Netgear Arlo Baby review: slimme babyfoon

Vele features
Duur
Geen pan en tilt
Geen muziek uit eigen bibliotheek
Aanbevolen prijs: €299,99
Deze schattige babyfoon heeft meer in zijn mars dan je eerst zou denken, maar zijn hoge prijskaartje vormt een serieus obstakel.

Netgear breidde begin dit jaar zijn aanbod aan beveiligingscamera’s verder uit. De routerfabrikant kwam op de proppen met een camera die je baby in de gaten kan houden, de Arlo Baby. Hij voorziet scherpe Full HD-beelden en komt gepaard met een heleboel handige snufjes, zoals een nachtlampje, geluids- en bewegingsdetectoren en de mogelijkheid om op afstand een liedje af te spelen. Al deze features bundelde Netgear in een schattig jasje: je kan de slimme babymonitor aankleden als konijn, kat of puppy.

Hypermodern diertje

Het hoofd van het diertje bevat een 1080p-camera die beelden schiet aan 30 FPS in een kijkhoek van 130 graden. Twee infrarood-ledjes voorzien nightvision en dankzij de optische zoom kan je acht keer het beeld vergroten. Onder de hersenpan steekt verder een dual-band wifi-radio (2,4 en 5 GHz) en een heleboel sensoren: beweging, geluid, luchtkwaliteit, luchtvochtigheid en temperatuur. Dankzij de interne oplaadbatterij kan je hem overal plaatsen zonder dat je een stopcontact in de buurt nodig hebt.

[related_article id=”157843″]

Het installeren van de Arlo Baby is een fluitje van een cent en kan zowel via de mobiele app als in het webportaal. De beelden die we schoten waren zowel in het licht als donker erg scherp, en ook het geluid was helder en luid. Het Arlo Smart Analytics-platform stuurde me op mijn telefoon real-time waarschuwingen wanneer bijvoorbeeld beweging of geluid werd gedetecteerd, of als de batterij van de camera bijna plat was. De babyfoon kon verder prima het gehuil van andere soorten lawaai onderscheiden.

Duur pelsje

De Arlo Baby bevat een meerkleurige lamp; of je kiest zelf een tint, of je gaat voor een willekeurig kleurenspektakel die het robotje zelf uit zijn hoed tovert. Muziek afspelen op afstand behoort tot de mogelijkheden, maar je kan wel enkel liedjes kiezen uit een catalogus. Wifi is niet noodzakelijk om deze camera te doen werken: als je een los 7-inch LCD touchscreen aanschaft ben je niet afhankelijk van het thuisnetwerk en kunnen ouders op een afzonderlijk apparaat hun baby monitoren. Ten slotte voorziet Netgear voor zeven dagen een gratis cloud-abonnement zodat je de beelden rechtstreeks naar een virtueel opslagmagazijn kan versturen. Nadien kan je dat abonnement voor een zacht prijsje verlengen.

De Arlo Baby is schattig en bevat alle snufjes die je van een dergelijk apparaat verwacht, maar je betaalt er wel de prijs voor. De iBaby Monitor M6S kost honderd euro minder, laat je muziek uit je eigen catalogus selecteren en schiet beelden aan een bredere kijkhoek. Die heeft wel geen dierenpelsje, maar met de gespaarde centen kan je gerust een extra grote knuffelbeer aanschaffen.