Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Media Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.
LEES DIT:  Back-up als een pro: download het gratis e-book

Autopilot 2.0 gefileerd: het absurde plan van Elon Musk

[Opinie] Kan Elon Musk echt vanaf nu elke nieuwe Tesla autonoom maken? En wat met het geheime verdienmodel achter zijn plan met het Tesla Network als Uber-concurrent. Dromen of realiteit?

 
tesla autopilot

Elon Musk is een dromer. Gelukkig, want die moeten er zijn in de wereld. Net om die reden kan Elon zich ook niet aan deadlines houden. Dromen is nefast wanneer het realisme ver te zoeken is, tenzij je daar een sterk plan aan koppelt. Elon maakt zijn dromen waar tot nu toe. Wat hij wil, realiseert hij, ook al is de deadline meestal met enkele jaren gepasseerd. SpaceX is een ruimtevaartmastodont geworden, terwijl Tesla de autowereld op zijn grondvesten doet daveren. Nu de autonome wagen?

Nvidia Titan

Musk is geen stommerik. Wanneer hij zegt dat de gloednieuwe Autopilot volledig autonoom kan rijden, zal dat ook lukken op technisch vlak. De nieuwe wagens krijgen tenslotte acht 360°-camera’s aan boord en twaalf ultrasonische sensoren om objecten te identificeren. Tot slot is er nog een globale radar die de omgeving kan zien ongeacht de weersomstandigheden. De meeste merken houden vast aan een Lidar-sensor (draaiende laser op het dak) om de omgeving te scannen, maar wie wil er nu iets in de vorm van een zwaailicht op zijn dak? Bij Tesla zie je niets, het ziet er nog steeds uit als een normale wagen.

Zoveel sensoren vragen om brutaal veel rekenkracht. Een kleine supercomputer. Tesla heeft daarvoor bij Nvidia aangeklopt, met een verrassend resultaat. Als we Electric.co mogen geloven, zit er in elke nieuwe Tesla een Nvidia Titan (nergens bericht of het over de Pascal-variant gaat of niet). Nvidia heeft zelf hardware op de markt voor autonome wagens onder de noemer Drive PX2. Veelbelovend, maar peperduur. Dan is een Titan in combinatie met een eigen neuraal netwerk van Tesla zelf een budgetvriendelijkere optie. De marketingnaam klinkt als volgt: Tesla Vision. Alles is 100% in het beheer van Tesla, om een probleem zoals met MobilEyete voorkomen.

Het nieuwe platform is 40 keer sneller dan het oude systeem in alle huidige Tesla’s, gelukkig. Ik heb ondertussen 1 jaar ervaring met de huidige Autopilot, en dat is niet meer dan een slim hulpmiddel dat op een marginaal hoger niveau staat dan de concurrentie. Eén camera vooraan, één ultrasone sensor en de parkeersensoren, meer kan een huidige Tesla niet raadplegen aan data. Veertigmaal meer computerkracht lijkt me voldoende om de wereld rondom de wagen te begrijpen. Pech voor de huidige bezitters: de hardware kan niet worden ingebouwd in ‘oude’ modellen. De kosten zouden veel te hoog liggen om nuttig te zijn.

Tussenoplossing

De hardware lijkt me hiermee klaar, maar dan begint de uitdaging pas voor Tesla. Ze hebben geluk dat ze het afgelopen jaar bijzonder veel data hebben kunnen verzamelen bij alle AutoPilot-rijders, inclusief talloze software-updates met aanpassingen. Die data kunnen ze gebruiken om AutoPilot 2.0 in gang te trappen, ook al heeft Tesla eerst nog een korte fase nodig om de data te analyseren wanneer de eerste wagens op de baan rijden met de nieuwe hardware.

tesla autopilotNadeel: nieuwe bestellingen krijgen waarschijnlijk niet Autopilot vanaf dag één, want de oude versie bestaat niet voor hen. Balen, zeker wanneer je weet dat de optie 5.600 euro kost bij bestelling of 6.800 euro na levering. Musk zegt dat Autopilot 2.0 beschikbaar zal zijn vanaf eind 2016. Uit ervaring weten we ondertussen dat hij Q2 2017 bedoelt. Maar daarop wachten is geen drama, dat duurt immers zo lang niet.

