Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.

Waarom je zot moet zijn om een iPhone te kopen

[Opinie] Ooit was Apple de grote vernieuwer: het bedrijf leerde ons wat een telefoon moest en een tablet kon zijn. Vandaag is Apple de eigen lessen helemaal vergeten en blijft alleen de premium-prijs overeind.

 

Hou net als meer dan 73.750 anderen de vinger aan de pols van de technologiesector.
Schrijf je in op onze wekelijkse nieuwsbrief:


De klassieke iPod was een geniaal toestel. Naar hedendaagse normen is de muziekspeler verouderd, maar destijds toonde Apple wat een mp3-speler moest zijn. In de dagen voor de popularisering van het aanraakscherm, op een moment dat we allemaal zaten te knoeien met knopjes, introduceerde Apple een gebruiksvriendelijke draagbare muziekspeler met een invoermethode die verfrissend en splinternieuw was.

Perfecte telefoon

Voortgaande op het elan van de iPod introduceerde Apple in 2007 de iPhone. Het merk liet de wereld zien wat een smartphone nu eigenlijk was, en het duurde een hele tijd alvorens de concurrentie bijbeende en toestellen op tafel kon leggen die objectief even goed waren. De iPhone was toen, een eeuwigheid geleden, zowat de perfecte telefoon. Er was nagedacht over het toestel, en alles zat juist.

 

In 2010 was de tablet geen nieuw gegeven. Het nicheproduct kende echter weinig gevolg. Tot Apple de tablet heruitvond en Steve Jobs de iPad aankondigde. Vooraf incasseerde het bedrijf heel wat kritiek: de iPad zou een dwaas gegeven zijn, tablets zouden nooit aanslaan en niemand zou veel willen betalen voor wat volgens velen niets meer zou blijken te zijn dan een overmaatse iPhone. Intussen is wel duidelijk wie er gelijk had.

Enthousiasme

Vandaag zitten we in het laatste kwartaal van 2014 en kondigde Apple zijn zoveelste iPhone aan. Intussen zitten we aan volgnummer 6, al zijn er dankzij de C’s en de S’en al meer dan zes exemplaren de revue gepasseerd. Sinds de introductie van de eerste iPhone in 2007 beende de concurrentie bij. Eerst langzaam, toen sneller. Jaar na jaar introduceerde Apple een nieuwe iPhone met hetzelfde enthousiasme als in 2007, maar jaar na jaar werd het verschil met Androidtoestellen kleiner.

Intussen heeft de Androidsmartphone de iPhone op het gebied van vorm en hardware ingehaald. Androidtoestellen met hardware die gelijkaardig presteren als iPhones van 800 euro koop je voor de helft van de prijs, en een Androidtelefoon die vorig jaar bijna 700 euro kostte is krachtiger en heeft meer functies dan de splinternieuwe iPhone 6.

De laatste jaren werden Androidtelefoons steeds groter, maar de iPhone bleef hetzelfde. Androidtelefoons kregen NFC, de iPhone niet. Android kreeg widgets, de iPhone niet. Goede Androidtelefoons werden betaalbaar, de iPhone niet.

‘Vernieuwing’

Met de introductie van de iPhone 6 en de grote variant de 6 Plus, brengt ook Apple grotere smartphones op de markt met vernieuwende functies die Android al jaren heeft. De iPhone 6 is met zijn 4,7 inchscherm een stuk groter dan de vorige iPhone, maar de resolutie blijft onder full HD, terwijl je voor 180 euro al een Androidtoestel met een full HD-scherm koopt. De iPhone 6 kost 699 euro.

De iPhone 6 plus krijgt een 5,5 inchscherm. Van die laatste bestaat er een versie met 128 GB geheugen waarvoor je maar liefst 999 euro neertelt, oftewel meer dan de (huidige) prijs van twee 5,5 inch LG G3 smartphones (400 euro) met een even groot scherm en meer functies. De twee geheugenkaartjes van 128 GB passen met een prijskaartje van 100 euro/stuk nog net in het totale budget.

Waar Apple enkele jaren geleden nog het voortouw nam, hinkt het bedrijf nu hopeloos achterop. Nergens valt dat meer op dan bij de introductie van de Apple Watch. Terwijl Samsung al lang de tel kwijt is, LG al enkele smartwatches uitbracht en zelfs Motorola al mee op de kar sprong wachtte Apple tot de aankondiging van de nieuwe iPhones op de introductie van een eigen slim horloge.

Een buitenkans voor Apple: de wearables vinden, net zoals de tablets destijds voor de introductie van iPad, niet echt een houvast bij het grote publiek. Het moment dus om net als tijdens de hoogtijdagen van weleer aan de wereld te demonstreren hoe een bepaald product er hoort uit te zien. Maar wat doet Apple: het onthult een rechthoekig horloge dat er even irrelevant uitziet als alle rechthoekige smartwatches van de concurrent. LG en Motorola maken intussen al ronde horloges, die een stuk aantrekkelijker ogen.

Samsung met een appel op

Natuurlijk zal het Apple-horloge vlot over de toonbank gaan, en ook de nieuwe iPhones verkopen als zoete broodjes. Een mens kan zich afvragen waarom. Het toestel bevat hardware gefabriceerd in Foxconn, waar zowat iedere smartphonebouwer te rade gaat, net als onderdelen ontwikkeld door de grootste concurrent Samsung.

Grootste verschil met Androidtelefoons (of Windows Phone): op hardwaregebied is de iPhone zwart op wit dubbel zo duur dan het toestel zou mogen zijn. Het aloude argument over de prachtige gebruiksinterface heeft op die manier ook afgedaan. Welk besturingssysteem je verkiest is een kwestie van smaak, en misschien vind je iOS wel vele malen beter dan Android. Dat kan, en er zijn veel goede redenen voor. Koop je de iPhone van 699 euro, dan betaal je ongeveer 300 euro voor die redenen, want veel meer dan 400 euro is de iPhone zonder software niet waard.

Toch blijft Apple erg populair. In die mate zelfs dat een kritische noot bij de lancering van nieuwe Appletoestellen bij velen gevoelig ligt, en dat ieder toestel dat Apple uitbrengt door anderen als revolutionair wordt bestempeld.

De vraag is hoelang die bijna sektarische liefde voor het merk zal blijven duren. iPhones zijn erg goede toestellen, maar afgaande op de hardware zijn ze walgelijk veel te duur. Als een Samsungtelefoon 400 euro meer kost dan een gelijkaardig exemplaar van LG, dat meer functies heeft maar een marginaal onduidelijkere (maar aanpasbare) interface, dan zou iedereen het toestel van LG kopen. Plak een appel op de Samsungsmartphone en het wordt het bestverkopende toestel in de winkel. Daarvan krab ik eens in mijn haar.




Lees meer over : apple | foxconn | iphone | iphone 6 | mobiel | opinie | samsung