Opinie

De eerste keer mobiel betalen

Mobiel betalen is gemakkelijk en de Belgische banken ondersteunen de technologie. Toch hebben klanten een kleine ‘push’ nodig om de stap te zetten. Elke, de mama van hoofdredacteur Pieter-Jan, maakte recent de overstap van internetbankieren naar de mobiele app en zette zo haar eerste stappen in de wereld van mobiel betalen.

Als technologiejournalist is mijn zoon nieuwsgierig en wil hij alle nieuwe technologische snufjes uitproberen, zo ook mobiel betalen. Voorzichtig probeerde hij de mobiele app van KBC uit op zijn telefoon en maakte met enkele vingertikken een overschrijving naar een andere rekening, met een klein bedrag wel te verstaan. Die eerste ervaring verliep vlotter dan gedacht en ook veilig. Bovendien is de dienst gratis en kan iedere klant gebruikmaken van de mobiele app.

Na enkele maanden is mijn zoon volledig overgestapt van internetbankieren naar de mobiele app. Mijn eigen bankzaken regel ik zonder problemen met internetbankieren op een computer, maar na enkele aanmoedigingen heb ik toch de app geïnstalleerd op mijn eigen telefoon. Ik moet toegeven dat ik in eerste instantie een afwachtende houding aannam toen de bank mij contacteerde over de voordelen van mobiel bankieren. Mijn zoon was de pionier in ons gezin, maar niet voor lang.

door Elke De Ceuster

Voorzichtigheid

Met mijn zoon aan mijn zijde opende ik de mobiele app van KBC voor de eerste keer. Een overzichtelijke interface begroette mij. De eerste keer moet je een bankkaartlezer gebruiken om je bankkaart te koppelen aan je telefoon. De installatieprocedure is eenvoudig en duidelijk uitgelegd. Je volgt de stappen en voor je het weet kan je met de app aan de slag. Aanmelden in de app gebeurt met een pincode bestaande uit vijf cijfers, veel gebruiksvriendelijker dan de bankkaartlezers en de inlogcodes met een lengte van acht cijfers.

Met de mobiele app zijn die vervelende kaartlezers voorgoed verleden tijd, met uitzondering van de installatieprocedure. Als je wenst te betalen online met je telefoon, gebeurt dat aan de hand van een QR-code. Natuurlijk moet je telefoon dan wel beschikken over een camera op de achterzijde. Eerder dit jaar kreeg ik van mijn dochter haar ‘afgedankte’ telefoon. Het is een toestel dat beperkt is qua mogelijkheden en zeker niet het nieuwste van het nieuwste, maar werkt degelijk en is geschikt voor internetbankieren. Mijn zoon zag het dan ook als de kans om mij te overtuigen om de mobiele app een kans te geven, met succes.

door Elke De Ceuster

Internetbankieren

Toen we als gezin de kans kregen om te starten met internetbankieren, lieten we de fysieke bankkantoren links liggen. We zijn snel op de kar gesprongen van internetbankieren, maar de overstap naar de mobiele app liet langer op zich wachten. In ons huishouden is mijn mama verantwoordelijk voor de bankzaken en bijgevolg bepaalt zij hoe de rekeningen op het einde van de maand betaald worden. Met internetbankieren was ze na enkele betalingen vertrouwt, toch blijft de bankkaartlezer voor haar een ergernis.

Betalen met een bankkaart voelt natuurlijker aan, het is een gewoonte.

Kaartlezers zijn noodzakelijk om tijdens het internetbankieren in te loggen op je bankaccount. De combinatie van de pincode van je bankkaart en een responsecode bij iedere actie moet de veiligheid van de klantgegevens verzekeren. Spijtig genoeg zijn de schermen van deze toestellen zodanig slecht leesbaar dat het gebruik ervan eerder frustrerend aanvoelt. Bovendien maken de schermen uit veiligheidsoverweging ook geen gebruik van achtergrondverlichting. Dat is ook de reden waarom het aflezen van de responsecode zo moeizaam verloopt.

Hoe handig internetbankieren ook is, de kaartlezer is een struikelblok. Als je op vakantie een overschrijving moet uitvoeren, merk je maar al te vaak dat je de vervelende kaartlezer vergeten bent in de lade van je bureau. Met de mobiele app op je telefoon is die frustratie voorgoed verleden tijd en moet je niet iedere keer de inlogcode ingeven. Met de pincode log je op een gebruiksvriendelijkere manier in op je bankaccount.

door Pieter-Jan Claes

Mobiel betalen

De mogelijkheden van de mobiele app van KBC stoppen niet bij het raadplegen van je eigen rekeningen, het overschrijven van een bedrag naar een rekening van een kennis of bij het betalen van rekeningen. Ook in de winkel kan je aan de kassa betalen met de app. Laat je bankkaart maar in je portefeuille steken, want met Mobile Pay in de mobiele app van KBC betaal je ook je aankopen in een fysieke winkel met je telefoon door een QR-code te scannen en het correcte bedrag te noteren.

Niet alle winkels ondersteunen deze dienst, maar door de integratie van de betaaldienst Payconiq kom je al een heel eind. Mobiel betalen is dan misschien wel de toekomst, het zal nog niet voor de komende jaren zijn als je kijkt naar de ondersteuning in winkels en het aantal verkopers die de dienst ook effectief aanbieden.

door Pieter-Jan Claes

Toch maar de bankkaart

Als mama neem ik mijn zoon af en toe mee naar het centrum van Antwerpen om samen gezellig te winkelen. De perfecte gelegenheid voor hem om mij nieuwe technologische ontwikkelingen te tonen, dus ook betalen met een telefoon aan de kassa van een winkel. Zelf heb ik het nog niet overwogen om mobiel te betalen in een winkel en aar mijn gevoel verloopt het betalen met een bankkaart nog steeds even vlot. Verder voelt het ook natuurlijker aan om te betalen met een kaart dan met een telefoon. Het is een gewoonte. Voorlopig geniet de bankkaart mijn voorkeur.

Geld afhalen uit een geldautomaten van KBC met je telefoon vind ik wel een handige toevoeging. Met Mobile Cash geef je in de mobiele app aan hoeveel geld je wenst af te halen en aan de automaat scan je een enkele QR-code. Handig, snel en het geld komt ook daadwerkelijk uit de machine.

door Elke De Ceuster

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business