Nieuws

Proximus: meer abonnementen, minder prepaid

Telecomoperator Belgacom heeft in 2014 meer winst behaald uit een gedaalde omzet. Vooral in het laatste kwartaal nam het aantal klanten toe.

“Zeer solide operationele prestaties dankzij een succesvolle convergentiestrategie.” Zo omschrijft de Belgacom Groep zelf de cijfers die het bedrijf neerzette over 2014. De totale omzet van de operator daalde dan wel met 3,3 procent tot 6,1 miljard euro, maar het bedrijf boekte 3,8 procent meer winst, tot 654 miljoen euro.

Op de mobiele markt is Proximus nog altijd de dominante speler, met bijna 5,7 miljoen klanten. In het postpaid-segment (klanten die op factuur bellen) kwamen er 389.000 abonnees bij, bij de prepaid-kaartjes was er een daling van 196.000 bellers.

Meer 4-Play

Ook het aantal mensen dat televisie kijkt via Proximus TV steeg (naar bijna 1,6 miljoen), net zoals het aantal klanten voor een vaste internetverbinding (ruim 1,7 miljoen). Bij vaste telefonie werden wel 20.000 klanten verloren (naar 2,8 miljoen). Er zijn nu 14,3 procent meer gezinnen in België die 4-play afnemen van Proximus (TV, internet, vaste en mobiele telefonie), vergeleken met eind 2013.

Bij BICS, het dochterbedrijf van Belgacom dat internationale verbindingen verkoopt en jarenlang het doelwit was van Amerikaanse en Britse spionageactiviteiten, was er wel een daling van de cijfers, net zoals bij de groothandelsactiviteiten.

Kanteljaar

“Ik ben zeer verheugd dat we het jaar 2014 sterk hebben afgesloten”, zo becommentarieert topvrouw Dominique Leroy de cijfers. “In een fel concurrerende markt hebben we onze verwachtingen betreffende de opbrengsten en ebitda (kasstroom) voor 2014 bereikt. Bovendien hebben we een sterke reeks operationele prestaties neergezet.”

Volgens Leroy zal 2015 een “kanteljaar” worden, met cijfers die “stabiel tot licht positief” zullen zijn ten opzichte van dit jaar.

Miljardenclaim

In de marge van de cijferdans rond Belgacom raakte ook bekend dat het Brusselse hof van beroep een schadeclaim van Base en Mobistar tegen Proximus bevestigt. Het arrest draait rond "machtsmisbruik, concurrentievervalsing, roofprijzen en mededingingsvervalsende tarieven" die Proximus hanteerde voor de terminatietarieven in de periode 1999-2004. Dat zijn de prijzen die operatoren elkaar aanrekenen voor het afhandelen van gesprekken op de eigen netwerken.

Het arrest spreekt zich nog niet uit over de schade die de Proximus-concurrenten zouden geleden hebben. De omvang van een eventuele schadevergoeding zal afhangen van de bevindingen van een panel van deskundigen, maar de claim bedraagt ongeveer twee miljard euro.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business