Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Media Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.
LEES DIT:  Back-up als een pro: download het gratis e-book

Hoe de Privacycommissie Google onterecht zwart maakt

[Opinie] De Privacycommissie kaart aan dat Google wel heel veel van je gegevens gebruikt en verkoopt voor advertenties. “De maskers vallen af”, zegt De Backer, maar dat vind ik een bedrieglijke vaststelling.

 
privacycommissie

Staatssecretaris Philippe De Backer (Open VLD) en zijn Privacycommissie zijn niet te spreken over het nieuwste privacybeleid van Google. Dat beleid, dat op 29 augustus van dit jaar laatst werd aangepast, bepaalt wat Google met je gegevens mag aanvangen.

Samengevat is het erg eenvoudig: Google houdt alles bij. Concreet heeft de zoekgigant toegang tot alle gegevens verzameld via diensten waarvoor je ingelogd moet zijn met een Google-account. Denk daarbij aan je Android-telefoon, alle Google-apps op die telefoon, je Gmail-adres of je zoekgeschiedenis. Google kan gegevens van bijvoorbeeld Gmail combineren met je zoekgeschiedenis, enerzijds om je zo betere resultaten te geven, anderzijds om een aantrekkelijker profiel aan adverteerders te verkopen. Google is immers heel veel, van hard- en softwarebouwer over autobouwer tot AI-ontwikkelaar, maar het bedrijf blijft in eerste instantie gericht op de verkoop van reclame.

“De maskers vallen af”

In De Morgen stelt De Backer dat hij dat beleid niet oké vindt. “Hiermee bewijst Google dat privacy niet haar prioriteit is. De maskers vallen af. Maar dit kan niet zomaar. Jouw privacy is belangrijker dan een reclameboodschap op maat”, vertelt hij aan de krant. Wie een Google-account maakt en de voorwaarden aanvaardt, geeft daarbij inderdaad stilzwijgend toestemming aan Google om alle gegevens van alle gerelateerde diensten bij te houden en te combineren. De Privacycommissie wil de praktijken aan de kaak stellen, maar kan momenteel alleen lijdzaam toekijken. Toekomstige wetgeving die de commissie de macht moet geven om boetes op te leggen, is nog niet van kracht.

Goed punt, slecht gemaakt

De Backer heeft een punt, maar hij maakt het bijzonder slecht. Google gaat misschien wel het verst van alle grote online dienstverleners in het vergaren van persoonsgegevens. Zo houdt het bedrijf zich het recht voor om je e-mails elektronisch te scannen, en is het sms-verkeer via Google Allo – ondanks eerdere beloftes – standaard niet versleuteld. Dat laat Google toe om zijn slimme algoritmes zoals de Google Assistant te trainen, je te herinneren aan afspraken die je via mail maakte, maar natuurlijk ook (en vooral) om geld te verdienen. De verzameling van data is in dat opzicht even noodzakelijk als winstgevend. Google doet het waarschijnlijk voor het geld, maar het delen van gegevens is eveneens essentieel om een dienst als Google Now te laten werken.

privacy

Sympathie versus transparantie

Vanuit een privacystandpunt is Google niet echt sympathiek. Wat de technologiereus wel is, is transparant. Iedereen wordt automatisch attent gemaakt op een vernieuwde privacyverklaring, en de tekst zelf is in zeer verstaanbare bewoordingen geschreven, inclusief concrete voorbeelden om de impact van de regels tastbaar te maken.

Ik geef twee voorbeelden. Het eerste: “Onze geautomatiseerde systemen analyseren uw inhoud (inclusief e-mails) om voor u relevante productfuncties te leveren, zoals aangepaste zoekresultaten, gepersonaliseerde advertenties en spam- en malwaredetectie.” Wie daaruit niet begrijpt dat de inhoud van mails gebruikt wordt voor gepersonaliseerde advertenties, moet nog wat oefenen in begrijpend lezen.

Bijkomende verduidelijkingen

Of ook nog de volgende recent gewijzigde tekst: “Afhankelijk van uw accountinstellingen kan uw activiteit op andere sites en in andere apps worden gekoppeld aan uw persoonlijke informatie om de services van Google en de door Google geleverde advertenties te verbeteren.” Het tekstballonnetje dat verschijnt wanneer je met je muis over die zin beweegt, legt uit dag Google gegevens kan gebruiken afkomstig van sites die jij bezoekt en die van Google-diensten gebruik maken. Je kan dat schrikwekkend vinden, maar je kan niet ontkennen dat Google heel eerlijk is over de praktijken. Je kan de recentste wijziging, waarbij gegevens van websites met Google-diensten gecombineerd worden met je accountgegevens, bovendien uitschakelen.

Eerlijk debatteren

De maskers vallen af”, zegt De Backer en dat vind ik om voorgaande redenen intellectueel oneerlijk. Het privacydebat moet gevoerd worden, maar niet door Google in de rol van geniepige gegevensmisbruiker te duwen. Dat is populistisch en bovendien overbodig: het beleid zelf gaat zo ver dat een focus daarop wel zal voorstaan om de pro-privacy-argumenten, waar ik trouwens achter sta, te verduidelijken.

Google wil je gegevens inderdaad voor de reclame-inkomsten, maar dat vertelt het bedrijf eerlijk zelf. Dat de rechten die Google zich toe-eigent erg ver gaan, staat buiten kijf. De Privacycommissie heeft er ongetwijfeld een vette kluif aan, maar laten we Google niet als leugenaar afschilderen omdat we als gebruikers collectief geen zin hebben om de privacyverklaring te lezen.

Lees meer over : google | privacy