Ricoh Theta V review: unieke foto’s

Goede beeldkwaliteit
Gebruiksvriendelijk
Geen SD-kaartslot
Foto’s kan je pas op je smartphone bekijken
Aanbevolen prijs: €399
Met een 360°-camera kan je je omgeving op een unieke manier vastleggen. Ik vertrok op reis met de Ricoh Theta V op zak, met een erg leuke fotoreportage van Cambodja tot gevolg.

Een dag voor ik op reis vertrok naar Cambodja kreeg ik goed nieuws: de Ricoh Theta V zou net op tijd aankomen voor mijn vakantie. Waar kan je een 360°-camera immers beter testen dan in de tempels van Angkor Wat en de dichte jungle van het land? Met de camera op zak vertrok ik naar Zuidoost-Azië. Biedt een 360°-camera een meerwaarde om een reis tot in de puntjes vast te leggen?

Gebruiksgemak

Aangezien ik de Theta V slechts een dag voor mijn reis ontving, moest ik het toestel snel leren kennen. Gelukkig is gebruiksgemak één van de pluspunten van de camera. Je zet het ding aan via een knop, wacht tot het lampje gaat branden en kiest via de modustoets of je wilt filmen of foto’s maken. Vervolgens gebruik je de grote ronde knop om je omgeving vast te leggen.

Via wifi kan je je foto’s en filmpjes naar je smartphone halen. De app van Theta V toont je alle foto’s op je toestel, waarna je de beelden kan uitkiezen die je wilt downloaden. Bovendien kan je de app eveneens gebruiken om van op een afstand de camera aan te sturen. In de doos zit standaard geen driepikkel, maar ik raad je aan om er eentje te kopen. 360°-foto’s zonder een statief bestaan anders immers voor een groot stuk uit je arm en hand, wat jammer is. De Theta V is immers ideaal om indrukwekkende omgevingen vast te leggen.

Verrassing

Op mijn reis merkte ik dat ik verschillende foto’s na elkaar maakte, om me er van te verzekeren dat ik het perfecte beeld had. Net als de meeste 360°-camera’s heeft de Theta immers geen schermpje waarop je kan gluren om na te kijken wat je vastlegt. Je kan uiteraard steeds je smartphone bovenhalen, maar tijdens jungletrektochten en andere activiteiten is dat niet altijd praktisch.

Een nadeel aan deze meerdere foto’s is dat de opslagruimte van de camera sneller volgeraakt. De Theta V heeft geen ruimte voor een microSD-kaartje, waardoor je het moet stellen met de 19 GB intern geheugen. Voor foto’s is dat meer dan voldoende, maar 4K-video’s slorpen al snel het merendeel van de opslagruimte op.

Hoog prijskaartje

Eenmaal je de smaak te pakken hebt van het maken van 360°-foto’s is de Theta een verrassend leuk gadget. Een 360°-camera is zeker geen must en het hoge prijskaartje zal veel mensen ervan weerhouden om de Theta aan te schaffen. Hier staat evenwel tegenover dan je een reis op een unieke manier kan vastleggen. Dat de Theta V een erg goede beeldkwaliteit produceert, is de kers op de taart.