Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.

Belgian E-Commerce Conference 2019

Donderdag 3 oktober vond de tweede editie van de Belgian E-Commerce Conference plaats in Bluepoint te Antwerpen. Dit congres wil bedrijven de kans geven extra inzichten te verwerven in de laatste trends van digitale business.

 


Wat weet je over artificiële intelligentie?
Ontdek de vele mogelijkheden van artificiële intelligentie en hoe het jouw bedrijf kan helpen tijdens Business Meets AI op 14 november 2019 in Antwerpen. Tickets zijn gratis, dus schrijf je snel in!

Ja, ik wil alles leren over artificiële intelligentie!


Webshops zijn stilaan ook in België een dominante vorm van business aan het worden. Toch stellen we vast dat we in veel sectoren nog een flinke achterstand is op onze buurlanden. Om bedrijven een extra duw te geven in de opstart en/of uitbouw van een goede webshop, organiseerden we een  nieuwe editie van de Belgian E-commerce Conference. Naast meer dan 15 toonaangevende sprekers, kregen de aanwezigen hier de kans om hun professionele netwerk met enkele interessante partners uit te breiden. Enkele aanwezige bedrijven waren Leadinfo, Salesforce en Mastercard. Het zou dus een mooie netwerkopportuniteit worden voor de aanwezigen. De focus lag dit jaar op de drie cruciale stappen in e-commerce: Build, Grow, Expand.

Keynotes

De dag werd ingezet met drie boeiende keynotes. De eer om de spits af te bijten was weggelegd voor onze eigen gewaardeerde collega Valérie Deridder, hoofdredactrice van Smart Business. Zij gaf een uiteenzetting over het belang van storytelling. Om de aandacht van klanten te trekken in de competitieve online omgeving, moet je als verkoper een idee in plaats van een product verkopen. Of je moet je product althans zo kaderen en vertellen dat consumenten een aanknopingspunt vinden met je business. Ook hier blijft de belangrijkste regel van marketing gelden; it’s not about you, it’s about the consumer. Bart Van den Brande (Sirius Legal) vertelde over de moeilijkheden om GDPR te implementeren in de dagelijkse werking en gaf de aanwezige bedrijven enkele tips hoe dit aan te pakken. Het eerste luik werd afgesloten door de altijd inspirerende Karl Gillis (AGConsult). Van hem leerden we nogmaals dat om een webshop succesvol te maken, bedrijven in elke beslissing de klant voorop moeten stellen. Hoe simpel en logisch dit devies misschien mag klinken, toch blijkt dat in de praktijk bedrijven hier nog al te vaak tegen zondigen.

Karl Gillis met een duidelijke boodschap voor zijn luisteraars

Breakouts

Na een verfrissende koffiepauze, kregen de aanwezigen de keuze om aan de hand van drie sessies dieper in te gaan op het opstarten van een webshop of het laten groeien van de webshop. Zij die voor de eerste optie kozen, konden eerst luisteren naar Tim Franssen van Worldline Belgium. Worldline adviseert bedrijven in het optimaliseren van elektronische betaalsystemen, zodat klanten zonder problemen via je webshop kunnen betalen. Daarna lichtte Armand Van den Bos (Sana Commerce) zijn 5 pijlers toe voor een succesvolle e-commercestrategie in een B2B-context. Ook Pascal Deroover (Egidex) gaf enkele do’s en don’ts voor een goede webshop, geïllustreerd met enkele real-life voorbeelden van zijn eigen onderzoek. De sessies waarin de groei van webshop centraal staat, werden gegeven door Tim Vermeire (Indie Group), Koen Verstrepen (Froomle) en Mathieu Collin (Mastercard). Tim Vermeire kwam spreken over digitale strategie. Hij schetste een kader om je digitale strategie klaar en helder te maken. Koen Verstrepen gaf zijn luisteraars advies in hoe zij de strijd om aandacht van klanten kunnen winnen tegen de concurrentie. Mathieu Collin kwam namens Mastercard toelichten dat het hebben van innovatieve maar gebruiksvriendelijke betalingssystemen je webshop een aanzienlijk competitief voordeel kan geven.




In de namiddag werd er verder ingegaan op de groei van je webshop. Het behouden van lucratieve klanten is minstens even belangrijk als het aantrekken van klanten. Peter van der Schaar (Basedriver) gaf zijn drie gouden pijlers om je klanten te behouden. Jens Van Dorpe getuigde over de overstap die zijn bedrijf Meteor maakte van Magento van Shopware, en welke lessen je kan leren uit een dergelijke verandering van het e-commerceplatform. Chatbots zijn een interessante nieuwe technologie die hun weg naar e-commerce hebben gevonden. Het is niet altijd vanzelfsprekend om te weten hoe je dit juist moet toepassen op je webshop. Jordy Verbeurgt (clever.be) reikte een handleiding aan over hoe je dit tot een goed einde kan brengen.

Voor bedrijven waarvan webshop de eerste groeipijnen al overwonnen heeft, werden enkele lezingen georganiseerd over het uitbreiden van je webshop. Carlo Van Tichelen (Phobos & Actor) haalde zijn beste goocheltrucs boven tijdens de sessie over marketingautomatisering. Automatisering is het toepassen van softwaretechnologieën om content efficiënter te segmenteren. Het doel is om sneller leads om te zetten naar klanten. Het proces laat zien dat vele facetten in retail onderhevig zijn aan de digitale transformatie, en dat bedrijven moeten volgen om te overleven. Chris Purcell (Episerver) legde uit hoe Eason, een grote boekverkoper in Ierland, losbrak van de traditionele opvattingen in de sector en zich aanpaste aan het stijgende belang van e-commerce. Het verhaal leert dat de moeilijkheden die gepaard gaan met een digitale transformatie met een juiste strategie kunnen omgezet worden naar opportuniteiten. Ten slotte overliep Julie De Laet (Yoga by Julz) de verschillende stappen van de digitale roadmap van e-commerce. In elke stap moet een nieuwe unieke klantwaarde worden toegevoegd, zonder af te wijken van de bedrijfsmissie.

Closing keynotes

De dag afronden gebeurde aan de hand van twee keynotes. In haar uiteenzetting wees Mariam Harutyunyan op het belang van de aankomende generatie GenZ. Deze generatie is bij wijze van spreken geboren en opgegroeid in de digitale wereld. Om in de toekomst niet achterop te geraken, kunnen bedrijven zich best al beginnen voorbereiden op hoe ze deze generatie kunnen bereiken. Er zijn dan wel verschillende platformen om ze te vinden, maar hoe spreek je ze best aan? Sociale media lijken voor de hand te liggen, maar voor welke sociale media kies je dan best? Het slotwoord was voor Karl Bosmans van Schoenen Torfs. Schoenen Torfs is het schoolvoorbeeld voor Belgische retailers en toont hoe je bedrijf kan groeien dankzij een goede e-commercestrategie. Na deze laatste presentatie hebben de aanwezige bedrijven in ieder geval genoeg informatie gekregen om over te bezinnen en om te zetten naar de praktijk.

Op donderdag 14 november vindt het evenement Business Meets AI plaats. The Place to be is dan opnieuw Bluepoint, Fillip Willotstraat 9 in Berchem (Antwerpen). Inschrijven kan nog steeds op hier




Lees meer over : bec19 | belgian e-commerce conference | ecommerce