Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Media Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.
LEES DIT:  Encryptie ontcijferd: download het gratis e-book

Nieuwe Nissan Leaf draait op besturingssysteem van Apple

Nissan brengt een nieuwe versie van zijn elektrische wagen uit. Deze semi-zelfrijdende auto blijft automatisch binnen zijn rijstrook en heeft CarPlay geïnstalleerd op zijn boordcomputer.

 

Nissan lanceert een nieuwe versie van zijn elektrische wagen, de Nissan Leaf. Die ondersteunt CarPlay (een gestripte versie van Apple’s mobiele besturingssysteem iOS) en de ProPilot-technologie die de wagen omtovert tot een semi-zelfrijdende auto. Met de nieuwe Leaf biedt de Japanse autobouwer een goedkoper alternatief voor de Model 3 van automaker Tesla.

 

Make-over

Nissan stopte zijn milieuvriendelijke wagen in een compleet nieuw jasje. Niet iedereen was fan van het puntige uiterlijk van de vroegere Nissan Leaf, maar door een grondige make-over ziet zijn chassis er heel wat minder excentriek uit. De wagen is volledig elektrisch en is te besturen met één pedaal. Met zijn zogenaamde e-Pedal kunnen chauffeurs versnellen, vertragen en remmen. Kan je hier niet aan wennen, dan voorziet Nissan ook nog een traditionele rem.

De nieuwe Leaf kan 240 km rijden op een volle 40 kWh-accu, terwijl dat voorheen amper 170 km was. De elektromotor die Nissan onder de motorkap stopt wordt aangedreven door 150 pk en haalt topsnelheden tot 144 km/u. Is dit niet voldoende, dan kan je ook een duurdere variant kopen die sneller rijdt en een grotere actieradius heeft. Die komt wel pas later op de markt.

ProPilot en CarPlay

 

De Japanse autobouwer voorziet zijn wagen van zijn eigen ProPilot-technologie, die sterke gelijkenissen vertoont met de Autopilot-software van Tesla. Met dit semi-autonoom systeem kunnen Leaf-bestuurders binnen de rijstrook blijven, de juiste snelheid houden en makkelijker parkeren. Ook kan de wagen automatisch remmen bij een dreigende botsing.

Centraal binnen het interieur blinkt een 7 inch touchscreen, waarvoor Apple een eigen softwaresausje heeft bereid. Met CarPlay brengt Apple een iOS-lookalike naar de Nissan Leaf. Het Japanse merk bood CarPlay al aan op de de Maxima, Micro en Murana, en nu voegt het aan dat lijstje de Leaf toe. Wil je centen uitsparen, dan kan je een model voor 2.500 dollar minder in huis halen zonder het besturingssysteem van Apple.

Prijs en verschijningsdatum

De Leaf zal vanaf 1 oktober de Japanse wegen afstormen, maar wij zullen moeten wachten tot begin 2018. Hoeveel de wagen in euro gaat kosten is nog niet bekend, maar in de Verenigde Staten zal het instapmodel voor 30.000 dollar over de toonbank gaan. Voor een model met CarPlay moet je wel minstens 32.500 dollar neertellen.

Lees meer over : Connected Car | nissan | nissan leaf

  • Michael

    ‘T is een beetje een “clickbait” titel hè, uiteraard “draait” de Nissan niet op iOS of carplay maar is dit een platform waar beiden mee compatibel zijn. Er zijn ook auto’s die zowel met Carplay als met Android Auto werken, als infotainment systeem.

  • Walter

    Toch is dit een gemiste kans om meteen een 80 kWh batterij in de nieuwe Leaf te plaatsen. Reken ± 5 km/u per kWh als je de actieradius van EV wilt weten.