Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Media Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.
LEES DIT:  Encryptie ontcijferd: download het gratis e-book

Belgen leggen recordafstand af met Tesla op één laadbeurt

Steven Peeters en Joeri Cools mogen zich trotse houders noemen van het wereldrecord hypermiling met een Tesla Model S.

 
tesla model s

Steven Peeters en zijn vriend Joeri Cools zijn erin geslaagd om 901,2 km uit een Tesla Model S P100D te persen op één laadbeurt. Het levert de beide mannen een wereldrecord op. Ze deden er juist iets minder dan 24 uur over om die afstand te halen en reden hiervoor in een loop aan een constante snelheid van 40 km per uur.

Doel

Peeters deed de details van zijn recordpoging begin deze week uit de doeken in een blogpost. Hij was er bewust op uit om het vorige hypermiling-record te breken, waarbij men de rijcapaciteit van een wagen tot het uiterste rekt door zo efficiënt mogelijk te rijden. Het vorige record stond op 880 km. “Een klein beetje valsgespeeld”, stelt Peeters daarover, omdat de man toegaf dat hij lange tijd over een dalend stuk reed. De Belg pakte het anders aan: hij zocht een route die zo vlak mogelijk was.

doel

Een vlakke route is in België snel gevonden, maar er mocht ook niet al te veel verkeer zijn, geen kruispunten en geen verkeerslichten. Via Google Maps spoorde Peeters de meest optimale weg op, en die bleek in Doel te liggen. Hij kon er in een gesloten loop van 26 km rijden met een minimum aan verkeersobstakels. “Ook al was het misschien voordeliger geweest om gewoon rechtdoor te rijden en liefst met wind in de rug, onze aanpak had het voordeel dat we van elke ronde konden leren. Tegen de tijd dat we onze poging beëindigden, wisten we perfect hoe we elke bocht en rotonde moesten nemen met het kleinst mogelijke verbruik.”

Politie en hitte

Alles in de naam van efficiëntie dus. Dat betekende dat ze aan een slakkegang van 40 km/u over het parcours reden, en uiteraard geen airco gebruikten. Om andere weggebruikers te waarschuwen hadden Peeters en Cools in het groot “Test” op de achterruit van hun Tesla geplakt. Hun recordpoging kwam even in gevaar omdat ze tijdens de nacht aan de kant gezet door een politiewagen. Nadat de beide mannen echter hun doel hadden uitgelegd, liet de agent hen meteen gaan en seinde hij zelfs zijn collega’s in om hen met rust te laten.

Het leek er in eerste instantie op dat ze het vorige record niet zouden breken, maar de zon hielp hen een handje. Het verwarmen van de auto door het daglicht zorgde ervoor dat deze efficiënter ging rijden en minder elektriciteit verbruikte. “Onder de twintig graden zagen we een daling van 1-2 Wh per km voor elke graad die de temperatuur steeg. Eens boven de twintig graden werd het wat gecompliceerder, het is zeker geen lineaire curve.”

Uiteindelijk zou de temepratuur die dag stijgen tot 26 graden, en tot 38 graden in de wagen zelf. “Het was zoals zitten in de hel, de zon was echt aan het branden,” aldus Peeters. Maar het was dus niet voor niks. Peeters speculeert over het feit of de Tesla Model S 100D nog efficiënter zou zijn dan zijn performance-model, maar hij is er niet zeker van of het verschil in motoren ook een verschil zal maken op de weg. “Je bent natuurlijk vrij om ons het tegendeel te demonstreren.”

Lees meer over : belgië | Connected Car | hypermiling | tesla | Tesla model s p100d

  • aikisteve

    Het andere model is niet de P100, maar de 100D. Verkeerde letter eraf gelaten 😉