elke kilometer moet de wagen worden overgenomen door een menselijke bestuurder.

 

Het gaat niet goed met Uber. CEO Travis Kalanick moest de voorbije weken omgaan met vrouwonvriendelijke werknemers, zijn bedrijf werd verbannen uit Californië, en zelfrijdende wagens negeerden rode lichten en reden daarbij net geen voetganger aan. Uit een eerste rapport over het autonome project blijkt nu dat de proeven allesbehalve van een leien dakje verlopen, meldt Recode.

Alle zelfrijdende wagens van Uber hebben vorige week samen ruim 32.000 kilometer afgelegd, bijna de omtrek van de Aarde. Daarbij moesten menselijke bestuurders ongeveer 20.000 keer ingrijpen – gemiddeld een keer per mijl. Dat cijfer ligt hallucinant hoog, ondanks de vooruitgang die Uber claimt.

Meer winst

Autonome wagens lijken een belangrijk deel uit te maken van Ubers toekomstgerichte strategie. Dat is ook logisch: als het geen chauffeurs meer moet betalen, kan het alle inkomsten van passagiers zelf houden. Op sommige markten lopen de bestuurderskosten namelijk zo hoog op dat elke winst verdwijnt. Elke wagen uitrusten met een zelfrijdend systeem zou ook duur zijn, maar op termijn veel winstgevender.

Wat de cijfers nog pijnlijker maakt, is het feit dat deze ritjes werden uitgevoerd met passagiers aan boord. Ruim duizend mensen waren vorige week getuige van de halfslachtigheid van het ‘autonome systeem’. Voor de duidelijkheid: deze auto’s hadden nog steeds een menselijke bestuurder aan boord die te allen tijde kon ingrijpen.

Uitzonderlijke verbetering

Aan de basis van de menselijke interventies liggen naar verluidt steeds onduidelijke wegmarkeringen, een bocht die slecht wordt aangesneden of slechte weersomstandigheden; problemen waar Tesla’s Autopilot eveneens mee kampt. Daarnaast maakt het rapport ook gewag van ‘kritieke interventies’, oftewel situaties waarin mensen mogelijk in gevaar komen. Per 320 kilometer zou er zich één zo’n situatie voordoen, een verbetering ten opzichte van vorige maand.

Dergelijke verbeteringen lijken echter uitzonderlijk. De cijfers geven namelijk aan dat het aantal (kritieke) interventies fluctueert per maand. Dat betekent dat de wagens niet per se veiliger worden. Volgens Uber heeft dat te maken met nieuwe omgevingen die de wagens ontdekken; ze zouden nog aan het leren zijn.

Lees meer over : autonome wagen | autopilot | Connected Car | tesla | uber