Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Media Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.
LEES DIT:  Supercomputers in Vlaanderen: download het gratis e-book

Facebookcamera neemt 360° 3D-beelden op waarin je kan rondbewegen

Facebook pakt uit met twee nieuwe VR-camera’s. Zowel de x24 als de x6 laten kijkers toe om in beperkte mate te bewegen in de opgenomen beelden.

 

De x6 en x24 zijn twee 360° 3D-camera’s ontwikkeld door Facebook. Beide toestellen nemen beelden op waar je als kijker met een VR-bril in kan kruipen. Vorig jaar pakte Facebook al uit met een gelijkaardige camera: de Surround 360. De nieuwe toestellen zijn wel een stuk geavanceerder met dank aan de bewegingsvrijheid die ze met zich meebrengen. Facebook kondigde de dingen aan tijdens de jaarlijkse F8-ontwikkelaarsconferentie.

De camera’s kunnen met de hulp van bijhorende software foto en video afleveren waarin je met je hoofd kan bewegen. Natuurlijk kan je rondkijken, maar je kan ook (in beperkte mate) met je hoofd in de ruimte bewegen. Wanneer je voorover buigt of naar links- of rechts leunt, vertaalt die beweging zich in wat je door de VR-bril ziet. Dat kan omdat slimme software de informatie verzameld door de lenzen gebruikt om gezichtspunten te construeren waar de camera nooit zelf is geweest. Natuurlijk is de bewegingsvrijheid beperkt: je kan niet zomaar twee meter naar links wandelen en verwachten dat de VR-omgeving magisch mee wordt aangevuld.

Twee smaakjes

De x24 heeft 24 cameralenzen gemonteerd op een bol met het formaat van een voetbal. De x6 heeft zes lenzen en leunt wat grootte betreft dichter aan bij een tennisbal. Facebook richt zich met beide toestellen op professionals al is de x6 duidelijk de goedkopere versie. Zuckerberg gaat de camera’s niet zelf in elkaar vijzen. De designs worden gedeeld met enkele hardwarepartners die de toestellen zullen maken en aanbieden. Over een prijskaartje weten we nog niets, maar aangezien een consumentenversie pas voor binnen enkele productgeneraties gepland is, kan je er van op aan dat het niet mals zal zijn.

De focus van Facebook op professionals is logisch. Het bedrijf zet zijn schouders volledig onder virtual reality met onder andere de aankoop van Oculus. Aan VR-headsets is er vandaag geen gebrek, met dank aan de HTC Vive, de Oculus Rift, de Playstation VR, de Gear VR en alles wat Google Daydream-compatibel is. De moeilijkheid nu is mensen overtuigen om te investeren in een VR-headset en daarvoor is er boeiende content nodig. Door professionele fotografen de nodige tools te geven, komt die inspirerende content er vanzelf aan.

Lees meer over : facebook | oculus | ontspanning | vr