Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Media Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.
LEES DIT:  Supercomputers in Vlaanderen: download het gratis e-book

Pulse: Google bouwt ad-blocker in op Android en Instagram-fraudeurs worden aangepakt

Verder in deze Pulse: Oculus-oprichter blijkt verdoken Trump-sponsor en Facebook laat je typen met je hersenen.

 

In onze rubriek ‘Pulse’ vatten we elke ochtend de voorbije nacht voor je samen met de opvallendste nieuwsfeiten, kort en krachtig. Zo ben jij in een paar minuten weer helemaal mee met de gebeurtenissen in technologieland. Ontvang je deze Pulse graag in je mailbox, dan kan je voortaan ook inschrijven op de nieuwsbrief via het formulier hierboven.

Google bouwt ad-blocker

De moeder aller advertenties werkt aan een blokkeermechanisme. Het heeft haast iets ironisch, maar The Wall Street Journal weet het zeker: zoekgigant Google werkt aan een ingebouwde ad-blocker voor zijn Chrome-browser. Die zal gaan werken op zowel de mobiele als de computerversie. Let wel: Google richt zich niet op alle advertenties, alleen op degenen die ‘onaanvaardbaar’ zijn volgens de ‘Coalition for Better Ads Industry Group’. Het gaat dan voornamelijk om luidruchtige reclame, filmpjes die automatisch afspelen en reclameboodschappen die een heel scherm innemen vooraleer je naar de website mag. Moet Facebook zich zorgen maken?

Typen met je brein

Facebook werkt aan een manier om je te laten typen met je brein. Facebook maakte dat zelf wereldkundig op zijn F8 ontwikkelaarsconferentie, bij monde van Regina Dugan, voormalig werknemer van onder meer Google. Zij vertelde daar dat het mogelijk moet worden om met je gedachten simpele dingen te beantwoorden zoals ja-nee-vragen. In eerste instantie zou het onderzoek verlamde mensen moeten helpen beter te interrageren met hun omgeving. Het uiteindelijke doel is iedereen sneller te laten typen dan met je handen mogelijk zou zijn.

Stiekeme sponsor

Palmer Luckey, de oprichter van VR-bedrijf Oculus, blijkt de presidentsverkiezing van Donald Trump in het geniep te hebben gesponsord. Volgens The Washington Post deed hij dat door schenkingen te doen via valse bedrijven die hij vernoemde naar elementen uit de ooit populaire game ‘Chrono Trigger’. Het zou in totaal gaan om 100.000 dollar. Luckey verliet vorige maand nog moederbedrijf Facebook, mogelijk op aandringen van dat bedrijf dat niets te maken wil hebben met president Trump.

Valsspelende influencers

Volgens de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) laten te veel ‘influencers’ op Instagram zich in met vuile spelletjes. Veel te vaak zouden ze reclame in hun berichten smokkelen, zonder aan te geven of het om een gesponsord bericht gaat, wat nochtans wel verplicht is. De FTC stuurde daarom brieven naar meer dan 90 invloedrijke Instagrammers met daarin de waarschuwing dat ze zich moeten gedragen. Ze vragen ook om betaalde berichten meteen duidelijk aan te geven en referenties naar de opdrachtgever niet te begraven in het kluwen aan hashtags.


Weer helemaal mee? Lees zeker ook deze topverhalen:

Lees meer over : facebook | ftc | google | instagram | oculus | pulse