Nieuws

Tesla laat betaalbaar prijskaartje vallen voor nieuwe Model 3

Tesla brengt een premiumversie van de Model 3 op de markt: krachtiger, maar ook verre van het instapmodel dat Elon Musk voor ogen had bij de wagen.

Tesla CEO Elon Musk stelt een verbeterde versie van de Model 3 voor met een grotere batterij, een dubbele motor en meer luxueuze opties. Het voertuig zal in 3,5 seconden kunnen optrekken van nul tot 95 kilometer per uur, met een topsnelheid van 250 km/uur en een bereik van 500 km. Prijs van de auto zal starten vanaf 78.000 dollar, omgerekend zo’n 66.000 euro. Opmerkelijk voor een wagen waarvan het democratische prijskaartje zo belangrijk was voor zijn ontstaan. Waarom komt het bedrijf met een nieuwe, duurdere versie voor de dag?

Tesla’s Model T

Lang voor de officiële onthulling van de Model 3 had CEO Elon Musk duidelijk gemaakt aan de wereld dat het deze wagen zou zijn die het bedrijf definitief op de kaart zou zetten. Het prijskaartje was daarbij het essentiële onderdeel: aan een voldoende lage prijs zouden veel meer mensen kunnen genieten van de voordelen van elektrisch rijden. Musk volgde daarmee de redenering van de bekende auto-industrieel Henry Ford, die zijn fortuin maakte door de productiekosten voor auto’s sterk te verlagen en de toegang tot een voertuig voor veel mensen mogelijk te maken.

De prijsstrategie werkte: Tesla heeft voor de Model 3 zo’n 500.000 pre-orders binnengehaald na de aankondiging van de wagen. In vergelijking met de volumes die grote automakers zoals General Motors, Volvo of Toyota jaarlijks verzetten is dat aantal klein, maar voor Tesla en de elektrische sector in het algemeen is het een duidelijke boost.

Productieproblemen

De elektrische autobouwer heeft echter moeite met het optrekken van zijn productie om tegemoet te komen aan de geplaatste pre-orders. Begin 2018 lag de productie van de wagen nog op 500 per maand, ondertussen heeft Tesla dat weten op te trekken tot gemiddeld 2.000 wagens per week. Onder andere problemen met het productieproces lagen aan de basis van de vertraging. Het huidige tempo ligt echter ver onder de initiële verwachtingen van Musk, die had gehoopt om begin 2018 al op 5.000 wagens per week te zitten.  Aan dit tempo duurt het nog een paar jaar vooraleer het alle bestellingen voor het standaardmodel van de Model 3 kan afwerken. En mogelijks zullen mensen nog langer op die pre-orders moeten wachten, want het bedrijf zal voorrang geven aan de bouw van de nieuwe premiumversie en de duurdere versies van de originele Model 3.

Door de vertraagde productie zijn de inkomsten voor Tesla immers een stuk lager, wat de druk op het bedrijf – dat dit jaar zijn grootste verliezen ooit boekte – verhoogt. Het lijkt raar dat Tesla ervoor kiest om nu al een nieuw model van de wagen op de markt te brengen terwijl het nog een achterstand van een paar honderdduizend wagens moet inhalen, maar volgens Musk kan het bedrijf niet anders. Musk geeft dat ook met zoveel woorden toe in een tweet. “Bij productie moet je eerst je streefaantal halen en daarna het proces stroomlijnen om je streefkosten te bereiken. Het meteen verschepen van de originele Model 3 zou ervoor zorgen dat Tesla geld verliest en sterft. We hebben drie tot zes weken nodig na het bereiken van 5.000 wagens per week om het 35.000 dollar-model te verschepen en te leven.”

Het bedrijf zal eerst zijn energie stoppen in het verbeteren van zijn financiële toestand en het optrekken van de productie alvorens het zich zal concentreren op het afleveren van de democratisch geprijsde wagen die het breekijzer moet zijn dat de autosector zal openbreken.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business