Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.

Supercomputer wint opnieuw van beste Go-speler ter wereld

Vorig jaar won Google’s AlphaGo van de Zuid-Koreaanse wereldkampioen in het Aziatische bordspel. Een off-day was het niet, want nu versloeg de machine ook de nieuwe grootmeester.

 

Houd je vinger aan de pols van de technologiesector. Ontvang elke dag het laatste nieuws, tips, duiding en reviews in je mailbox.


Een artificieel intelligente computer versloeg dinsdag de huidige wereldkampioen in het Aziatische bordspel Go met het kleinst mogelijke verschil: een half punt. Vorig jaar won de supercomputer al met 4-1 van de Zuid-Koreaan Lee Sedol, de toenmalige beste van de wereld.

Best of three

De huidige wereldkampioen Chinees Ke Jie ging de uitdaging aan om de software van Googles AI-zusterbedrijf DeepMind te verslaan voor een prijzengeld van 1,3 miljoen euro. De hoop is nog niet verloren, want de wedstrijd kadert in een ‘best of three’. Dit betekent dat de Go-speler nog twee matchen moet winnen, maar eruit ligt als het nog één keer verliest. De kans dat de Chinees doorgaat lijkt heel klein, aangezien de Zuid-Koreaanse leider vorig jaar al de bietenbrug opging. Bovendien is ondertussen al aardig gesleuteld aan de technologie.

De wedstrijden worden gespeeld in het Chinese Wuzhen, een vijfdaags festival rond artificiële intelligentie. Donderdag en zaterdag zal Ke Jie het nogmaals opnemen tegen Google’s AI-computer. Ook een groep van vijf profspelers gaan de strijd aan en zullen met vijf samenwerken om de machine te slim af te zijn.

Aziatisch bordspel

Computers hebben al decennia het schaakspel onder de knie, maar Go is een stuk complexer omdat er veel meer combinaties mogelijk zijn. Go is een oud Aziatisch bordspel met 361 speelvelden (19×19). Elke speler moet afwisselend witte en zwarte stenen op het bord plaatsen. Het doel is om gebieden te veroveren door andere steentjes te omsingelen met je eigen kleur. Als op het einde geen zet meer mogelijk is, wint diegene die het meeste fiches op het bord heeft. Bij ons zijn er enkele clubs die oefenen op het traditionele Aziatische spelletje, maar Europa kende nog geen kampioenen in tegenstelling tot onze oosterse vrienden.




Het leek lang onmogelijk voor machines om het spelletje te kraken, maar DeepMind beschikt over de nodige artificiële know-how. Door jarenlang te trainen op vele spelletjes kon het zichzelf het bordspel aanleren, waardoor het nu in staat is om iedereen ter wereld te verslaan. Hieronder kan je de match herbekijken.




Lees meer over : alphago | artificiele intelligentie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *