Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.

Amazon pleit voor regulering gezichtsherkennende technologie

Amazon heeft zijn stem laten horen op zijn blog. Daarin stelt het onder andere dat overheden snel een regelgevend kader moeten oprichten rond digitale gezichtsherkenning.

 
Amazon

Houd je vinger aan de pols van de technologiesector. Ontvang elke dag het laatste nieuws, tips, duiding en reviews in je mailbox.


In een uitgebreide blogpost heeft Amazon de bedrijfsvisie uitgesproken over heel wat maatschappelijke thema’s. De e-commercegigant laat zich onder andere uit over de klimaatopwarming en de rechten van immigranten en de holebi-gemeenschap in de Verenigde Staten. Omdat we geen verhitte politieke discussies willen uitlokken bij je thuis of op de werkvloer, beperken we ons tot enkele opvallende onderwerpen.




Zo roept Amazon overheden op dat een wetgeving rond gezichtsherkennende technologie een noodzaak is om deze te kunnen implementeren. Amazon ontwikkelde een eigen software Amazon Rekognition dat het al aan verschillende overheidsinstanties heeft weten verkopen. Volgens Amazon heeft die technologie al een cruciale rol gespeeld in het opsporen van vermiste kinderen en het identificeren van slachtoffers van kinderhandel. Maar toch is de Rekognition software niet vrij van controverse en is Amazon zich er ook zelf van bewust dat gezichtsherkennende technologie schadelijke gevolgen kan hebben als ze in verkeerde handen valt. Daarom is voor Amazon een sluitend wettelijk kader nodig dat bepaalt voor welke doeleinden zulke technologie toegestaan kan worden. Amazon meent dat zijn eigen gebruiksovereenkomst als een goede basis kan dienen. Amazon volgt hiermee in de sporen van Microsoft, dat ook actief voorstander is van een wettelijk kader rond gezichtsherkenning.

Fraude strenger bestraffen

Amazon neemt ook een stelling in over het bestraffen van fraude. Voor Amazon is het verkopen van namaakproducten een zwaar vergrijp waar te zacht tegen wordt opgetreden. Dit is een praktijk die in e-commerce nog zeer vaak voorkomt. Volgens Amazon is dit misdrijf niet enkel schadelijk voor de consument die de producten koopt, maar ook voor de websites waarop ze worden aangeboden. Amazon investeerde in 2018 400 miljoen dollar in AI-technologie en wierf 4000 extra personeelsleden aan voor het opsporen van nepproducten. Maar ze eisen ook een extra inspanning van de overheid. Ze vinden dat fraudeurs zwaardere straffen moeten opgelegd krijgen en dat elk pakket dat de VS binnenkomt een betrouwbaarheidslabel moet krijgen.

Bescherming van privacy

Wat Amazon betreft moet er ook op federaal niveau een regelgeving komen rond het beschermen van gebruikersgegevens. Dit is een opmerkelijke positie van Amazon, gezien de grote technologiebedrijven hier zelf vaak veel moeite mee ondervinden. Amazon gaat er wel prat op dat het vanaf zijn oprichting al transparant wil zijn in het gebruik van persoonlijke gegevens via de privacyverklaring. Deze transparantie moet nu vanuit de overheid gegarandeerd worden.




Lees meer over : amazon | Beveiliging | ecommerce | gezichtsherkenning