Nieuws

Volvo vindt Tesla’s Autopilot niet serieus genoeg

Tesla gooit hoge ogen met zijn Autopilot-functie bij het grote publiek, maar de concurrentie staat niet stil. Volvo wil nu een stap verder gaan en vindt dat Tesla liegt.

In een uitgebreid interview aan The Verge legt Trent Victor, senior technical leader op vlak van crashverhindering bij Volvo, uit hoe ze bij Volvo een stap verder willen gaan dan Tesla’s Autopilot. Die laatste wordt dankzij de slimme marketingnaam al snel aanzien als een autonome wagen, maar niets is minder waar. Trent noemt Autopilot een wannabe-functie.

Officieel staat Tesla’s Autopilot ingeschreven als een Level 2 autonome wagen in de V.S. Dit betekent een combinatie van twee technologieën om het rijden aangenamer te maken. Nochtans zeggen heel wat experts, inclusief Ford CEO Mark Fields, dat Autopilot eigenlijk een Level 3-technologie is. Deze certificering houdt in dat de wagen veiligheidskritische functies van de bestuurder kan overnemen. In onze ervaring met de Tesla Model S kunnen we die bevindingen ook volmondig beamen. Je kan de functie zonder problemen op de autosnelweg activeren en lange tijd de controle over het stuur aan de wagen overdragen, zonder enige interactie, op rustige momenten.[related_article id=”173825″]

Wannabe

Zolang het verkeer normaal rijdt aan een normale snelheid, kan de auto zonder problemen autonoom rijden zonder dat er assistentie nodig is. Het is pas wanneer er sprake is van onvoorziene omstandigheden dat er problemen opduiken. Trent Victor: “Tesla’s Autopilot geeft je de indruk dat het meer kan doen dan in werkelijkheid mogelijk is. Tesla wil een semi-autonome wagen maken die eruitziet als een autonome wagen.”

Volvo bestempelt de Level 3-graad als onveilig, omdat de bestuurder op elk gegeven moment de controle over de auto moet kunnen overnemen. In theorie krijg je het gevoel dat je iets anders kan doen dan rijden, maar in de praktijk moet je steeds de ogen op de weg houden voor wanneer er iets mis gaat. Een krant lezen of een film kijken in de auto is levensgevaarlijk en mag ook helemaal niet.

De ‘Drive Me’ autonome wagen van Volvo die volgend jaar een publiek proefproject start, is een volwaardige Level 4 autonome wagen. Concreet betekent dit dat je geen aandacht meer hoeft te hebben op de weg en de wagen volledig zelf elke verkeerssituatie kan inschatten. De enige handeling die nodig is, is het instellen van de bestemming zodat de wagen weet waar het moet zijn. Level 4 is de hoogste graad in de V.S. op vlak van autonoom rijden.[related_article id=”173448″]

Optionele besturing

Victor: “Het is heel belangrijk om te weten dat de controle over het stuur overnemen een optie is, maar geen verplichting. Volvo neemt verantwoordelijkheid over eventuele crashes en programmeert zelfs extreme situaties waar er plots mensen op de weg lopen die er niet horen te zijn. Het zal nog veel werk vragen om al die situaties herkenbaar te maken voor de auto, maar we zijn alvast op de goede weg.”

De filosofie achter autonoom rijden is opvallend verschillend tussen Tesla en Volvo. Tesla gelooft dat het zijn bestuurders kan vertrouwen dat ze een oogje in het zeil houden, terwijl Volvo net wil dat de rijder helemaal niets meer moet doen en met een gerust hart de controle mag doorgeven aan de wagen. Daartegenover staat wel dat Tesla elke dag massa’s data kan verwerken van zijn Autopilot-functie om het systeem slimmer te maken, terwijl Volvo zijn eerste stappen nog moet zetten. Afwachten wie gelijk krijgt in de toekomst.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business