Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.

Wat auto’s en printers met elkaar gemeen hebben

Wie een autodealer binnenwandelt, koopt niet zomaar het kleinste en goedkoopste model. Zo’n beslissing kan op de lange termijn immers slecht uitdraaien. Bij printers gelden dezelfde regels, en toch scheuren we er al te vaak onze collectieve broek aan.

 

Start je dag geïnformeerd. Ontvang het opvallendste technieuws elke ochtend rechtstreeks in je mailbox!


Een Ford Fiësta of een Renault Clio met een zuinige driecilindermotor is best goedkoop naar autonormen en ideaal wanneer je vier wielen nodig hebt om af en toe in je naaste omgeving rond te toeren. Om dagelijks van Brugge naar Antwerpen te pendelen is het voertuig helemaal niet geschikt. Het verbruik op de autosnelweg ligt te hoog zodat je je blauw zal betalen aan brandstof, en de wagen zelf zal in geen tijd uitgeteld zijn.

Wie veel kilometers rijdt en geregeld over de autosnelweg raast, kiest dan ook beter voor een duurder model met een zwaardere motor. Misschien is een dieselmotor zelfs de aangewezen keuze. Zon voertuig is een stuk duurder in aankoop, maar over de hele levensduur van de auto zorgen lagere brandstof- en onderhoudskosten er voor dat je minder geld uitgeeft.

 

Kilometers en paginas

De aankoopprijs van je wagen is natuurlijk een heel belangrijke factor in je keuze, maar andere factoren zoals het aantal kilometers dat je wil af leggen, spelen een bijna even grote rol. We zien een nieuwe auto als een investering over vijf jaar of zelfs meer, en wegen voor- en nadelen over heel die periode af terwijl we steeds rekening houden met het doel van de wagen.

Langetermijndenken noemen we dat, en we vergeten met zn allen hoe het werkt wanneer we de winkel binnen stappen op zoek naar een printer. We sprinten meteen naar de printers onder de 100 euro, kiezen de op één na goedkoopste, en klagen vervolgens over hoe de dingen op niets trekken en er zo snel inkt vervangen moet worden. Dat is best vreemd en verrassend kortzichtig, aangezien je heel wat parallellen kan trekken tussen de aankoop van een auto en die van een printer.

Zoals je bij een auto eerst nadenkt over de kilometers die je per jaar wil afleggen, moet je voor je naar de winkel stapt om een printer te kopen weten hoeveel paginas je ongeveer per maand wil afdrukken. Gaat het op een handvol bladzijden, dan is die instapprinter misschien geen slecht idee. Het inktverbruik per pagina ligt hoger, maar je zal niet zo vaak moeten bijtanken.

Kom je aan honderd paginas per maand, dan wordt de prijs van inkt plots erg belangrijk. Een printer koop je normaal gezien met enkele jaren gebruik in het achterhoofd, net zoals een auto, en over die periode begint de prijs van inkt door te wegen. Zo zal je budgetprinter je alsnog een aardige duit kosten, om maar niet te spreken over de frustratie die met permanent onderhoud en wisselen van inktcartridges gepaard gaat.

 

Spaar portemonnee en natuur

Een printer die duurder is in aankoop, zal je op de lange termijn aanzienlijk minder kosten aan inkt. Bovendien kan je modellen met een grotere inkttank overwegen, zodat je niet de hele tijd moet vloeken op opgebruikte inkt.

Misschien moet je in de winkel 250 euro ophoesten in de plaats van 99, maar als je kost per pagina zo daalt van 12 eurocent (typisch voor echte budgettoestellen) naar minder dan

1 eurocent, is die extra investering eigenlijk een verdoken korting. Bij modellen met inkttank in de plaats van klassieke cartridges daalt de prijs zelfs naar 0,002 cent per pagina. Wie 100 paginas per maand afdrukt met een absolute budgetprinter is over een periode van drie jaar meer dan 400 euro aan inkt kwijt*. Koop je een geschikter duurder model, dan daalt die kostprijs naar minder dan 10 euro. Je hoeft geen hoofdrekenwonder te zijn om in te zien dat het zn vruchten afwerpt om in de winkel 150 euro extra te spenderen.

Je portemonnée zal je dankbaar zijn, maar de rest van de wereld ook. Net zoals een grotere auto met geoptimaliseerde motor en versnellingsbak minder verbruikt op de autosnelweg en dus minder rommel de atmosfeer in pompt, moet je bij een duurdere printer die je intens gebruikt minder inktcartridges kopen en veroorzaak je zo veel minder afval. Langetermijndenken is niet altijd even intuïtief in onze consumptiemaatschappij waar alles snel moet gaan, maar als we meer aankopen benaderen als kochten we dure autos, kunnen we er met zn allen beter van worden.

*0,12 (kpp) x 100 (ppm) x 12 (maanden) x 3 (jaar) = 432 (totaalkost inkt per pagina / 0,002 (kpp) x 100 (ppm) x 12 (maanden) x 3 (jaar) = 7,2 (totaalkost inkt per pagina)

Lees meer over : autosalon | Connected Car | printer