Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.

Tabletmarkt voor tiende kwartaal op rij in vrije val

Al voor de tiende keer na elkaar kent de tabletverkoop verliescijfers, ook al is de daling minder sterk dan vorige keren. Is het vuur van de tablets stilaan uitgedoofd?

 

Houd je vinger aan de pols van de technologiesector. Ontvang elke dag het laatste nieuws, tips, duiding en reviews in je mailbox.


Het aantal verkochte tablets is opnieuw gedaald, zo liet onderzoeksbureau IDC weten in een persbericht. In totaal werden er wereldwijd ongeveer 36 miljoen toestellen verscheept in het afgelopen kwartaal.

Zieke tabletlandschap

 

De tabletmarkt is al even in vrije val. Het eerste verkoopdipje was 2,5 jaar geleden zichtbaar, maar de touchscreen-schermen zijn er nooit in geslaagd om uit de put te klimmen. De verkoopcijfers tekenden opnieuw een daling van 8,5 procent op ten opzichte van hetzelfde kwartaal van vorig jaar. In totaal werden er 36,2 miljoen tablets verscheept ten opzichte van 39,6 miljoen in 2016. De daling is wel aanzienlijk lager dan vorige kwartalen, maar dit is slechts een pleister op de wonde voor de zieke markt.

Apple houdt nog steeds het hoogste stekje warm, maar kende wel een daling van 13 procent. Samsung strijkt de tweede plaats op en heeft wereldwijd ongeveer evenveel tablets verkocht, waardoor zijn marktaandeel aanzienlijk stijgt. Huawei, Amazon en Lenovo vervolledigen de lijst. Vooral Huawei komt sterk uit de hoek, dat zo’n zevenhonderdduizend toestellen meer heeft verscheept in de afgelopen drie maanden.




De smartphone is de duivel-in-het-doosje

Deze cijfers houden ook rekening met touchscreens die je kan koppelen aan een toetsenbord, maar dit blijkt niet voldoende te zijn om de grafiek omhoog te torpederen. De markt voor hybridetoestellen blijft groeien, maar de stand-alone tablets kennen elk jaar een nieuw dieptepunt. “De tabletmarkt is gecreëerd in 2010 met de lancering van de iPad, ondanks eerdere pogingen van andere fabrikanten. De groei die dit product kende tussen 2010 en 2013 was ongezien”, vertelt Ryan Reith, vice-president bij IDC.

 

De meeste consumenten zijn blijkbaar niet bereid om hun portefeuille open te trekken voor een update van hun oude toestellen. Veel mensen hebben zelfs helemaal geen interesse om er ooit een aan te schaffen. “Volgens ons zijn de smartphones de grote boosdoener, die steeds groter en krachtiger worden. Daarnaast boeken tablets maar weinig progressie”, aldus Reith.

De smartphones zijn de grote boosdoener, die steeds groter en krachtiger worden.

Steeds meer fabrikanten kiezen resoluut voor een robuust en onafscheidbaar model, zoals Microsoft met de Surface Laptop. Daarnaast kennen ook de desktops al een hele tijd een zware dip, maar die hebben nu voor het eerst sinds 2012 een lichte stijging opgetekend.




Lees meer over : idc | tabletmarkt | tablets | vrije val

5 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *