Nieuws

Microsoft maakt VR-controllers overbodig met zijn eigen Kinect

Microsoft heeft een manier ontwikkeld om hand –en vingertracking nog veel preciezer te maken met de Kinect. De technologie kan erg waardevol zijn voor interactie in VR en user interfaces.

Microsoft is aan de slag gegaan met zijn eigen Kinect om hem beter te maken De nauwkeurigheid van hand –en vingertracking werd sterk opgedreven. Op termijn zou de technologie een revolutie kunnen veroorzaken voor alle vormen van virtual reality (VR) of augmented reality (AR)-interactie.

Nauwkeurigheid

De Kinect meet met een camera de bewegingen van de gebruiker zodat die in combinatie met de Xbox-spelconsole zijn lichaam kan gebruiken voor interacties in spellen. Het probleem van de technologie is dat de cameraregistratie van de Kinect niet nauwkeurig genoeg is voor het preciezere werk. Onze vingers zijn erg fijn, en bewegingen van individuele vingers zijn te precies voor de Kinect.

Maar het probleem zit hem dus niet in de hardware zelf, maar in de manier waarop de Kinect met de beelden die hij neemt omspringt. Het toestel plaatst registratiepunten op je lichaam om zo een 3D-model te creëren, maar dat model is op zichzelf niet precies genoeg om onze complexe handbewegingen juist weer te geven.

Oud algoritme

Alle magie om dat op te lossen komt uit een algoritme dat al bestaat sinds 1940, het Levenberg–Marquardt-algoritme. Dat berekent en voorspelt  waar de registratiepunten van ons lichaam naartoe gaan tijdens het bewegen. Op die manier krijg je veel nauwkeurigere, snellere en vloeiende bewegingen met dezelfde hoeveelheid registratiepunten. De methode vraagt wel meer rekenkracht, maar de hardware-vereisten vallen erg mee. Microsofts ontwikkelaars kregen de Kinect al aan de praat op een tablet.

AR en VR

Microsofts onderzoek kan een revolutie teweeg brengen bij zowat alle mogelijke toepassingen van VR en AR. Denk bijvoorbeeld aan Microsofts eigen Hololens. Met de kinect in combinatie met de Hololens op steroïden zou je rustig door AR-interfaces in je huis kunnen bladeren alsof je over het scherm van je smartphone veegt.

De technologie kan verder niet enkel een rol spelen voor VR-games, maar denk ook aan andere VR-toepassingen die in de lift zijn zoals VR voor designers, chirurgen en in het onderwijs. Voorlopig is het onderzoek nog volop aan de gang, en wordt de technologie nog verder op punt gezet.

Hieronder vind je nog een filmpje waarin de technologie uitgebreid uit de doeken wordt gedaan, en waarin je de nauwkeurige handbewegingen aan het werk kan zien.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business