Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.

Eerste hulp bij een kapotte smartphone

Defecte smartphone of laptop? Waar en hoe laat je je toestel het best repareren? En hoe zit het met die garantie? Wij zochten het voor je uit.

 

Start je dag geïnformeerd. Ontvang het opvallendste technieuws elke ochtend rechtstreeks in je mailbox!


Smartphones, tablets, laptops: ze gaan af en toe stuk. Er wordt wel eens gezegd dat het in zo"n geval zowat altijd voordeliger uitkomt om een nieuw toestel aan te schaffen, omdat de kosten voor een reparatie en de nodige vervangstukken in verhouding veel te hoog uitvallen. Hoewel je die afweging uiteraard moet maken, worden reparaties de laatste tijd steeds populairder. Dat roept natuurlijk vragen op, want hoe herstelbaar zijn onze toestellen nog, nu ze steeds kleiner, dunner en naadlozer worden? En wat zijn de voor- en nadelen van reparaties?

Het is een algemeen gekend feit dat moderne consumententoestellen zoals smartphones, tablets en laptops steeds moeilijker te herstellen worden. Gedeeltelijk ligt dat aan de technologische vooruitgang: waar vroeger iedereen met een zekere kennis van technologie een computer kon openvijzen en herstellen of aanpassen, is dat vandaag al heel wat minder vanzelfsprekend. Alle hardwareonderdelen worden steeds kleiner, wat in veel gevallen inhoudt dat je specifiek gereedschap nodig hebt, en ook de softwarecomponent van je toestellen wordt steeds belangrijker – wat opnieuw inhoudt dat veel reparaties moeilijk worden als je niet de juiste diagnosetools en -codes hebt.

 

Smartphones en tablets proberen daarenboven steeds meer kracht en functionaliteit op een steeds kleiner oppervlak te puzzelen, waardoor verschillende functies samengevoegd worden in één hybride, complex onderdeel. Om een voorbeeld te geven: als het glas van je iPhone-scherm gebarsten is en je het wil vervangen, moet je de home-knop, camera, sensor, en speaker demonteren of mee vervangen, om vervolgens een nieuw lcd-paneel te installeren – het is namelijk niet mogelijk om het eigenlijke glas en de aanraakgevoelige laag apart te vervangen. Hoe kleiner en krachtiger het toestel, hoe complexer elke reparatie wordt.

Aan de andere kant maken de fabrikanten van allerlei toestellen het ook steeds moeilijker om reparaties of mods uit te voeren. Zo verkopen verschillende grote merken geen officiële reserveonderdelen — behalve aan hun eigen reparatiecentra – en geven ze geen handleidingen en diagnosesoftware of -codes vrij. Dit probleem is overigens niet beperkt tot kleine elektronica: ook automerken weigeren steeds vaker om de nodige middelen vrij te geven waarmee derde partij-garagisten herstellingen kunnen uitvoeren. De nadelen van zo"n aanpak laten zich vrij eenvoudig raden: smartphonefabrikanten drijven vaak kunstmatig de prijs van een reparatie op, waardoor het effectief goedkoper wordt voor de klant om een nieuw toestel aan te schaffen.

Heel wat initiatieven, met het Amerikaanse iFixit op kop, ijveren al een aantal jaren voor de tegenovergestelde beweging. Zij stellen dat jij de volledige vrijheid moet hebben om met een aangekocht toestel te doen wat jij wil – repareren, aanpassen, jailbreaken, noem maar op – zonder dat de fabrikant je dat mag beletten. Er valt iets te zeggen voor deze filosofie: een willekeurige fietsenbouwer zal er niet voor proberen zorgen dat je je ketting of band niet kan vervangen als die stukgaat, en Ikea geeft er niet om dat je die kast in een ander kleurtje wil verven of hem anders monteert dan zij bedoeld hadden. Waarom zouden we dat soort gedrag dan wel moeten accepteren van technologiefabrikanten?

Winkels en reparatieshops

Als je toestel op een of andere manier stuk gaat, kan je in eerste instantie natuurlijk terecht bij de winkel waar je het gekocht hebt. Als het toestel nog in garantie is, kan je het via die winkel gratis laten repareren of vervangen. De meeste winkels en winkelketens in België voeren hun reparaties niet zelf uit: kapotte toestellen worden teruggestuurd naar de fabrikant of naar een door die fabrikant erkend reparatiecentrum. Het voordeel van deze aanpak is dat je vaak een zogenaamd "refurbished" toestel terugkrijgt – eentje dat na herstel aan de kwaliteitsnormen van de fabrikant voldoet en in principe dus net zo goed is als een nieuw apparaat – en dat er normaal gezien gebruik wordt gemaakt van de officiële onderdelen van de fabrikant zelf. Ook kunnen deze reparaties uitgevoerd worden met toegang tot alle documentatie en tools van de toestelbouwer.

De nadelen van de herstellingen via de gebruikelijke winkels zijn echter behoorlijk goed gedocumenteerd. Torenhoge kosten voor het opmaken van het bestek, het heen en weer sturen van het toestel, en de reparatie zelf; maandenlang wachten tot het toestel eindelijk terug is; allerlei discussies en problemen omtrent de wettellijke garantie… Een snelle rondvraag in je kennissenkring doet waarschijnlijk meer dan één gelijkaardig verhaal bovendrijven.

Het mag dan ook niemand verbazen dat kleinere reparatiewinkeltjes als paddenstoelen uit de grond springen – en ook almaar populairder worden. Wanneer je toestel namelijk niet langer in garantie is, of als het defect geen fabricagefout is, kan je overwegen om je toestel elders te laten repareren, en niet via het officiële kanaal. Hoewel veel van deze winkels er een beetje aftands uitzien, leveren ze doorgaans behoorlijk werk voor een redelijke prijs.

Wel zijn er een aantal punten waar je beter op kan letten. Allereerst zorgt zo"n reparatie bij een externe handelaar er altijd voor dat de garantie op je toestel vervalt. Als je je telefoon tijdens de garantieperiode laat vallen en het scherm breekt, dan zal de winkel waar je het toestel kocht het niet kosteloos repareren. Als je het echter door een onafhankelijke reparateur laat doen, en even later blijkt dat er toch iets inherent mis is met je toestel, dan kan je je garantie hoogstwaarschijnlijk niet langer laten gelden.

Als je toestel echter toch al ouder is dan twee jaar, dan zijn er andere zaken die je best kan navragen. Zo hebben de meeste reparatieshops bijvoorbeeld geen toegang tot de officiële wisselstukken van de fabrikant. Dit hoeft geen probleem te zijn, maar je wil wel stukken van een goede kwaliteit; vergelijk dus een paar prijzen en ga niet per se voor de allergoedkoopste. Een bekend voorbeeld zijn schermen: de goedkoopste vervangonderdelen zijn daar vaak niet voorzien van de krasbestendige coating die veel smartphonefabrikanten vandaag voorzien.

Maak voor jezelf uit wat je belangrijk vindt, vraag uitleg aan je reparateur, en let daarbij op de details. Een groot voordeel van de meeste herstelwinkels is de snelheid waarmee je je toestel terug in handen hebt. Bij heel wat zaken kan je even een koffie gaan drinken en kan je daarna je netjes herstelde machine weer ophalen. Aangezien de meeste herstellingen voor een getrainde hand bandwerk zijn en je niet moet letten op transporttijden, hoef je dus geen weken zonder smartphone te zitten.

Doe-het-zelven voor gevorderden

Hoewel we eerder zeiden dat reparaties moeilijker worden, kan je ze uiteraard nog steeds zelf uitvoeren. Wel moeten we hier eerlijkheidshalve bij vermelden dat dit niet voor iedereen is: een beetje handigheid en technisch inzicht zijn een must. Als je echter een enthousiaste doe-het-zelver met een goede dosis geduld bent, is er geen enkele reden waarom je niet met een smartphone of tablet aan de slag zou kunnen.

Met dank aan het internet kan je voor zowat elk toestel een handleiding vinden om het te demonteren. iFixit, dat we al eerder vermeldden, is een uitstekend vertrekpunt, omdat ze niet alleen een erg uitgebreide databank met stap-voor-stap handleidingen hebben, maar ook een erg actief forum en een ingebouwde webshop. Daar vindt je zowel losse onderdelen en speciaal gereedschap, maar ook specifieke kits met een combinatie van tools en onderdelen. Je kan natuurlijk ook je modelnaam googelen of opzoeken op Youtube; onderdelen vind je bijvoorbeeld via eBay.

Je kan er van uitgaan dat je een aantal specifieke stukken gereedschap nodig zal hebben voor zo"n DIY-reparatieproject. Allereerst heb je bij verschillende toestellen, waaronder die van Apple, een zuignap nodig om het scherm van zijn behuizing af te tillen. Apple gebruikt daarenboven Philips-schroefjes om de behuizing dicht te houden, waarvoor je een specifieke schroevendraaier nodig zal hebben. Hoewel er wel gezegd wordt dat Apple die schroefjes enkel gebruikt om doe-het-zelvers buiten de deur te houden, zal je hoogstwaarschijnlijk sowieso moeten investeren in een aantal extra-kleine schroevendraaiers – van welk merk je toestel ook is.

Nog een algemene tip? Neem je tijd en wees uiterst voorzichtig. Het binnenwerk van een smartphone of tablet is kwetsbaar, en haastwerk en brute kracht richten gegarandeerd meer schade aan dan waar je mee begon. Met andere woorden: als fijn, klein priegelwerk je absoluut niets zegt en het zweet je al uitbreekt als je de handleiding doorneemt, ben je beter af bij een reparateur. Gezien de prijs van veel onderdelen hoeft dat vaak zelfs niet (veel) duurder te zijn. Maar als de ingewanden en de werking van je toestel je intrigeren, dan hoef je je niet te laten tegenhouden door doemberichten: je eigen reparaties uitvoeren is zeer zeker niet onmogelijk.

Lees meer over : apparaat | clickx | defect | garantie | help | herstellen | laptop | mobiel | smartphone | tablet | tip