Geen leven mogelijk op planeten rond ‘Belgische’ ster

Toen in februari de Trappist-ster werd ontdekt, waren astronomen hoopvol dat de planeten errond leven zouden ondersteunen. Die hoop is nu getemperd.

De zeven aarde-achtige planeten rond de rode dwergster Trappist-1 zouden volgens twee studies toch niet leefbaar zijn. De planeten zouden immers te dicht bij hun ster staan. Het ruimtestelsel werd eerder dit jaar ontdekt door een onderzoeksteam onder leiding van een Belg, Michaël Gillon.

Uv-straling en zonnewind

De planeten zouden te veel uv-straling opvangen, zo blijkt uit een Amerikaanse studie. Ze staan namelijk te dicht bij de rode dwerg. Een andere studie uit de VS  claimt zonnevlammen het oppervlak kunnen bereiken door de nabijheid van de ster, een zogenaamde ‘zonnewind’. Onze planeet Aarde wordt beschermd door een magnetisch veld, maar als ster en planeet te dicht staan delen ze zo’n veld. Daarom kunnen zonnevlammen de atmosfeer aantasten.

De resultaten van beide onderzoeken zijn gepubliceerd in de International Journal of Astrobiology en The Astrophysical Journal Letters.

Telescoop, afkorting of bier?

In februari ontdekten astronomen zeven aarde-achtige planeten in een baan rond de Trappist-ster, die zich op 39 lichtjaar bevinden van ons zonnestelsel. Toen kwam het bericht dat de planeten mogelijk leefbaar waren omdat ze sterk leken op onze Aarde. Die theorie werd nu dus ontkracht.

Officieel staat de naam voor Transiting Planets and Planetesimals Small Telescope, maar de inspiratie komt van een Belgische telescoop met de naam Trappist. Neen, er werd dus niet te diep in het glas gekeken toen de onderzoekers deze naam verzonnen.