Opinie

Wordt Wiko eindelijk groot?

[Opinie] Met de Wiko Wim heeft het Franse merk eindelijk een vaandeldrager die de term enigszins waardig is, tegen een aangenaam prijspunt. Is het merk stilaan volgroeid?

Wiko is groot in Frankrijk: het verkoopt daar jaarlijks voldoende toestellen om de tweede grootste speler te zijn op de smartphonemarkt. In België is het Chinees-Franse merk veelal onbekend en onbemind, maar staat het niettemin op een verdienstelijke vierde plek. Met de Wiko Wim probeert het zijn groei naar volle wasdom verder te zetten: een toestel met mooie specificaties, tegen een relatief zachte prijs. Wordt Wiko eindelijk groot?

Relativiteit

De term vaandeldrager is in dit geval zeer relatief te nemen. Hoe premium is immers een toestel dat niet beschikt over de echte topspecificaties? Voor het merk zelf is het zonder meer het beste toestel dat Wiko te bieden heeft, maar is het daarom een merk dat je moet overwegen als je op zoek gaat naar een nieuw toestel?

Een uitgebreide praktijktest zal daar uitsluitsel over moeten brengen, maar afgaande op de specificaties ziet het plaatje er alvast niet slecht uit: Snapdragon 626, selfiecamera met 16 MP, 4 GB RAM, 64 GB ROM. Maar bovenal: je krijgt een dubbele camera die uitstekende beelden belooft. Genoeg om iedereen te doen watertanden die met afgunst naar een top-Huawei of LG kijkt, maar zijn zuurverdiende centjes niet over de balk wil gooien.

Met zijn Wim maakt Wiko de kans om gezien te worden als uitstekend alternatief voor wie een iets bescheidener toestel wil aankopen, dat alsnog op zijn manier een blikvanger kan zijn. Misschien kan je zijn positie nog het best vergelijken met die van de OnePlus One enkele jaren terug: een premium toestel aan een middenklasseprijs. Maar opnieuw: een test zal de waarheid daarvan moeten aftoetsen.

Hogere klasse

Na jaren van goedkope toestellen promoten binnen een hypercompetitief segment, lijkt Wiko nu de stap te zetten naar een hoger niveau. Daar komt heel wat bij kijken: terwijl het merk zich hiervoor voornamelijk richtte op de binnenlandse (Franse) markt, begint het zijn horizon te verkennen. Zo krijgt België nu al meer aandacht en het doelpubliek verandert eveneens lichtjes.

Tot nu gold Wiko namelijk als merk bij uitstek voor mensen die een eerste echte smartphone in huis wilden halen. Denk hierbij aan jongeren, ouderen en de student met budgetrestricties. Het hogere segment waar Wiko zich nu op richt, speelt volgens heel andere regels: in deze nieuwe wereld worden hoge eisen gesteld, zelfs aan toestellen in het hogere middensegment. Hoe zal het merk daarmee omgaan?

Op sociale media bijvoorbeeld, het klaagkanaal bij uitstek voor de digitale mens, is het merk slechts met mondjesmaat aanwezig. Als Wiko een volwaardig smartphonemerk wilt worden buiten zijn landsgrenzen, zal het moeten inzetten op een globalisering: er moeten ter plaatse mensen beschikbaar zijn. Mensen die klachten hebben, moeten geholpen worden, en daar wringt vandaag nog het schoentje. Voor België moet het zelfs in twee talen. De reactie van Wiko: “spreken ze daar dan nog iets anders dan Frans?”

De Wiko Wim naast kleine broer Wiko Wim Lite (rechts).

Leergeld

Qua schaalbaarheid zal Wiko eveneens het nodige leergeld betalen. De Wim zou oorspronkelijk al in de winkel moeten liggen, maar allerlei productieproblemen hebben ervoor gezorgd dat dat ten vroegste volgende maand, midden juli, het geval zal zijn. Er zijn momenteel zelfs maar zo weinig toestellen beschikbaar dat reviewers, bloggers en influencers zullen moeten vechten om hun beurt.

De Wiko Wim wil ik gerust het voordeel van de twijfel geven, maar iks tel me zeer de vraag of het merk klaar is om de stap hogerop te zetten. Aan het prijspunt van de Wim (400 euro) spreken we nog niet over de Champions League, maar toch al over de Franse Eerste Klasse: je kan er flink wat schade aanrichten en je kan hier alvast beginnen met een stevige reputatie op te bouwen. Als je het tenminste goed aanpakt.

Dat Wiko nog niet helemaal klaar lijkt voor dat hogere niveau hoeft niet noodzakelijk een groot probleem te zijn: als het merk de nodige lessen opsteekt, kan het op korte tijd veel leren. En als het de stap nu niet durft te zetten, wanneer dan wel? Wie weet welke hoge toppen het merk zal scheren. Bovendien heeft het goed gekeken naar de strategie van Huawei in diens spurt naar de top. Ze lenen zelfs een pagina woord voor woord uit het tactische boek van hun Chinese concurrent: een Lite-versie die in naam verbonden is aan de vaandeldrager. Kan het dan nog fout lopen?

Wat het ook wordt: de steile opgang van het Franse merk valt niet te onderschatten. Op amper zes jaar tijd wist Wiko zich te cementeren in Europa. Het is niet alleen Sant in eigen land, in heel Europa bekleedt het merk een vierde plek in absolute verkoopcijfers. Zelfs als de Wim niet verkoopt zoals gehoopt, heeft het alvast een mooi parcours afgelegd.

Ik kijk alvast uit naar onze uitgebreide test.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business