Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Media Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.
LEES DIT:  Black Friday 2017: de beste kortingen bij ons

Toshiba’s autobatterij laadt op in zes minuten

Toshiba heeft een prototype van een batterij klaar die erg snel laadt. Na 6 minuten opladen, kan je met je elektrische auto 320 km rijden.

 

Toshiba heeft een nieuwe generatie van zijn SCiB-batterij klaar. Het prototype van de accu werd aan vele testen onderworpen en stelt je in staat om na 6 minuten opladen 320 kilometer te rijden met je elektrische auto.

De nieuwe batterij van Toshiba heeft een anode gemaakt van titaniumniobiumoxide. Hierdoor heeft de elektrode een capaciteit die dubbel zo groot is als bij een klassieke lithiumionbatterij, wat twee voordelen geeft. In de eerste plaats heeft de accu hierdoor een hoge energiedensiteit. Ook kan je de component erg snel opladen.

Volgens Toshiba kan je 320 kilometer rijden met een compacte elektrische auto, nadat je deze zes minuten hebt opgeladen. Dat is drie keer zover als wanneer de wagen een klassieke batterij zou bevatten en lost het voornaamste probleem van elektrische auto’s op. De milieuvriendelijke wagens hebben immers steevast een beperkt bereik en moet je minstens een half uur opladen aan een snellader om weer op pad te kunnen gaan.

Toshiba heeft de batterij tijdens 5.000 oplaad- en ontlaadcycli getest. Uit deze tests blijkt dat de accu 90 procent van zijn capaciteit behoudt. Bovendien blijft de component werken aan lage temperatuur, blijft hij veilig en kan je hem snel blijven opladen.

Lees meer over : Connected Car | toshiba | Wetenschap

  • S***py

    We zijn dus op goeie weg… voor de kleine autootjes… ☺
    Maar die 320 km! Dat zou ik eerst eens willen zien!

    • Marc L

      Dat is nog steeds 250 in reële omstandigheden.
      Wat is je probleem?

      • S***py

        2 Personen en volgeladen met bagage en 2 fietsen zou ik U daar eens naar de Ardennen willen zien mee rijden…
        Zal nogal een avontuur worden! Ik ben zeker dat je niet eens die 250 haalt!
        Langs waar ik rij is het van bij ons +/- 300 km naar onze geliefkoosde bestemming.
        Waar ga je dat ding gemakkelijk snelladen onderweg?
        Moet je ook nog je eigen snellaadconsole meesleuren?
        Voorlopig is de hybride nog de beste keuze tot we overal kunnen snelladen en een
        1000-tal km kunnen afleggen… dan pas wordt elektrisch rijden het grootste succes.
        Maar we zijn op goede weg schreef ik al… en als stadsbolide (winkelwagentje) vind ik het wel een zeer goede keuze.

        • Marc L

          Hybride is BS : het extra gewicht weegt niet op tegen het verbruik.
          En idd, als je had gelezen : “met een compacte elektrische auto”

          “Waar ga je dat ding gemakkelijk snelladen onderweg?”
          Dat heet pries, look it up !!

          • S***py

            “Pries”… allemaal goed en wel, maar aan de reeds bestaande laadpalen? Of is het weer een nieuw type of heb je een eigen laadsysteem aan boord zodat je effectief in de 220 pries kunt inpluggen… Dat heb ik nog niet teruggevonden. Anders is het weer zoals in het videorecorder tijdperk… ‘t Een ging niet met ‘t ander. Met de CD en DVD deden ze die onzin nog eens over met plus en min types en audio en dataschijfjes… Snap je wat ik bedoel?

          • Marc L
          • Marc L
          • Marc L

            denk jev nu echt dat een autofabrikant zo dom gaat zijn om dit niet volgens de standaard te doen?

          • S***py

            Hopelijk niet. Maar zeg nooit nooit.

          • Marc L

            dan wordt die niet gekocht = Darwin wins

          • S***py

            Zonet een artikel gelezen in “De Tijd” en die hebben gevraagd aan de grote CEO van Volvo “Håkan Samuelsson” of dat ons land, waar nu een duizendtal laadpalen staan, klaar is voor die grote switch? ‘

            Zijn antwoord is duidelijk: nee. Maar België is niet alleen, hoor. Ook Duitsland en Zweden hebben nog veel werk. Maar dit is zo’n verhaal van de kip en het ei. Als wij de stap niet zetten zolang er niet genoeg laadpalen staan, dan komen er gewoon geen elektrische auto’s op de markt. Zo eenvoudig is het.’

            Tja… als die het al zegt… wie zijn wij dan?

          • Marc L

            amai sjeg, “De Tijd” nog wel …

  • Walter Vermeir

    Geweldig. Dat is de doorbraak die nodig is om van elektrische wagens een succes te maken.

  • Patrick Van Reusel

    Nog meer auto’s op kernenergie de weg op!