Review Libratone Too: Eerlijke klanken

Muziekkwaliteit
Geïntegreerde batterij
Multiroom
Beperkte bass-tonen
Aanbevolen prijs: €149
Een kleine bluetooth speaker die goed klinkt, je overal kan meenemen en ook nog eens dubbelt als multiroom onderdeel. Libratone lijkt wel heel veel hooi op zijn vork te hebben genomen.

Een draadloze luidspreker hebben we ondertussen al genoeg gezien op de redactie. Iedereen brengt er tegenwoordig eentje op de markt, hoe goedkoper hoe beter. Er zijn er gelukkig enkelen die tegen de stroming in zwemmen, met als beste voorbeeld onze redactiefavoriet: de UE Boom. Libratone heeft eind vorig jaar de Zipp-reeks vernieuwd, en daar waren we fan van. Nu komt het met de kleine broer onder de noemer Too. Evengoed, slechter, of beter?

Mega-aanbod

De Libratone Too is een opvallende luidspreker tussen het mega-aanbod dat er nu in de winkels ligt. Hij weegt ook opvallend zwaarder dan je zou denken. Hij voelt kwalitatief aan, en is bovendien spatwaterdicht. Toegegeven, de UE Boom is volledig waterdicht, maar hoe groot is de kans dat je gaat zwemmen met een luidspreker? De koppeling met je smartphone kan snel via bluetooth, maar nog sneller met de Libratone app.

Die kan je downloaden voor je iPhone, iPad of Android-toestel. Windows Phone-gebruikers vallen uit de boot en moeten gewoon via bluetooth verbinding maken op de klassieke manier. De app herkent direct de luidspreker wanneer je hem uit de doos haalt, zodat je meteen kan beginnen met afspelen. Heb je er twee? Dan maakt hij daar ook verbinding mee en kan je kiezen: stereo of multiroom. In stereo kan je een hele ruimte vullen met geluid dankzij de twee luidsprekers, terwijl multiroom je toelaat om elke luidspreker van aparte muziek te voorzien vanaf de app.

Elke muziekspeler

Het leuke is dat de app zelf geen muziekspeler is. Je kan gewoon iets uit je Spotify afspelen, radio, Apple Music, Google Play Music, podcasts, enz. Heb je al een andere speaker van Libratone? Dan kan je die gewoon in de app integreren zodat je het hele huis van multiroom kan voorzien. De Too maakt verbinding via bluetooth, dus het is daar wel belangrijk dat je in de buurt blijft van de speaker om van de muziek te genieten. De duurdere Zipp maakt gebruik van bluetooth en wifi, zodat die wel blijft werken wanneer je buiten het bereik van de luidspreker bent. Hou hiermee rekening in je huis.

De klankkwaliteit is een speciaal geval, omdat je ervan moet houden. De klank is eerlijk, in de zin dat de muziek heel juist wordt weergegeven voor zo’n kleine luidspreker. Muziekliefhebbers zullen blij zijn, maar wie fan is van zware lage tonen is hier niet op het juiste adres. De Libratone Too klinkt heel goed bij bepaalde muziekgenres, terwijl andere genres teleurstellen. Te vermijden wanneer je fan bent van dance of andere bass-gevoelige nummers.