Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.

Hoe maak je van crowdfunding een succesverhaal?

Wanneer je een idee hebt, kun je het internet op om via crowdfunding geld te verdienen en je project te verwezenlijken.

 

Houd je vinger aan de pols van de technologiesector. Ontvang elke dag het laatste nieuws, tips, duiding en reviews in je mailbox.


Crowdfunding is een vorm van financiering, met als typerend kenmerk dat de financiering wordt opgehaald bij de crowd: een grote groep individuen investeert relatief kleine bedragen. Vaak levert crowdfunding naast financiering ook veel zichtbaarheid en betrokkenheid op. Voor een investeerder is de motivatie om een investering te doen vaak breder dan het willen behalen van rendement.

Het nieuwe financieren

Crowdfunding wordt steeds populairder. Aan die populariteit liggen drie belangrijke oorzaken ten grondslag. Ten eerste zijn banken steeds minder scheutig met kredieten. Ten tweede zijn de juiste technische randvoorwaarden aanwezig: we zijn inmiddels gewend aan online betalen en door social media zijn we continu met anderen in contact en kunnen we anderen gemakkelijk betrekken bij een idee. Een derde oorzaak is gelegen in het feit dat crowdfunding meer voordelen biedt dan alleen geld. Crowdfunding is een manier van financieren waarmee je de binding met fans of klanten kunt vergroten. Daarnaast biedt crowdfunding de mogelijkheid voor het vinden van nieuwe fans of klanten; crowdfunding is daarmee ook een vorm van marketing of promotie.

Modellen

Er zijn vele vormen van crowdfunding, die behoorlijk van elkaar verschillen. De vier belangrijkste categorieën zijn:

  • Donaties: Een donatie of gift wordt gegeven zonder daar verder iets voor terug te verwachten. Crowdfunding middels donaties wordt vooral ingezet door goede doelen en internationale samenwerkingsprojecten.
  • Reward-based crowdfunding: Creatieve projecten worden vaak met een bijzondere vorm van doneren gefinancierd; in ruil voor de donatie ontvangt de donateur namelijk een zogenaamde reward, een beloning. Een muzikant kan als beloning bijvoorbeeld een CD geven, of een meet & greet. Soms heeft deze vorm van crowdfunding veel weg van een voorverkoop.
  • Lenen: Ondernemingen kunnen middels vreemd vermogen gefinancierd worden. In ruil voor een investering ontvangt de investeerder rendement. Dit rendement kan per maand, per jaar of aan het einde van de looptijd uitgekeerd worden en op verschillende wijzen opgebouwd worden.
  • Aandelen verkopen: Ondernemingen kunnen ook middels eigen vermogen gefinancierd worden. In ruil voor een investering ontvangt de investeerder aandelen. Rendement kan behaald worden uit dividend en/of verkoop van de aandelen.

Binnen elke categorie bestaan in binnen- en buitenland verschillende aanbieders; crowdfunding platforms. Ieder crowdfunding platform hanteert binnen de categorie een eigen vorm die past bij de doelgroep van projecten of ondernemingen enerzijds en donateurs of investeerders anderzijds.

Communityfunding

Crowdfunding is eigenlijk een gekke naam. Het woord ‘crowd’ doet denken aan een naamloze menigte mensen die je niet kent. Dat is bij crowdfunding zeker niet het geval; je investeert tijd om jouw eigen netwerk of community aan te spreken en te betrekken bij je onderneming. Communityfunding is daarom misschien wel een betere naam voor het fenomeen dat we nu crowdfunding noemen. 

Heb je geen netwerk van mensen die het interessant vinden wat jouw onderneming doet? Dan is het zaak om hier eerst aan te werken; vertel mensen wat je doet en waarom dat belangrijk is. De volgende stap is om hen mee te laten denken over uitdagingen waar je binnen je onderneming tegenaan loopt. En vergeet niet om mensen te beloon voor hun inzet. Met andere woorden: vorm een community van betrokken fans. Crowdfunding is daarna een logische volgende stap waarmee je jouw community uitnodigt om mee te doen aan een spannend avontuur!

Community management

Stel je hebt crowdfunding succesvol ingezet. Een aardig bedrag opgehaald, je kunt de komende tijd weer vooruit en gaat druk aan de slag. Aandacht voor de community van investeerders die zo in jou geloofden kan er op dat soort momenten wel eens bij inschieten. En dat is jammer, want er zit meer potentie in jouw community. Bovendien willen investeerders graag weten hoe het met hun investering en met jouw onderneming gaat. En als zij een steentje bij kunnen dragen aan het succes van beiden, dan zijn ze daartoe zeker bereid. Bedenk dus goed op welke wijze je jouw community van investeerders in wil zetten en wil betrekken bij je onderneming. Communiceer hier ook duidelijk over tijdens je crowdfunding campagne, zodat investeerders weten wat ze kunnen verwachten op het moment dat ze instappen.

Wie is die crowd?

Wie zijn die mensen in de crowd? Die potentiële investeerders in jouw bedrijf? En waarom zouden ze investeren? Onderzoek en ervaring leert dat een groot deel van de mensen die investeert in een crowdfunding project bestaat uit familie, vrienden en andere mensen uit je bestaande netwerk. Als zij over de brug zijn, dan kan je je pijlen richten op vrienden van vrienden en mensen die je nog niet kent: de crowd.

Investeerders hebben grofweg drie belangrijke redenen om te investeren middels crowdfunding. Om te beginnen is er een flink gedeelte van de investeerders dat gelooft in jou als ondernemer of in jouw product en graag wil meedoen om het avontuur. Dit zijn vooral de mensen uit jouw eigen, al bestaande, netwerk. Een tweede reden om te investeren in jouw bedrijf is omdat jouw onderneming of product investeerders aanspreekt. Bovendien is het glashelder wat er met het geïnvesteerde geld gaat gebeuren en dat voelt veel beter dan geld steken in een fonds waar men weinig zicht op heeft. De laatste reden is dat de return on investment die je biedt interessant is.

Hoe zorg ik voor een succes?

Het succes van een crowdfunding campagne hangt af van jouw inzet: hoe meer tijd je investeert in het voeren van campagne, hoe groter de kans dat jouw campagne slaagt. Een goede campagne start altijd in je eigen netwerk; vrienden, familie en fans die geloven in wat je doet. Als zij meedoen, dan richt je je op mensen die je minder goed kent en mensen die je nog helemaal niet kent. Je communiceert dus van binnen naar buiten. Natuurlijk is het ook belangrijk om een aantrekkelijk project te hebben en interessante tegenprestaties te bieden! Om zeker te weten dat jouw crowdfunding campagne zal slagen, test je voor de daadwerkelijke start van de campagne of potentiele funders interesse hebben in wat je te bieden hebt en hoeveel ze zouden willen investeren. Door hier op te anticiperen en een realistisch doelbedrag te stellen, creëer je een campagne waarvan je weet dat het een succes wordt! 




Lees meer over : achtergrond | community | crowdfunding | financieel | help | internet | pcmagazine