Nieuws

Facebook wil je waarschuwen voor nepnieuws

Mark Zuckerberg stelt dat het sociale netwerk werkt aan een reeks ingrepen die nepnieuws moeten tegengaan.

Facebook onderzoekt de implimentatie van een systeem met labels, die mensen moet waarschuwen dat ze misschien een vals nieuwsverhaal voor zich hebben in hun feed. Het is een van de aanpassingen die Mark Zuckerberg aanhaalt om het probleem van nepnieuws aan te pakken. Verder denkt het platform ook aan verbeterde analysetools om onwaar nieuws te spotten, het eenvoudiger maken van het rapporteren van dergelijke berichten, en het gebruik van diensten van buitenaf die facts checken.

Zuckerberg onder druk

Het probleem met nepnieuws heeft in de weken na de Amerikaanse presidentsverkiezingen sterk aan aandacht gewonnen, na de voor de media verrassende winst van Donald Trump. Vooral Facebook staat hierdoor in de schijnwerpers, omdat het een van de belangrijkste plaatsen is geworden waar mensen hun nieuws halen.

Zo stelde website Buzzfeed na een onderzoek vast dat onwaar nieuws over de verkiezingen meer gelezen werd tijdens de drie maanden voor de verkiezing dan verhalen van betrouwbare nieuwsmedia. Op Google vond je op de zoekterm ‘final elections result’ tot een week geleden een fout nieuwsbericht als meest relevante resultaat. Er is zelfs al een valse nieuwsschrijver naar voren gekomen die stelt dat Trump dankzij hem de verkiezingen heeft gewonnen.

Macedonische spam

“We nemen desinformatie serieus,” verklaart Mark Zuckerberg over Facebooks aanpak van nepnieuws. Al wil de CEO de situatie ook nuanceren: “Het percentage van desinformatie is relatief gezien klein.” Een van de andere sporen die het netwerk volgt om nepnieuws aan te pakken, is het strenger nazien op spam. Een groot deel van de neppe nieuwsartikelen wordt geschreven omdat de auteurs reclame-inkomsten binnenrijven met elke klik, en daarom met sensationele verhalen uitpakken. Zo ontdekte Buzzfeed dat een aanzienlijk percentage van fout nieuws op Facebook over de democraten afkomstig was uit een enkel dorpje in Macedonië, waar ondernemende tieners er een centje mee bijverdienden.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business