Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.

3 zaken om te onthouden van Zuckerbergs hoorzitting voor Amerikaans Congres

Facebook-CEO Mark Zuckerberg moest zich dinsdag tegenover het Amerikaans Congres verantwoorden voor het recente privacyschandaal waar zijn bedrijf in verwikkeld is. Wat hebben we geleeerd?

 

Mark Zuckerberg, CEO van Facebook, moest zich dinsdag verantwoorden tijdens een vijf uur lange marathonsessie voor het Amerikaans Congres. De hoorzitting kwam er naar aanleiding van het privacyschandaal waarbij databedrijf Cambridge Analytica in 2014 de profielinformatie van meer dan 87 miljoen Facebook-gebruikers wist te bemachtigen dankzij het toen lakse privacybeleid van het sociale netwerk.

Facebook heeft zijn beleid sindsdien aangepast en trof in de afgelopen weken verschillende maatregelen om de wereld ervan te overtuigen dat het de privacy van zijn gebruikers hoog in achting neemt en een dergelijk datalek in de toekomst nooit meer mag gebeuren.

 

Zuckerberg verwees tijdens de hoorzitting veelvuldig naar die maatregelen, gaande van het toegankelijker maken van de privacy-instellingen tot het beperken van de data die met ontwikkelaars wordt gedeeld wanneer je met je Facebook-account op een app inlogt.

Het werd Zuckerberg tijdens de hoorzitting nooit echt moeilijk gemaakt door de senatoren, die niet echt leken te begrijpen hoe het sociale netwerk precies in elkaar zit, maar de CEO gaf toch nog enkele interessante brokken informatie mee, die we hieronder voor je samenvatten.

Een betaalde versie van Facebook is niet uitgesloten

Facebooks verdienmodel steunt op het verzamelen en gebruiken van zoveel mogelijk gegevens van zijn gebruikers voor gerichte advertenties. Zuckerberg kreeg dan ook meermaals de vraag of zo’n businessmodel wel toelaat om de privacy van die gebruikers voldoende te beschermen en of hij geen betaalde, advertentieloze versie overweegt.

Zuckerberg benadrukte dat er altijd een gratis versie van Facebook zal blijven bestaan. “Er zal altijd een versie van Facebook zijn die gratis is. Het is onze missie om iedereen te helpen verbinden met elkaar en de wereld samen te brengen. Om dat te doen, moeten we een dienst aanbieden die iedereen zich kan veroorloven”, argumenteerde Zuckerberg. Later in het verhoor gaf hij evenwel aan dat het daarnaast ook de moeite waard is om over een betaalde versie na te denken.

Zuckerberg ontkent dat Facebook gesprekken afluistert

Al jaren doet het gerucht de ronde dat Facebook zijn gerichte reclame zo effectief is omdat het sociale netwerk stiekem meeluistert naar je gesprekken via de microfoon in je smartphone. Hoewel dat al meermaals officieel ontkend werd door Facebook, blijft de urban legend bestaan. Ook tijdens de hoorzitting kwam de vraag aan bod.

“Ja of nee, gebruikt Facebook audio van mobiele toestellen om de persoonlijke informatie over gebruikers te verrijken?”, vroeg de Democratische Senator Gary Peters van Michigan. “Nee”, antwoordde Zuckerberg resoluut, goed wetende dat liegen tegenover het Congres strafbaar is.

Hij verduidelijkte dat Facebook natuurlijk wel toegang heeft tot audio van gebruikers wanneer die video opnemen met de Facebook-app, maar daarbuiten geen gebruik maakt van de microfoon.

Artificiële intelligentie moet het oplossen

Telkens de vraag opkwam oe Facebook zijn moderatietools gaat verbeteren, trok Zuckerberg de kaart van artificiële intelligentie. De belofte van AI moet het sociale netwerk helpen om sneller haatpraat en andere problematische berichten uit te filteren. Voorlopig blijft het potentiële voordeel van AI nog onbewezen en vereist moderatie heel wat manuele arbeid.

Lees meer over : amerikaans congres | business | cambridge analytica | facebook | mark zuckerberg | privacy