Nieuws

Google markeert nepnieuws in de zoekresultaten

Sinds de presidentscampagne van Donald Trump twijfelen steeds meer lezers aan de waarheidsgetrouwheid van nieuwsberichten. Google biedt een nieuwe dienst aan om het vertrouwen in de media terug te winnen.

Google besloot vrijdag om zijn Fact Check-label in Google Nieuws wereldwijd te lanceren. Zo wordt het eenvoudiger om echte informatie van valse berichten te onderscheiden. De dienst was eerder al beschikbaar in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

Trump-tijdperk

Sinds Donald Trump tijdens zijn presidentscampagne de term ‘fake news’ gebruikte, werd de term uitvoerig onderzocht en besproken. Sommige mensen willen de waarheid niet onder ogen zien en weerleggen elke vorm van hard nieuws, waardoor het vertrouwen in de media een nieuw dieptepunt heeft bereikt.

De waarheid verdraaien om politieke redenen is overigens niets nieuw, maar nu is het wel een heel stuk eenvoudiger geworden. Voor de internetrevolutie was het bijzonder moeilijk om deze valselijke of overdreven informatie te verspreiden, maar dankzij sociale media zoals Facebook en zoekmachines zoals Google worden veel onjuiste berichten de wereld ingestuurd.

Nieuw label

Daarom besloot Google om, naar het voorbeeld van Facebook, maatregelen te nemen. De grootste zoekmachine ter wereld plaatst een ‘Fact Check’-label op berichten van nieuwsorganisaties die verschijnen in Google Niews. Dat was eerder al zo in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, maar wordt nu overal ter wereld toegepast. Zo kunnen ook Belgische lezers nu beter inschatten welke bronnen betrouwbaar zijn.

Als je nu een zoekopdracht uitvoert, kunnen er dus resultaten tussen staan waarvan de correctheid van het artikel nagekeken werd. In een extra regel lees je of het artikel correct is en door wie het werd gecheckt. De fact checks worden niet door Google zelf uitgevoerd, maar door externe partijen zoals mediabedrijven en factcheckorganisaties. Er zijn momenteel 115 organisaties die meewerken.

De organisaties moeten zich wel aan bepaalde richtlijnen houden. “Alleen factcheck-content van uitgevers die volgens onze algoritmes gezaghebbende bronnen van informatie zijn, komt in aanmerking voor opname in de zoekresultaten”, aldus een blogpost van Google. Nieuwsorganisaties kunnen Google contacteren om opgenomen te worden in de nieuwe dienst.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business