Nieuws

Mobiele apps zijn goed voor recordomzet van 14,4 miljard euro

De app-economie zit in de lift: wereldwijd spendeerde men het afgelopen kwartaal 14,5 miljard euro aan apps. Ook het aantal downloads maakt een grote sprong.

De smartphone is alomtegenwoordig en dat heeft een niet te missen effect op de bijhorende app-economie. De markt zit in een opwaartse trend en wist de afgelopen drie maanden opnieuw recordniveau’s te bereiken, zo toont onderzoek van analysefirma App Annie aan. De belangrijkste vaststelling is dat die stijgende groei nog geen tekenen vertoont van een vertraging.

Videostreaming

In totaal haalden apps tijdens het derde kwartaal van 2017 zo’n 17 miljard dollar binnen, omgerekend 14,4 miljard euro. In vergelijking met dezelfde periode het jaar daarvoor betekent dat een stijging van 28 procent. Niet geheel verrassend gaat het grootste deel van het geld om in het Apple-ecosysteem: consumenten spendeerden bijna dubbel zo veel geld in de App Store als in de Google Play Store.

De snelst groeiende omzet werd gemaakt door apps in de categorie ‘entertainment’, waarbij videostreaming-applicaties het grootste deel naar zich toe trokken. Op iOS was het Chinese Tencent Video de aanvoerder, bij Google Play had HBO Now het grootste omzetaandeel in de categorie. Wereldwijd gaf men in China het meeste geld uit aan apps. Andere grote markten zijn Zuid-Korea, Canada en Duitsland.

Downloads

Niet alleen geven we mondiaal steeds meer geld uit aan apps, we downloaden er ook veel. De Google Play Store en de Apple Apps Store samen zagen 26 miljard downloads in het derde kwartaal, een jaar-op-jaar groei van 8 procent. App Annie telde enkel de apps die nieuw worden gedownload, in het cijfer zitten geen apps bij die een update krijgen of die opnieuw worden geïnstalleerd. Bij de downloads liggen de verhoudingen omgekeerd: Google haalt meer dan dubbel zoveel nieuwe downloads binnen als Apple. Vooral opkomende markten jagen de groei aan, met India op kop. Het aantal downloads lag in het Aziatische land bijna dubbel zo hoog als het jaar daarvoor.

In absolute cijfers staken we gezamenlijk 325 miljard uren in apps.

App Annie vergaarde ook informatie over een derde belangrijke factor: tijd. Volgens de analysefirma steeg het aantal uren dat we aan apps spenderen enorm: een stijging van 40 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. In absolute termen staken we gezamenlijk 325 miljard uren in apps. Dat cijfer ligt in realiteit waarschijnlijk hoger. App Annie geeft hier enkel cijfers over app-gebruik op Android, en de miljardenmarkt China zit er niet in verrekend.

“De groei in downloads en gebruik bewijst dat app steeds centraler worden in het leven van mensen, en deze waarde vertaalt zich naar een stijgende omzet voor de industrie,” aldus de firma. App Annie voorspelt dat de markt tegen 2021 meer dan 100 miljard dollar waard zal zijn en dat downloads zullen vertienvoudigen naar 240 miljard wereldwijd.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business