Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.

Paul Magnette zet in op elektrische bedrijfswagens

Tegen 2023 wil Paul Magnette het fiscaal voordeel op vervuilende diesel- en bezinewagens laten vallen. Het geld moet gebruikt worden voor investeringen in duurzame mobiliteit.

 
magnette tesla model 3 supercharger

Houd je vinger aan de pols van de technologiesector. Ontvang elke dag het laatste nieuws, tips, duiding en reviews in je mailbox.


Federaal informateur Paul Magnette (PS) wil in zijn nieuwe onderhandelaarsnota fors inzetten op elektrische bedrijfswagens. Concreet wil Magnette vanaf 2023 het fiscaal voordeel voor verbrandingsmotoren afschaffen.

Magnette zet in op duurzaam

De onderhandelaarsnota bestaat momenteel uit acht hoofdstukken waarvan duurzame ontwikkeling eentje is. Het is in die laatste waar Magnette spreekt van een fiscaal voordeel voor de zogenaamde ‘nulemissiewagens’ vanaf 2023. Zo zullen bedrijfsleiders dus gemakkelijker en goedkoper elektrische of waterstofwagens voor hun personeel kunnen leasen.

Vandaag de dag kan een bedrijfsleider nog steeds tot 50% fiscaal voordeel behalen bij het leasen van vervuilende benzine- en dieselwagens. Hoe properder de wagen, hoe meer je terugkrijgt. Nu wil Magnette die regel dus afschaffen en alleen nog inzetten op de nulemissiewagens.

Bedrijfswagenland

Inderdaad. In België rijden volgens De Tijd zo’n 660.000 bedrijfswagens rond. Een enorme hoeveelheid wagens die heel wat CO2 de lucht in blazen. Uiteraard moet je deze cijfers wel in perspectief plaatsen. Los van de 660.000 bedrijfswagens rijden er in ons land een stuk meer auto’s en ander zwaar verkeer. Je kan de uitstoot dus niet enkel afschuiven op bedrijfswagens.




Toch kan deze nieuwe regelgeving van Magnette ervoor zorgen dat de verkoop van elektrische wagens verbeterd. Uit onderzoek van De Tijd blijkt dat er in 2019 amper 7.306 elektrische wagens in ons land verkocht zijn, waarvan de Tesla Model 3 en Audi e-Tron bij de meest verkochte zitten.

Infrastructuur

Toch heeft de overheid nog heel wat werk voor de boeg. Als Magnette de nieuwe regel erdoor krijgt moet er nog serieus geïnvesteerd worden in infrastructuur. Vandaag de dag is het netwerk laadpalen en parkeermogelijkheden voor elektrische wagens heel triestig. Dat merken we bij Techpulse bij het testen van de elektrische wagens. Er zijn te weinig laadpunten, en vaak zijn de parkeerplaatsen erbij dan nog eens volzet.