Bèta-testers

Om 100% autonoom te rijden, moet je betalen voor een extra software-update. Ofwel 3.400 euro bij bestelling, ofwel 4.500 euro na levering. Beschikbaarheid? Onbekend. Een veel zwaardere pil om te slikken. Om die optie te kunnen activeren, zijn er nog heel wat stappen nodig. De eerste is vrij duidelijk: zoveel mogelijk data verzamelen van elke Tesla-wagen op de baan om alles zo goed mogelijk te kalibreren. Zeker met de komst van de Model 3 die ook dezelfde hardware aan boord gaat hebben, zullen er snel genoeg wagens rondrijden om autonoom rijden realiteit te maken.

De grootste variabele is echter de stoffige wetgeving. Zolang die autonome wagens niet erkend worden op onze wegen, blijf je vastzitten bij Autopilot 2.0 zonder het autonome gedeelte. Dan zit je daar met je dure optie waar je geen gebruik van kan maken. Deze Autopilot 2.0-aankondiging kwam als een donderslag bij heldere hemel, en Elon Musk zal waarschijnlijk deze functie zo snel mogelijk willen proefdraaien en uitrollen naar bèta-testers. Het grote voordeel van software-updates over-the-air: je kan direct op elke mogelijke schaal experimenteren, testen en beveiligen. Benieuwd hoe hard ze tegen de schenen gaan schoppen van regeringen wereldwijd.

De grootste troef die Tesla achter de hand houdt, wordt in kleine letters geschreven.

Taxi Tesla

De grootste troef die Tesla achter de hand houdt, wordt in kleine letters geschreven. Wanneer je de autonome optie aanvinkt, geef je ineens ook de goedkeuring dat je deze functie enkel mag gebruiken om te carpoolen en om familie en vrienden te vervoeren. Van zodra je er geld aan wil verdienen, moet je jezelf registreren bij het Tesla Network.

Kort samengevat: Tesla wil niet dat jij met alle winst gaat lopen wanneer je een wagenpark met autonome taxi’s aanlegt. Het wil een deel van de koek, en hiermee opent het ook klaar en duidelijk een toekomstige oorlog met Uber, Lyft en andere concurrenten. Het nieuws bleef onder de radar, maar deze zet zou goud waard kunnen zijn voor Tesla. Zelfs wanneer het samenwerkt met grote taxi-diensten in de toekomst, dan nog verdient het een vast percentage. Een (dure) wagen verkopen en daarna opnieuw langs de kassa passeren, een sluwe zet van Elon Musk.

Haas/schildpad

Indien Tesla deze innovatie voor elkaar krijgt in 2018, steekt het opnieuw alle autofabrikanten de loef af op dezelfde manier als het de Model S in 2012 introduceerde. Tot op vandaag heeft geen enkel merk een pasklaar antwoord met een vergelijkbaar rijbereik, iets wat in 2017 enkel door de Opel Ampera-e wordt benaderd als ‘kleine auto’. Andere fabrikanten zoals Audi mikken op 2018 of 2019 voor hun eerste elektrische wagen met groot bereik, zes tot zeven jaar na Tesla.

Wanneer Tesla het voor elkaar krijgt om tegen 2018 zijn autonome software te lanceren, en plotsklaps ook al 100.000 wagens op de baan heeft die ervan kunnen genieten, is de voorsprong alweer een feit. Ik vermoed wel dat er deze keer geen 7 jaren nodig zullen zijn voor de concurrentie om Tesla in te halen, maar het gaat veel autofabrikanten opnieuw pijn doen.

Aloude stoffige bedrijven als Mercedes, Ford of Audi schuwen de riciso’s, terwijl Tesla als een dartele hinde continu innoveert. Een auto is al lang niet meer een auto, maar een computer op wielen. Wie de beste software heeft, wint. Tesla heeft zijn troeven op tafel gelegd, nu de concurrentie nog.

Lees meer over : autopilot | Connected Car | elon musk | tesla

  • ToMarsAndBeyond

    Goed artikel. En genuanceerder dan de titel doet vermoeden. Gelukkig. Ik ben benieuwd welke autofabrikanten failliet gaan of overgenomen worden als Tesla miljoenen superieure auto’s (model 3) per jaar gaat produceren. Het zal zeker leiden tot een consolidatie en ik denk dat er maar een paar grote autobedrijven overblijven. Tesla misschien wel als grootste.