Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Media Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.
LEES DIT:  Black Friday 2017: de beste kortingen bij ons

Nederland test asfaltwegen die elektrische auto’s draadloos kunnen opladen

Nederlandse wetenschappers werken aan autowegen die zichzelf kunnen herstellen van schade. Op termijn willen ze ook testen of de speciale asfalt gebruikt kan worden om elektrische wagens draadloos op te laden.

 
Nederlandse snelweg

Het spreekt sowieso al tot de verbeelding: in Nederland test men al enkele jaren asfalt uit dat gaten en breuken zelf kan herstellen. Op termijn wil men ook bekijken of men dit superasfalt kan inzetten om elektrische wagens op te laden.

Heilzame warmte

Slecht onderhouden weginfrastructuur is een bron van frustatie voor menig autogebruiker. De wegenwerken die nodig zijn om wegen bij tijd en stond te onderhouden zijn dat evenzeer. Het Nederlandse experiment kan men dus gerust grensverleggend noemen. Het project staat onder de hoede van professor Erik Schlangen van de Universiteit Delft, die de toekomst van het experiment uit de doeken deed in een interview met The Verge.

Schlangen ontwikkelde het zelfherstellende asfalt door kleine stalen vezels aan het materiaal toe te voegen, waardoor het conductief wordt. Wanneer je hitte op het materiaal loslaat met de hulp van een grote inductiemachine, dan warmt de speciale asfaltmix op en sluiten kleine breuken zich vanzelf. De oplossing werkt niet helemaal autonoom – je hebt nog altijd die inductiemachine nodig, in essentie een grote magneet. De warmte van de zon is niet groot genoeg om hetzelfde effect te hebben.

Draadloos opladen

Het zelfherstellende asfalt wordt in Nederland op 12 verschillende wegen getest, waarvan één ook open is voor publiek gebruik sinds 2010. Ze zijn allen nog in perfecte staat, al merkt Schlangen eerlijkheidshalve op dat dit niet afwijkt van normale asfaltwegen, die vaak 7 tot 10 jaar na aanleg in goede staat verkeren. Het zijn de komende jaren die cruciaal zijn om te zien of het speciale asfalt een verschil zal maken.

Volgens Schlangen zou het gebruik van het zelfherstellende asfalt een meerkost van 25 procent met zich meebrengen, maar ook dubbel zo lang meegaan als een normale weg. Bovendien kan men ook innovatieve functies toevoegen aan het materiaal. “Het plaatsen van stalen vezels in het asfalt betekent dat je er informatie naar kan zenden, waardoor het mogelijk is om elektrische wagens op te laden via de wegen waar ze op rijden,” aldus de professor. De Nederlander wil de mogelijkheid in de toekomst uittesten aan verkeerslichten, waar elektrische auto’s dus hun rijvermogen kunnen opkrikken terwijl ze wachten. Over hoe dat precies in zijn werk zal gaan, gaf Schlangen geen details.

Lees meer over : Connected Car | nederland | Wetenschap | zelfherstellend asfalt