Nieuws

Is Timeline van Facebook schending van privacy?

De Belgische en andere Europese privacycommissies bespreken deze week de Timeline die Facebook zijn gebruikers verplicht oplegt.

De sociaalnetwerksite verplicht al zijn gebruikers een tijdlijn van hun leven te activeren. Vooral adverteerders zijn daarbij gebaat: hoe beter ze ons kennen, hoe gerichter ze kunnen adverteren. Dat roept vragen op.

Het verhaal van je leven
Facebook staat voor de meest ingrijpende wijziging in zijn geschiedenis met de lancering van de Timeline. Alle statusupdates, foto"s en video"s die we tot nog toe gepost hebben op onze profielpagina, worden chronologisch gerangschikt in een tijdlijn. Per maand, per jaartal.

[related_article id=”158578″]

Liefhebbers konden de voorbije weken al vrijwillig "het verhaal van hun leven" reconstrueren, zoals oprichter Mark Zuckerberg het concept verkoopt. De komende weken volgt onvermijdelijk de rest. Of we dat nu willen of niet: iedereen moet de Timeline activeren.

"Facebook heeft al vaker aanpassingen doorgevoerd in zijn lay-out en in zijn toepassingen, maar nu verandert het de basis", analyseert internetexpert Jo Caudron. "Gebruikten we Facebook tot nog toe om onze vrienden, familieleden en collega"s te volgen, voortaan is óns leven het uitgangspunt. De logica wordt dus omgedraaid."

Het is best leuk om terug te kijken op wat ons in januari 2008 bezighield. "Wat we drie jaar geleden postten, is altijd op ons profiel blijven staan. Alleen moesten we diep graven om die statusupdates terug te vinden. Nu volstaat één druk op de tijdlijn om te zien wat we in januari 2008 schreven, naar welk restaurant we gingen en welke films we bekeken – in zoverre we die details deelden met onze vrienden. Zo herbeleven we ons leven", zegt Caudron.

Contactlijsten aanmaken
Daarin schuilt ook een gevaar. Want anderen kunnen eveneens in ons verleden graven. "Daarom raad ik Facebookgebruikers aan hun contactlijst in te delen in intieme vrienden en andere contacten. Bepaal vervolgens wie wat mag zien. Zo vermijd je gênante situaties."

Caudron ziet vooral voordelen voor Facebook zelf. "Doordat de tijdlijn teruggaat tot ons geboortejaar, worden we gestimuleerd de gaten te vullen. We zullen onze vroegere jobs, de geboortedata van onze kinderen en andere mijlpalen in ons leven toevoegen. Voor Facebook en zijn adverteerders geldt: hoe meer je over iemand weet, hoe gerichter je reclame kan afvuren. Schrik niet als je bij de geboorte van je dochter plots luierfabrikanten reclame ziet maken."

Privacycommissies overleggen
De privacycommissies uit België en andere Europese landen komen vandaag en morgen samen in Brussel voor hun jaarlijks overleg. "Een van de agendapunten wordt een analyse van de Timeline", bevestigt de woordvoerder van de Belgische privacycommissie, Eva Wiertz. Welke richting de discussie uitgaat, is onduidelijk. "Mogelijk wordt bijkomend onderzoek gevraagd en komt er voorlopig geen gemeenschappelijk Europees standpunt."

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business