Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.

Gratis proefperiode vergeten opzeggen? Mastercard voert nieuwe regels in.

Probeer jij ook eens graag een product uit, maar vergeet je het na de eerste maand op te zeggen? Mastercard verplicht verkopers om duidelijkheid te scheppen.

 
Mastercard proefperiode

Hou net als meer dan 73.750 anderen de vinger aan de pols van de technologiesector.
Schrijf je in op onze wekelijkse nieuwsbrief:


Update: Mastercard verduidelijkte op 17 januari op hun blog dat deze nieuwe regels enkel betrekking hebben op fysieke producten.

Iedereen valt er wel eens aan te prooi: Een website biedt je een ‘gratis’ trial aan, maar je moet wel even je kredietkaartgegevens invoeren. Het bedrijf is er immers zeker van dat jij hun dienst gaat willen blijven gebruiken na de eerste 30 dagen of, meer waarschijnlijk, hoopt dat jij je abonnement gewoon zal vergeten zodat zij de volle prijs kunnen aanrekenen. Mastercard vindt dat ook vervelend en komt daarom met een oplossing. Automatisch de service stilzetten is nog geen optie, maar verkopers moeten wel een pak transparanter worden over het moment waarop je maandelijks wordt aangerekend.

Mastercard kondigde het initiatief aan op zijn blog, het bedrijf gaat namelijk striktere regels invoeren voor verkopers die gratis proefperiodes aanbieden. Zo zal er toestemming moeten gevraagd worden aan de eigenaar van de kredietkaart voordat er op het einde van de gratis maand iets mag aangerekend worden. Dit kan via e-mail of sms en het bericht moet de prijs, datum en naam van het bedrijf bevatten. Bovendien moet het bericht ook duidelijke instructies over het opzeggen van de service bevatten.




Voor elke terugkerende betaling daarna zal de verkoper de consument ook steeds van een factuur moeten voorzien, met daarop dezelfde informatie. Daarbovenop zal elke verkoper nu ook de URL van zijn website op het rekeningafschrift moeten vermelden, of een telefoonnummer.

Met deze nieuwe regels hoopt Mastercard meer transparantie te kunnen aanbieden aan zijn kaarthouders en de gebruikerservaring te verbeteren. Mastercard stelt ook nog dat zijn klanten steeds beschermd zijn door een Zero Liability policy en verdachte transacties altijd kunnen aanklagen bij hun bank.

 




Lees meer over : digital commerce | fraude | kredietkaart | mastercard | trial